Pre veľký ohlas bude mať Zlatá Lýra reprízu
Keď sa dali dohromady, režisér Peter Hledík, scenárista Robert Valovič, kamerman Richard Krivda a producent Patrik Pašš, aby nakrútili dokument o Bratislavskej lýre, možno netušili, že desaťdielny dokument Zlatá lýra bude mať tak veľký úspech. No netušili ani to koľko práce a hľadania v archívoch ich čaká. Ich úmorná práca však slávi úspechy, lebo Dvojka RTVS od 27. decembra odvysiela v repríze znovu všetkých desať dielov.
Organ a Spišský Jeruzalem
Keď Štefan Uher vo svojom režijnom scenári filmu Organ spomína mestečko, kam príde postava zbeha alias brata Felixa a kde sa odohráva príbeh filmu, ako „hriešne mesto Jeruzalem“, nejde celkom len o metaforické pomenovanie miesta.
Poľská filmová škola
Pre vývoj v umení celého východného bloku 50. rokov boli významné dve udalosti. Smrť Stalina a 20. zjazd komunistickej strany ZSSR v marci roku 1956. Poľsko so zásadnými zmenami v spoločnosti a kultúre prišlo ešte pred zjazdom, tesne po Stalinovej smrti. Celoštátna diskusia o zločinoch stalinizmu bola počiatkom zmien v kinematografii.
Portrét: Lucino Visconti
Luchino Visconti (2.11.1906 -17. 3.1976) bol významným talianskym divadelným a filmovým režisérom a scenáristom. Narodil sa v bohatej milánskej aristokratickej rodine a od malička bol rodičmi vedený k umeniu. Ako dieťa sa naučil hre na violončelo. Mladý Luchino bol vášnivým cestovateľom a osudným sa stal jeho pobyt v Paríži.
Niekoľko poznámok k tvorbe Hajaa Mijazakiho
Vzhľadom na blížiace sa zaradenie Cesty do fantázie (Sen to čihiro no kamikakuši) do Projektu 100, považujem za potrebné prispieť svojou troškou do slovenského diskurzu o japonskom animátorovi Hajaovi Mijazakim. Slovenský internetový priestor je v tomto ohľade pomerne zaostalý, a tak sa budem na nasledujúcich riadkoch venovať jeho tvorbe trochu obšírnejšie. Vzhľadom na pomerne veľký rozsah jednotlivých textov k filmom, som sa počas písania rozhodol pristaviť sa bližšie len pri niektorých vybraných dielach, ktoré podľa mňa najlepšie vystihujú vývoj a základné témy režisérovej tvorby.
Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2015
Vlani sme na tomto mieste písali o tom, že rok 2014 bol, keď sa pozeráme na čísla, pre slovenskú audiovíziu mimoriadne úspešný. Rok 2015 bol ešte úspešnejší. Zaznamenali sme vyšší počet slovenských filmov (28), pričom 11 z nich sú debuty, a rekordy sme prepisovali aj v distribúcii: 4 614 507 divákov predstavuje oproti roku 2014 nárast o 11,77 _, tržby v sume 23 727 092 EUR predstavujú nárast o 13,70_. Ak k tomu prirátame kľúčové legislatívne zmeny - prijatie nového Audiovizuálneho zákona, ale hlavne flexibilného a moderného Autorského zákona, ďalej stabilne fungujúci Audiovizuálny fond a lepšiacu sa situáciu v spolupráci verejnoprávnej RTVS s nezávislými producentmi, môžeme konštatovať, že sa slovenská audiovízia postupne stabilizovala a dostáva sa na štandardnú európsku úroveň.
Trigon Production oslavuje 19. narodeniny
Len jedinej slovenskej spoločnosti sa podarilo priniesť na Slovensko prestížnu International Emmy Award, no napriek tomu sa jej meno na verejnosti veľmi neskloňuje. Produkčná spoločnosť Trigon Production však v týchto dňoch oslavuje už 19. výročie založenia. Na čele spoločnosti stojí od samého začiatku producent, strihač a vysokoškolský pedagóg prof. Patrik Pašš. Trigon Production má na konte má 12 dlhometrážnych hraných filmov, viac ako stovku dokumentov, štyri televízne seriály, takmer 1 700 publicistických relácií a viac ako 2 000 hodín dabingu.
Sprava o stave slovenskej audiovízie v roku 2014
Rok 2014 bol, keď sa pozeráme na čísla, pre slovenskú audiovíziu mimoriadne úspešný. Zaznamenali sme rekordne vysoký počet slovenských filmov (27), pričom 13 z nich sú debuty, rovnako pozitívne sú výsledky distribúcie: 4 128 584 divákov predstavuje oproti roku 2013 nárast o 10,81 _, tržby v sume 20 868 783 eur predstavujú nárast o 9,82_. To všetko nás, samozrejme, mimoriadne teší.
Filmový novinár – partner či poskok?
Tvorba reflektuje podnety života bezprostredne, môže teda jestvovať aj bez externej reflexie. Reflektovať však tvorbu, ak jej niet, sa nedá, druhotnosť jej reflexie je teda očividná.
Slovenské scenáre uspeli v medzinárodnej konkurencii
Na pražskej FAMU sa (29. augusta) skončil piaty ročník medzinárodného vzdelávacieho programu MIDPOINT, ktorý sa špecializuje na podporu mladých talentov a vývoj scenárov. Trojmesačný workshop bol zakončený pitching fórom za účasti filmových odborníkov. Na záver boli vyhlásené ceny za najlepšie diela, z ktorých si dve odniesli aj slovenské projekty.