Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2011
(Prinášame skrátenú verziu správy)
Na rovnakom mieste sme minulý rok vyslovili nádej, že efekt podpory z Audiovizuálneho fondu sa naplno prejaví až v roku 2011. S radosťou môžeme konštatovať, že sme sa nemýlili. V minulom roku vzniklo jedenásť dlhometrážnych filmov - sedem hraných, tri dokumentárne a jeden animovaný (z celkového počtu boli tri filmy minoritné koprodukcie). Zaznamenali sme aj „štatistický“ efekt, so stúpajúcim počtom vyrobených titulov sa zvyšuje aj pravdepodobnosť vyššej umeleckej kvality. Najoceňovanejšími hranými filmami na festivaloch boli Cigán Martina Šulíka (MFF Karlovy Vary) a Dom Zuzany Liovej (uvedený na Berlinale), ale nezaostali za nimi ani ďalšie diela, ako Marhuľový ostrov Petra Bebjaka, alebo Viditeľný svet Petra Krištúfka. Lóve Jakuba Kronera sa stal zas najnavštevovanejším slovenským filmom v domácich kinách – 113 000 divákov ho radí na 5. miesto v rebríčku top filmov v distribúcii! Produkcia slovenských filmov má stúpajúcu tendenciu – po každej stránke.
Distribúcia zaznamenala malý pokles, čo nepokladáme za nič dramatického, sínusoida v kinodistribúcii má síce drobné poklesy, ale dlhodobé tendencie sú stúpajúce, že sa ale naďalej bude meniť štruktúra tržieb v prospech multiplexov a miniplexov, je viac-menej zrejmé.
Rok 2011 bol zároveň posledným rokom klasických kín s 35 mm projektormi, už koncom roka (a musíme priznať, že podstatne skôr, ako sme predpokladali) sa dramaticky znížil podiel 35 mm kópií v prospech digitálnych. Mestské, jednosálové kiná, sa ocitli v neriešiteľnej situácii, súvisiacej s veľmi vysokými nákladmi na digitalizáciu. Audiovizuálny fond sa snažil situáciu riešiť zvláštnymi dotáciami, či už z Ministerstva kultúry, alebo zo svojich vlastných zdrojov, ale tieto zdroje sú obmedzené a v žiadnom prípade nestačia na záchranu všetkých kín (predpokladané náklady na digitalizáciu celého Slovenska sú 10-15 mil. EUR). Končí sa teda jedna éra a klasický model fungovania kina, začína sa nová éra, ktorá prinesie i redefinovanie kina ako multifunkčného priestoru (iba dúfame, že tou novou funkciou nebude blší trh, ako sa to stalo v jednom z bratislavských mestských kín).
Klasické kino je mŕtve – nech žije kino digitálne!
Vladimír Štric,
riaditeľ kancelárie MEDIA Desk Slovensko
Filmová distribúcia v roku 2011
Premiéry podľa mesiacov
Január - 9
Február - 20
Marec - 25
Apríl - 16
Máj - 13
Jún - 14
Júl - 10
August - 11
September -34
Október - 16
November - 18
December - 12 - 198 filmov 25 krajín
Muži, ktorí nenávidia ženy – online premiéra
Knižná trilógia Millenium od švédskeho autora Stiega Larssona sa zaradila medzi najpredávanejšie kriminálne romány na svete. Kvôli predčasnej smrti autora, ktorí náhle zomrel v roku 2004 sa skončila aj sľubne rozbehnutá séria s veľkým potenciálom. Po švédskom televíznom spracovaní známeho bestselleru Stiega Larssona sa rozhodol pre filmovú adaptáciu knihy aj americký režisér David Fincher (Sedem, Klub bitkárov, Sociálna sieť). Predstavitelia spoločností Columbia Pictures a Metro-Goldwyn-Mayer Pictures uvedú film o záhadných zmiznutiach a podivuhodných vraždách, v hlavnej úlohe s Danielom Craigom a Rooney Marou už začiatkom roka 2012 .
Krst knihy o Jozefovi Kronerovi
V pondelok 24. januára 2011 o 18.00 sa v kníhkupectve Panta Rhei Poštová v Bratislave uskutoční slávnostný krst knihy Elixír smiechu o jednom z najväčších slovenských hercov v dejinách slovenskej kultúry a hereckom rode Kronerovcov. Krst prebehne za účasti Zuzany Kronerovej a Jána Kronera. Publikáciu slávnostne predstavia Eva Krížiková a Milan Lasica. Programom sprevádza Lucia Rózsa Hurajová.
Simply Red v pohodlí vášho kina
Už dvakrát mali fanúšikovia na celom svete možnosť rozlúčiť sa s britským pop-soulovým projektom Simply Red. Najprv to bolo v roku 2009 pri príležitosti 25. výročia ich vzniku a druhýkrát tento rok počas definitívne poslednej Farewell The Final Tour. Zlatým klincom však bude práve koncert z vypredanej londýnskej O2 Arény, na ktorý sú pozvaní aj všetci slovenskí fanúšikovia. Dolby Surroun 5.1 zvuk a HD rozlíšenie sú garanciou maximálne živej, elektrizujúcej atmosféry v pohodlí kina, akú slovenskí diváci pravdepodobne ešte nezažili.
Monografia Viktora Kubala
Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK) vydala atraktívne poňatú monografiu animátora a popredného humoristu Viktora Kubala od autora Rudolfa Urca Viktor Kubal. Filmár – výtvarník – humorista, ktorá plasticky predstavuje Kubalovu tvorbu aj život. Monografia je určená nielen pre umeleckú a odbornú verejnosť, ale i všetkým milovníkom animovaného filmu a Kubalovho duchaplného humoru.
OSCARA pre cudzojazyčný film chce 65 krajín
Svojho kandidáta na Oscara do kategórie cudzojazyčných filmov prihlásilo 65 krajín. Na svojej oficiálnej webovej stránke o tom informovala americká Akadémia filmových umení a vied. O nomináciu na prestížnu filmovú cenu sa po prvý raz uchádzajú aj Etiópia a Grónsko. Nominácie v 83. ročníku udeľovania Cien Akadémie vyhlásia 25. januára 2011. Slávnostný ceremoniál odovzdávania Oscarov sa uskutoční 27. februára 2011 v hollywoodskom Kodak Theatre.
Vychádza zlatá rozprávková kolekcia
Už po piaty raz sa k záujemcom o pôvodnú slovenskú tvorbu dostane, tentoraz žánrovo vymedzená, kolekcia filmových diel. Po edíciách slovenských filmov z 80., 70. a 60. rokov pripravil Slovenský filmový ústav v spolupráci s vydavateľstvom Petit Press na túto jeseň edíciu rozprávok pod názvom Zlatá kolekcia slovenských rozprávok, ktorá ponúkne päť našich najžiadanejších rozprávkových príbehov.
Svetová premiéra slovenského filmu v Šanghaji
Celovečerný dokument Zmenil tvár Šanghaja z dielne známeho slovenského režiséra Ladislava Kaboša uviedla 3. septembra v premiére Slovenská televízia. Len pár minút pred tým v spravodajstve aktuálne priblížila atmosféru svetovej premiéry tohto filmu v Šanghaji.
Zlaté desaťročie
Z programovej série Zlatá šedesátá, ktorú odvysielala Česká televízia v prvej polovici roku 2010, vznikol podľa scenára Jana Lukeša a v réžii Martina Šulíka zaujímavý dvojdielny dokument 25 ze šedesátých aneb Československá nova vlna. Pripomína tak to najsvetlejšie obdobie dejín oboch kinematografií, boom, ktorý zatiaľ nemal na oboch stranách rieky Moravy obdobu. Štruktúru filmov tvoria výpovede jednotlivých tvorcov, doplnené ukážkami z filmov, spojené rámcovým komentárom Jana Lukeša. Po filme Kľúč na určovanie trpaslíkov (2002) o Pavlovi Juráčkovi, jednom z výnimočných tvorcov 60. rokov, tak Martin Šulík úspešne pokračuje v skúmaní fenoménu, ktorý je i pre filmových tvorcov učebnicou tvorivého zanietenia a invencie.