JFK návrat: Za zrkadlom (JFK Revisited: Through the Looking Glass)

Ken resizeOliver Stone sa nejasnosťami okolo vraždy Johna Fitzgeralda Kennedyho intenzívne zaoberal už vo svojom hranom filme JFK z roku 1991. V ňom dokázal napínavým spôsobom sprostredkovať viacero teórií, ktoré presvedčivo podrývali oficiálne tvrdenia americkej vlády a zmanipulovaných vyšetrovateľov. Snahou Olivera Stonea bolo upriamiť pozornosť na jeden z najväčších komplotov v histórii Spojených štátov a pokúsiť sa otvoriť oči aj tým, ktorí oficiálnu verziu prijali, no neboli dostatočne oboznámení s faktami jej odporujúcimi.

Filmu môže byť vyčítané, že pracuje s mnohými ťažko dokázateľnými teóriami, pričom inšpiračnými zdrojmi bola kniha „konšpirátora“ Jima Marrsa či zápisky Ken9 resizepriamo zainteresovaného štátneho zástupcu Jima Garrisona (vo filme ho stvárňuje Kevin Costner), ktorý sa dlhé obdobie neúspešne pokúšal dotiahnuť pred súd skutočných strojcov atentátu. Po projekcii filmu však pravdepodobne málokto uveril verdiktom vládnych agentúr, ktoré tvrdili, že za atentátom stál osamelý vlk Lee Harvey Oswald – podľa všetkého len nastrčená figúrka zakrývajúca sprisahanie vplyvnejších a mocnejších. A to bol aj zámer filmu Olivera Stonea  - otvoriť staré rany Ameriky, primäť jej obyvateľov znova prežívať túto dávnu krivdu, ktorá bola tvrdým zásahom do amerických ideálov.

Azda aj preto je Oliver Stone v Amerike nepohodlnou osobou. Jeho rozčarovanie nad americkou podobou „demokracie“ začalo, keď sa ako zmanipulovaný chlapec dobrovoľne zúčastnil bojov vo Vietnamskej vojne, kde bol svedkom mnohých hrôz a on samotný nadobudol pocit, že stráca zdravý Ken3 resizerozum. Cítil sa byť oklamaný, sklamaný a dezorientovaný, čo neskôr pretlmočil vo svojom slávnom filme Čata. A i keď má Stone ako osobnosť istotne veľa odporcov (nepomohol mu ani ľahko servilný dokument rozhovorov s Vladimirom Putinom), je to filmár s názorom, odvážne sa púšťajúci do kontroverzných tém, o čom svedčí aj jeho znovuotvorenie stále pálčivej Kennedyho smrti v dokumente JFK návrat: Za zrkadlom. Nejde však v žiadnom prípade o režisérovu ego jazdu, Stone za seba necháva rozprávať iných a sám figuruje iba ako sprievodca filmom – ten ktorý kladie otázky, pričom nijakým spôsobom nenarúša prehovory povolaných odborníkov na danú problematiku. Okrem iného sa Ken4 resizek slovu dostane aj Robert Kennedy mladší, z ktorého cítiť silné pohnutie, keďže pod rukou atentátnika prišiel o život aj jeho otec Robert „Bobby“ Kennedy počas primárok roku 1968.

Stone na začiatku filmu tvrdí, že sa v jeho novom dokumente priblížime pravde a dozvieme sa ako to (pravdepodobne) s atentátom na Kennedyho bolo, pričom problematické je práve toto tvrdenie, vzhľadom na to, že dokument stále ponúka priveľa otázok, aby naň režisér na ploche filmu stihol odpovedať. Pravdou je totiž, že divákovi, ktorý ma čerstvo v pamäti jeho hraný film JFK, dokument veľa nových informácií neprináša. Azda preto bol JFK z roku 1991 výnimočný a dokázal prekvapiť záplavou Ken7 resizelogiku dávajúcich ( a možno i trochu za vlasy pritiahnutých) pohľadov na desivý atentát. V novom filme uvidíme opäť šokujúce zábery zo Zapruderovho filmu (z ktorého je zrejmé, že Kennedy prišiel o časť hlavy), dopočujeme sa ťažko uveriteľnú teóriu o „magickej guľke“ (keďže chceli vládni vyšetrovatelia kamuflovať počet výstrelov, vymysleli jednu guľku s priam fantastickou trajektóriou) a uistíme sa v tom, že Kennedyho auto sa v skutočnosti ocitlo v krížovej paľbe. Samozrejme, Stone ponúka aj nové skutočnosti k danému prípadu, tie už však dnes azda nebudú také úderné, ako by sa očakávalo.

Z tohto dôvodu je film skôr dobrou rekapituláciou starých faktov, hoc i obohatených o nové poznatky. Táto Ken10 resizeskutočnosť však nijakým spôsobom neuberá Stoneovmu novému počinu na dôležitosti, azda už len nedokáže strhnúť natoľko, ako jeho hraná verzia. Stone už svojich divákov totiž dávno presvedčil, že za atentátom bolo čosi viacej, než sa mohli dočítať v dobových správach, a že za celým prípadom je čosi prehnité, pričom divák sa dostáva do situácie, kedy sa „konšpiračné“ teórie javia uveriteľnejšie ako verzie „oficiálne“ - alebo ako v jednom momente hovorí Stone odvážne – z konšpiračných teórií sa stáva skutočnosť. Film môže poslúžiť ako memento pre spiacich občanov s jasným posolstvom - mocní nám budú klamať dovtedy, ak im to umožníme a budeme si naďalej hovieť v pohodlnej nevedomosti.

Ken5 resizeJFK návrat: Za zrkadlom (JFK Revisited: Through the Looking Glass), 2021, USA
Dlžka: 118 minút
Réžia: Oliver Stone
Scenár: James DiEugenio
Kamera: Robert Richardson
Hudba: Jeff Beal
Strih: Kurt Mattila
Zvuk: Dean Hurley
Masky: Alexis Arenas
Hrajú: Oliver Stone (sprievodca), Whoopi Goldberg (rozprávač), Donald Sutherland (rozprávač), John F. Kennedy (a.z.), Walter Cronkite (a.z.), Lyndon B. Johnson (a.z.), Jacqueline Kennedy (a.z.), Lee Harvey Oswald (a.z.), Dwight D. Eisenhower (a.z.), Gerald Ford (a.z.), Fidel Castro (a.z.), Geraldo Rivera (a.z.), J. Edgar Hoover (a.z.), Dan Rather (a.z.), Gamal Abdel Nasser (a.z.), Charles de Gaulle (a.z.), Dag Hammarskjöld (a.z.), John Kenneth Galbraith (a.z.), Robert McNamara (a.z.), Martin Luther King (a.z.), George Wallace (a.z.), Nikita Sergejevič Chruščov (a.z.), Marina Oswald (a.z.), Clay Shaw (a.z.), G. Robert Blakey (a.z.), Mobutu Sese Seko (a.z.), John Connally (a.z.), Kevin Costner (a.z.), Donald Sutherland (a.z.)
Premiéra v SR: 17. novembra 2022