Menu (The Menu)

Jest resizeMark Mylod je ďalší z radu súčasných komikov, ako Jordan Peele, David Gordon Green, alebo Zach Cregger, ktorí sa po komediálnej tvorbe vydali na cestu hororu. Tento trend sa dá v Hollywoode pomaly označiť za akúsi novú vlnu. Filmy týchto tvorcov majú viacero spojitostí. Sú to horory kombinované s trilerom, čiernym humorom, veľmi špecifickou, originálnou zápletkou a sociálnym komentárom. Tieto snímky taktiež spája láska pre filmovú históriu, najmä žánru hororu. Ako príklad by sa dali uviesť filmy Uteč (2017), Halloween zabíja (2021), alebo tohtoročný, vynikajúci Barbar (2022). Menu je Mylodov návrat k réžii po desiatich rokoch. Ide o dlho vysnívaný projekt, o ktorého produkciu sa postaral oskarový režisér a scenárista Adam McKay. Projekt prilákal zvučné herecké mená, ako Anya Taylor-Joy, Ralph Fiennes, Nicholas Hoult alebo John Leguizamo.

Menu rozpráva príbeh Margot (Anya Taylor-Joy) a Tylera (Nicholas Hoult), ktorí sa spolu so skupinou privilegovaných zbohatlíkov, vrátane bývalej hereckej Jest3 resizehviezdy, renomovanej kritičke jedla, milionárskeho páru, alebo troch úspešných akcionárov, vydajú na súkromný ostrov Hawthorne. Tento na prvý pohľad obyčajný ostrov, je sídlom jednej z najexkluzívnejších, ak nie najexkluzívnejšej reštaurácie na svete, ktorú vlastní šéfkuchár Julian Slowik (Ralph Fiennes). Ochutnávka Slowikovej kulinárskej mágie, bude stáť každého zo zúčastnených neuveriteľných 1250 dolárov. Po príchode na ostrov, si Margot začne všímať, že niečo nie je v poriadku. Či už podivný personál kuchyne, alebo samotné jedlá, okrem ktorých si účastníci nájdu na tanieri aj dlho potláčané spomienky, intrigy a tajomstvá, ktoré mali ostať navždy pod pokrývkou. Jedno je však jasné - toto menu bude Slowikovym majstrovským dielom.

Snímka je skôr, ako hororom, trilerom s hororovými prvkami, ktorý je navyše okorenený čierno-čiernym humorom. Je to typ filmu, ktorý neustále prekvapuje a, o ktorom je najlepšie vedieť pred projekciou čo najmenej. Mylod vie v jednom momente šokovať, a hneď na to nečakane rozosmiať. Humor vyplýva Jest4 resizeplynulo zo situácii a nikdy nepôsobí rušivo. Menu je spoločenskou satirou na vyššiu vrstvu, parazitujúcu na sektore služieb, ktorý ňou opovrhuje. V tomto prípade je to vyjadrené cez svet snobskej gastronómie, čo je pre triler originálne prostredie. Scenáristi Seth Reiss a Will Tracy vyzdvihujú občasnú smiešnosť, ktorá sprevádza vznešenosť snobskej gastronómie, s jedlami typu - „predjedlo o veľkosti kvapky, podávané s chlebom, ktoré sa podáva bez chleba, zapíjané vínom zanechávajúcim v ústach slabý pocit túžby a ľútosti, ktoré nepochádza iba zo špecifického vinohradu, ale špecifického viniča“. Aj napriek absurdite týchto jedál, sú jedlá samé o sebe malými umeleckými dielami, ktoré by si každý influencer najradšej niekoľko krát nasnímal na smartfón a hrdo nahral na svoj Instagram účet. Špecifickosť jedál v príbehu navyše dáva zmysel. Každý chod má svoju vlastnú tému, ktorá posúva a rozvíja príbeh ďalej. S každým ďalším Jest5 resizechodom, sa dianie viac dramatizuje. Menu samotné tak nie je len súčasťou príbehu, ale udáva mu jeho dramatickú štruktúru.

Avšak film nie je až tak rafinovanou a intelektuálnou satirou, akou chce byť. Čo je v tomto prípade trochu škoda, pretože najmä v prvej polovici sa to pomerne darí. V druhej polovici stratí príbeh na uveriteľnosti a skĺzne do nenáročnejšej a predvídateľnej, žánrovej zábavy. Avšak stále prvotriednej žánrovej zábavy. Anya Taylor-Joy ostáva jednou z najzaujímavejších mladých herečiek, ktorej účasť na projekte je už akousi zárukou kvality. Nicholas Hoult nebol už dlhšie takto nesympatický, čo je pri pohľade na postavu, ktorú hrá, kompliment. Avšak filmu kraľuje Ralph Fiennes v roli šéfkuchára Juliana Slowika, pripomínajúceho fanatického lídra kultu. Po videní filmu je skutočne ťažké predstaviť si v tejto úlohe niekoho iného. Fiennes dominuje v každej scéne, v ktorej je. Jeho tlieskanie rukami pred Jest7 resizepríhovormi, je efektívnejšie, ako väčšina „ľakačiek“ v moderných hororoch. Nečudoval by som sa nominácii na Oskara.

Menu je zábavným a originálnym trilerom, ktorých je v kinách ako šafránu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo si kúpiť lístok. Film nestráca čas s expozíciou, nenudí, baví a necháva diváka v napätí od začiatku do konca. Občasnú neuveriteľnosť príbehu zachraňujú výborní herci na čele s Ralphom Fiennesom, ktorého kreácia vám ostane nejakú dobu v pamäti. Toto menu by malo bez problémov uspokojiť apetít náročných aj nenáročných divákov.

Jest6 resizeMenu (The Menu), USA, 2022
Dĺžka: 108 minút
Réžia: Mark Mylod
Scenár: Seth Reiss, Will Tracy
Kamera: Peter Deming
Hudba: Colin Stetson
Strih: Christopher Tellefsen
Scénografia: Ethan Tobman
Kostýmy: Amy Westcott
Produkccia: Adam McKay, Katie Goodson, Will Ferrell, Betsy Koch, DanTram Nguyen, Zahra Phillips
Hrajú: Anya Taylor-Joy, Ralph Fiennes, Nicholas Hoult, Arturo Castro, John Leguizamo, Hong Chau, Aimee Carrero, Janet McTeer, Judith Light, Paul Adelstein, Rob Yang, Christina Brucato, Reed Birney, Mel Fair, John Wilkins III, Peter Grosz, Mark St. Cyr, Adam Aalderks, Cristian Gonzalez, Rebecca Koon
Preméra v SR: 17. novembra 2022