Tigre (Tigers)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Igre resizeFilm Tigre režiséra Ronnieho Sandahla sa objavil na festivaloch po celom svete už pred dvoma rokmi. Až teraz sa však druhý celovečerný film švédského režiséra dostáva do distribúcie. Napriek skutočnosti, že ide o debut, nie je tematické zameranie filmu pre režiséra úplnou neznámou. Sandahl sa totiž v roku 2017 podieľal scenáristicky na pomerne úspešnom športovom životopisnom filme Borg/Mcenroe, ktorý sledoval osudový zápas dvoch protikladných charak-terov. Hoci v najnovšom snímke Tigre dochádza už nejde o tenis, ústrednými motívmi zostávajú snaha za každú cenu uspieť, okolie nerešpektujúca sebadisciplína a hľadanie svojho miesta v komplikovanej štruktúre sveta. Film je založený na životnom príbehu futbalistu Martina Bengtssona, ktorý v roku 2007 napísal autobiografiu mapujúcu jeho skúsenosť mladého futbalistu v Inter Miláno.

Tigre teda vykresľujú príbeh nádejného mladého futbalového talentu – Martina Bengstona (Erik Enge). Extrémne disciplinovaný a cieľavedomý Švéd dostáva Igre2 resizevysnenú ponuku od prestížneho talianskeho klubu, zdá sa, že jeho život ide presne podľa predstáv. Martin žije sám s matkou, otec ich opustil, ešte keď bol Martin dieťaťom. Po opustení rodinného hniezda a nastúpení do klubu však Martin objavuje skutočnú tvár predátorského futbalového biznisu, ktorý je založený na riadení každého aspektu života mladých futbalistov a vytvára medzi nimi smrteľnú súťaživosť a nevraživosť. Navzdory tomu, že si Martin vstupom do profesionálneho futbalového priemyslu plní celoživotný cieľ a zmysel svojho života, oddanosť tomuto snu má vysokú cenu...

Tigre sú portrétom. Z reality vyvierajúcim príbehom mladého človeka, ktorý je nútený konfrontovať svoje sny s neprikrášlenou, často surovou a nepríjemnou realitou. Poňatím pripomína Sandahlov najnovší film jeho scenár pre Borg/Mcenroe alebo filmy bratov Dardennovcov - sociálne drámy konkrétnych Igre3 resizeosôb, ktoré však vypovedajú o celku. Stredobodom komorne ladeného rozprávania je sám Martin, všetky naratívne informácie sú filtrované cez jeho osobu, po celú stopáž filmu zostávame po jeho boku. Implementovaním formálnych postupov ako je využívanie ručnej kamery, či prevažujúci diegetický zvuk sa film snaží umocniť realistický účinok. Martin sa dostáva do sveta profesionálneho futbalu, nemilosrdného boja o budúcnosť kariéry. Podmienkou úspechu je zverenie kontroly nad svojím životom vedeniu klubu, vzdanie sa slobodnej individuality, čo film dosť polopatisticky zdôrazňuje metaforou tigra v klietke. Martin je motivovaný, sústredený, pripravený obetovať čokoľvek. V istom smere pripomína snímka futbalovú variáciu na Whiplash, chýba jej však výraznejšia postava, alebo intenzívnejšia scéna, ktorá by sa divákovi vryla do Igre4 resizepamäti.

Zatiaľ čo film oplýva kvalitnými hereckými výkonmi, správanie hlavnej postavy je častokrát pomerne náročne pochopiteľné a nevychádza z kauzalitou prepojených dejových udalostí. Možno je to však vzhľadom na tínedžerský vek protagonistu zámer. Zatiaľ čo v sa v prvej tretine film sľubne rozbieha a postupne vnára diváka hlbšie do zákulisnej dimenzie futbalu a Martinovej psychiky, v druhej polovici akoby mu došiel dych, prešľapuje na mieste s neistotou, akým smerom sa vydať. Sujet rozvíja jednotlivé línie dotýkajúce sa problémov futbalového priemyslu, v ktorom sa hráči prestávajú byť plnohodnotnými bytosťami a sa stávajú obchodným artiklom, osobnej roviny Martina (problémy s otcom, priateľkou či kamarátom), no ani jeden smer Igre5 resizenedoťahuje do konca. Opäť tu teda na pozadí máme rodinné problémy, no scenár nedostatočne zobrazuje účinok a dopad týchto faktorov na Martina. Film rozhodne nie je určený výlučne futbalovým fanúšikom, naopak, jeho hlavnou devízou je snaha o zobrazenie negatívnych aspektov tohto fenoménu a deštruktívneho účinku priemyslu na ambiciózny a naivný mladý talent.

Finálny dojem z  Tigrov je zmiešaný. Bohužiaľ, nechávajú diváka pomerne chladným, nedokážu vzbudiť patričnú emocionálnu odozvu a pri 116 minútach pôsobí film naťahovane napriek tomu, že niektoré scény by si zaslúžili detailnejšie spracovanie.

Igre6 resizeTygre (Tigers), Švédsko, Taliansko, Dánsko, 2020
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Ronnie Sandahl
Predloha: Martin Bengtsson (kniha)
Scenár: Ronnie Sandahl
Kamera: Marek Septimus Wieser
Hudba: Jonas Colstrup
Strih: Åsa Mossberg
Scénografia: Kajsa Severin
Kostýmy: Mariano Tufano
Produkcia: Piodor Gustafsson, Lucia Nicolai, Birgitte Skov
Hrajú: Erik Enge, Alfred Enoch, Liv Mjönes, Frida Gustavsson, Johannes Bah Kuhnke, Henrik Rafaelsen, Maurizio Lombardi, Antonio Giancarlo Zavatteri, Lino Musella, Gianluca Di Gen-naro, Antonio Bannò, Daniele La Leggia, Alberto Basaluzzo, Mauro Corso, Lucia Gravante, Gianluca Guastella, Valentina Volpatto
Premiéra v SR: 4. augusta 2022