Paríž, 13. obvod (Les Olympiades, Paris 13e)

01 Pariz 13. obvodV roku 2021 si na prestížnom filmovom festivale v Cannes ukradol veľa pozornosti nový film populárneho francúzskeho režiséra Jacquesa Audiarda s názvom Paríž, 13. obvod. Tento pikantný portrét mladej parížskej generácie napísal Audiard spolu s Léaou Mysius a Céline Sciammmou. Sciamma bola v tejto dobe už slávna vďaka svojej vynikajúcej scenáristickej a režijnej práci na snímke Portrét ženy v plameňoch (2019). Scenár, ktorý títo tvorcovia spolu napísali, bol do značnej miery inšpirovaný zbierkou krátkych komiksových príbehov „Killing and Dying“, japonského ilustrátora a spisovateľa Adriana Tominea. V hlavných rolách sa predstavili prevažne menej známi herci ako Lucie Zhang, Makita Samba, Jehnny Beth alebo Noémie Merlant, ktorú sme mohli vidieť aj v už spomínanej snímke Portrét ženy v plameňoch.

Jacques Audiard nám so svojou novou drámou prezentuje mozaiku prelietavých vzťahov v srdci parížskej štvrti Les Olympiades. 02 Pariz 13. obvodVysokoškolský učiteľ literatúry Camille (Makita Samba), svojská pracovníčka call centra Émilia (Lucie Zhang), realitná maklérka Nora (Noémie Merlant) a „cam girl“ Amber (Jehnny Beth), sú občas priatelia, občas nepriatelia a predovšetkým, milenci. Každá z týchto postáv je vo svete stratená svojim vlastným spôsobom. Byť mladý, plný sexuálnej energie a neistý ohľadom svojej budúcnosti je univerzálna téma, s ktorou sa vie v istom bode života stotožniť snáď každý mladý človek. Práve touto fázou prechádzajú všetky postavy Audiardovho najnovšieho filmu. Paríž, 13. obvod je dynamickým portrétom multikultúrnej, parížskej, mladej generácie, ktorá hľadá zmysel života, porozumenie a vyplnenie vnútornej prázdnoty prostredníctvom nezáväzných vzťahov a sexu.

Film taktiež poukazuje na moderné technológie, ktoré sú v dnešnej dobe už neoddeliteľnou súčasťou 03 Pariz 13. obvodnašich životov. A do veľkej miery aj vzťahov. Problematika smartfónov a sociálnych sietí je do príbehu zakomponovaná bez toho, aby ju režisér nejakým spôsobom odsudzoval. To je pri Audiardovom pokročilom veku (70 rokov) veľmi sympatické. Poukazuje na výhody, aj nevýhody, takže jedna z postáv sa v príbehu stane obeťou „kyberšikany“, avšak neskôr nájde svoju spriaznenú dušu práve prostredníctvom sociálnej siete. Režisér nám predkladá autentický obraz modernej doby bez zbytočných predsudkov, na ktorý si neskôr môžeme vytvoriť svoj vlastný názor. Explicitné sexuálne scény, ktoré sa stali po premiére v Cannes jedným z hlavných predmetov diskusie o tomto filme, slúžia prirodzene príbehu. Sú rozmanité, majú význam a nesnažia sa lacne provokovať.

Témy filmu zosobňujú prirodzení a veľmi charizmatickí herci, ktorí vás budú k plátnu priťahovať ako magnet. Čiernobiela štylizácia s citlivou kamerovou kompozíciou a energickými nájazdmi, ktorá je 04 Pariz 13. obvodobohatená o kvalitný elektronický soundtrack, pôsobí z formálneho hľadiska veľmi moderným a sviežim dojmom. Vek režiséra je pri takejto forme až zarážajúci. Snímka svojím celkovým vyznením pôsobí ako výtvor francúzskeho filmára vo veku ústredných protagonistov.

Táto čiernobiela európska dráma o „súložiacich mileniáloch“ možno vyznieva trochu zastrašujúco, avšak v skutočnosti je oveľa diváckejšia, akoby sa mohlo z marketingového materiálu zdať. Nechýba funkčný humor, ani vkusne teatrálnejšie scény, takže sa toho netreba báť. Čo však možno trochu kritizovať, že epizódna štruktúra scenára, v ktorej sa pozeráme na príbeh zakaždým z pohľadu inej postavy, občas narúša plynulé tempo filmu. Snímka tak pôsobí, že je o niečo dlhšia, ako v skutočnosti je. Taktiež platí že, aj keď je Paríž, 13. obvod vo svojom zámere výborne zvládnutým filmom, neprináša nič dostatočné nové na to, aby sa dal označiť za výnimočnú filmovú udalosť. Je to „iba“ ďalšia, kvalitná vzťahová dráma. To však nič nemení na tom, že jednoznačne stojí za zhliadnutie.

05 Pariz 13. obvodParíž, 13. obvod (Les Olympiades, Paris 13e)
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Jacques Audiard