Podpaľačka (Firestarter)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Ziara resizePodpaľačka je novela spisovateľa Stephena Kinga vydaná v roku 1980. Hororovo ladené science fiction rozpráva príbeh rodiny, ktorá prešla experimentálnymi pokusmi vo vládnej organizácii s názvom The Shop. Výsledkom týchto netradičných pokusov boli určité špeciálne nadprirodzené schopnosti. Tie sa preniesli aj na jediného potomka mladých manželov Andyho a Vicky, na dcéru Charlie. Zatiaľ čo rodičia získali telekinetické a telepatické schopnosti, malé dieťa sa musí naučiť žiť s tým, že každý prejav jej hnevu končí vzbĺknutím jej oponenta. Charlie je taktiež schopná podpáliť aj samú seba, či rôzne predmety. Rozhodne tak nejde o tradičnú americkú rodinku zo strednej vrstvy. Okrem spomínaných problémov sa musia brániť aj proti snahe spomínanej organizácie ich dostať opäť pod kontrolu.

Každá nová Kingova novela, respektíve poviedka, je pre filmárov nahodenie na smeč. V prípade adaptácie spomínaného románu si fanúšikovia počkali štyri Ziara3 resizeroky, kým preniesol napínavý dej na plátno Mark L. Lester. No a výsledok rozhodne nedokázal uspokojiť očakávania čitateľov knihy, ale ani radového návštevníka kina túžiaceho „iba“ po troche toho napätia a strachu v prítmí kinosály. Nepomohlo ani hviezdne obsadenie; nešťastné dievča si zahrala Drew Barrymore a prihrávali jej také herecké esá, ako Martin Sheen, George C. Scott, či Louise Fletcher. V roku 2002 vznikla miniséria s názvom Firestarter: Rekindled ako priamy sequel, na plnohodnotný celovečerný film nakrútený podľa novely sme si počkali však až do tohto roka. Vzhľadom na nepresvedčivú prvú adaptáciu mali tvorcovia zo štúdia Blumhouse určitú výhodu v tom, že minimálne v porovnaní s prvým filmom zrejme neskončia v hodnotení horšie.

Scenárista Scott Teems a režisér Keith Thomas správne pochopili, že ich verzia by sa mala držať ducha a atmosféry knihy; inými slovami, že by mali navodiť atmosféru osemdesiatych rokov. A to aj napriek tomu, že dej je zasadený do súčasnosti. Retro feeling však dokázali zachovať šikovnými Ziara8 resizefintami, ako napríklad absenciou technologických zariadení v domove rodiny McGeeovcov. Na základe mobilov alebo počítačov v domácnosti by ich nepriateľskí agenti veľmi rýchlo našli. Podobne je to aj s kulisami, kedy sa zastavíme celkovo v troch dôležitých mimo-veľkomestských prostrediach, v dome hlavných hrdinov, na vidieku pri jednej dôležitej návšteve a neprekvapivo aj v samotnej tajnej agentúre. Retro atmosféra je tak podporená aj minimalizmom v prístupe k látke a jednotnej farebnej štylizácii počas celej stopáže.

Hlavným ťahákom je, okrem samotnej predlohy, účasť Zaca Efrona v úlohe otca. Chvíľami sa dokonca zdá, že práve on je hlavnou postavou príbehu. Platí to však  len pre niektoré časti snímky, finále už patrí Charlie v slušnom podaní Ryany Kiery Armstrong (To Kapitola 2, Black Widow). Sideny Lemmon v Ziara4 resizeúlohe matky nedostane dostatočný priestor na ponorenie sa do mysli milujúcej, ale zároveň trpiacej matky. Menej priestoru, než by látka potrebovala, dostali aj ostatní herci, a to platí aj pre dôležité vedľajšie postavy. Najväčšou devízou snímky je ale dokonalá hudba, za ktorou stojí trio John Carpenter (áno, ten slávny režisér), Cody Carpenter a Daniel A. Davies.

Jeden zo základných problémov Podpaľačky tkvie v príliš krátkej stopáži. 95-minút vrátane záverečných titulkov možno znie pre hororový žáner ako adekvátny čas, v prípade filmu snažiaceho sa byť okrem toho aj psychologickým a rieši zaujímavé životné dilemy, je to však málo. Divák cíti, o čom všetkom film je; respektíve by byť mohol, ale nedočká sa uspokojivého výsledku v žiadnom smere. Zároveň si ale Ziara7 resizeBlumhouse udržiava konštantnú kvalitu pri väčšine svojej výdatnej žánrovej výroby, takže pri porovnaní s filmom z roku 1984 vyhráva, dá sa povedať, že na plnej čiare.

Bohužiaľ, v dobe, keď idú na streamovacie služby, zároveň pri vstupe do kín alebo iba na internet, vysokorozpočtovejšie diela významnejších režisérov než akým je Keith Thomas, sa môžete v kine cítiť trochu ukrátení. Najmä pri neustále sa zvyšujúcej cene vstupeniek. Umiestnenie na ľubovoľnú streamovaciu platformu by tomuto malému dielku predsa len svedčilo viac, než zaradenie do programov multiplexov.

Ziara6 resizePodpaľačka (Firestarter), USA, 2022
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Keith Thomas
Predloha: Stephen King (kniha)
Scenár: Scott Teems
Kamera: Karim Hussain
Hudba: Cody Carpenter, John Carpenter, Daniel A. Davies
Produkcia: Jason Blum, Akiva Goldsman
Hrajú: Zac Efron, Gloria Reuben, Ryan Kiera Armstrong, Sydney Lemmon, Michael Greyeyes, Kurtwood Smith, John Beasley, Tina Jung, Lanette Ware, Neven Pajkic, Gavin MacIver-Wright, Danny Waugh, Phi Huynh, Jeremy Ferdman, Jamillah Ross, Vas Saranga, Hannan Younis
Premiéra v SR: 12. mája 2022