Divoch (Vildmænd/Wild Men)
Zdá sa, že tvrdenie o čiernom škandinávskom humore stále platí a zdá sa, že najlepšie nápady sa rodia v hlbokom zúfalstve a na pokraji priepasti. Z anarchistického gesta protestu voči svetu i osudu sa v tomto príbehu uteká späť do prírody a to nielen tak jednoducho, kamsi na opustenú loveckú útulňu ďaleko v horách. Martin (Rasmus Bjerg), hlavná postava príbehu snímky Divoch sa rovno navlečie do kostýmu pravekého muža a plánuje v divočine prežiť svoje depresie a sklamania. Je ozbrojený lukom a šípmi a zje iba to, čo si uloví, teda aspoň taký je plán. Ostane síce len pri žabe ako náhrade za čosi väčšie, ale pokus sa cení, aj keď celá táto gurmánska ochutnávka prírodnej stravy skončí obrátením žalúdka rovnko do malebnej horskej rieky.
Po horách však nechodia len frustrovaní muži v stredných rokoch s divokou fantáziou, ale aj celkom prozaické bytosti. Trojica kamarátov vezie v aute tašku plnú peňazí, výsledok obchodu s hašišom. Stretnutie so sobom skončí zdanlivo tragicky, jeden z nich, Musa (Zaki Youseff) v domnení, že sú mŕtvi, zoberie peniaze a s prerazenou nohou sa vydá na útek. Policajná pozornosť by mu určite neprospela. V lese sa stretáva s Martinom a ako dvaja kandidáti na totálnych stratencov sa spoja, aby mohli čeliť silám mocnej prírody spoločne. Musa mu prezradí, že niekde v okolí je dedinka, kde žijú členovia vikingského fanklubu a určite by mu to tam vyhovovalo. Zrejme tam smerovala aj trojica s taškou plnou peňazí, aby sa tam zašili, kým prehrmí policajný záujem. Martina však lifestylové mimikry na mieste nielen sklame, ale aj pobúri, lebo za pár bagiet chcú peniaze, ale môže byť aj karta, najlepšie Mastercard. Tam sa teda nezdržia.
Kumpáni podľa očakávania v aute ožijú a keďže nevidia ani Musu, ani peniaze, usúdia, že sa treba vydať na ich hľadanie. Majú tak v pätách nielen Musových podielnikov, ale aj Martinovu nevyrovnanú ženu (Sofie Grabol). Trvá na tom, že do jeho hľadania sa má zapojiť i polícia. Tú reprezentujú dvaja nešikovní mimoni a ich veliteľ, síce celkom príčetný, ale v penzijnom veku, ktorý by vyšetrovanie najradšej vymenil za rybársky posed kdekoľvek.
Martinov nápad prechodu do primitívneho štádia ľudskej existencie, vrátane bývania a stravovania, je síce infantilný a karnevalový, lebo ho nemá sily odohrať v plnom znení. Na tejto nedokonalosti je založený i humorný účinok filmu. Znenazdajky sa zjaví v supermarkete a vyrazí dych prekvapenému predavačovi, vrhne sa na všetko s enormným apetítom a nič z kultivovanej ľudskej poživne sa mu nehnusí.
Martinov útek do prírody je radikálny a zdanlivo dôkladný. Brzdia ho len návyky a potreby, smutne fixované na prísun baleného jedla a plechoviek s pitím. Komediálny efekt spočíva na predstave malého človeka o tom, čo má takýto krok predstavovať a čo vlastne si od neho sľubuje. Sny o návrate k mužskej sile a vikingským hrdinom sú predmetom paródie a vlastne nejakým spôsobom súvisia s odmytologizovaním týchto obrazov, intenzívne využívaných vo filmových naratívoch. Prekvapivo v hrdinských ságach a príbehoch nefigurujú často samotné škandinávske krajiny, aj najznámejší serial Vikingovia produktovali Íri a Kanaďania.
Za týmto komediálnym exkurzom stoja aktuálne a rozšírené meditácie o povahe maskulinity, hľadanie toho, čo sa “stratilo v preklade”, pri presune od tradičných hodnôt a predstáv do ich novej verzie, vychádzajúcej v ústrety neľútostnému súboju s nárokmi a názormi na to, ako a prečo sa musí transformovať, aby bola kompatibilná s revolučne formovaným obrazom feminity.Tú rozpačito reprezentuje Martinova žena a jej dve dcéry, ktoré majú väčšiu starosť o strateného králika, než o strateného tatka s lukom a šípom. Zdá sa, že mocná a bojovná Femina, funguje v inom leveli, kdesi tam, kde prebiehajú spory o to, či je povinnosťou matky starať sa o svoje deti, alebo o kariéru.
Sympaticky pôsobí zaradenie dvoch prisťahovalcov, nielen Musu, ale aj jedného z jeho kumpánov menom Bašír, do rolí drogových priekupníkov. Dánskí tvorcovia si evidentne nerobili starosti s proklamovanými regulami o správnom politickom zaradení. Je to možno i znak toho, že blízkovýchodný živel už na dánskej pôde zdomácnel a môže bez problémov prijať i role zloduchov. Jemná irónia pulzuje i na dánsko-nórskom pomedzí, Martin je totiž Dán, ktorý sa uchyľuje do divočiny v nórskych horách, lebo doma by to asi nebolo ono. Krajina fjordov tak má pre južnejších susedov onen neodolateľný imidž vikingského živlu, aj keď sa v dedinke nakoniec ukáže, že prežiť takúto rýdzu minulosť je možné len s autami, zaparkovanými hneď vedľa stredovekých chalúp.
Aj keď Divochovi k dokonalej komédii ešte chýba dostatočná humorná absurdita, na akú sme zvyknutí napríklad z filmov Andersa Thomasa Jensena, na debut je jeho kvalita príjemne prijateľná.
Divoch (Vildmænd/Wild Men), Dánsko, 2021
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Thomas Daneskov
Scenár: Thomas Daneskov, Morten Pape
Kamera: Jonatan Rolf Mose
Hudba: Ola Fløttum
Strih: Julius Krebs Damsbo
Zvuk: Oskar Skriver, Nicolai Linck, Hans Christian Arnt Torp
Scénografia: Rasmus Thjellesen
Masky: Sofie de Mylius
Kostýmy: Vibe Knoblauch Hededam
Produkcia: Lina Flint
Hrajú: Rasmus Bjerg, Zaki Youssef, Bjørn Sundquist, Sofie Gråbøl, Rune Temte, Marco Ilsø, Jonas Bergen Rahmanzadeh, Jonas Strand Gravli, Kathrine Thorborg Johansen, Camilla Frey, Håkon T. Nielsen, Tommy Karlsen, Katinka Evers-Jahnsen, Sigmund Hovind, Ørjan Steinsvik
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 12. mája 2022
Foto: Film Europe