Doktor Strange v mnohovesmíre šialenstva (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)

Vesmir2 resizeUbehlo pár mesiacov a do kín prichádza opäť nový Marvel film. Po obrovskom úspechu snímky Spider-Man: Bez domova je na rade fanúšikmi obľúbený, arogantný čarodejník s tvárou Benedicta Cumberbatcha - Doktor Strange. Doktor Strange v mnohovesmíre šialenstva je pokračovaním prvého dielu z roku 2016, ktorý vznikol v réžii Scotta Derricksona. Derrickson sa mal vrátiť ako režisér aj pri pokračovaní, avšak kvôli kreatívnym nezhodám so štúdiom, sa tejto možnosti vzdal. Jeho náhrada bola viac než zaujímavá. Pokračovania sa chopil Sam Raimi, tvorca legendárnych hororových a komiksových snímok, ako napríklad Smrteľné zlo 1 a 2, Armáda temnôt, Stiahni ma do pekla, alebo trilógia Spider-Man s Tobeym Maguirem v hlavnej roli. Práve Raimiho Spider-Man trilógia postavila jeden zo základných pilierov pre vznik Marvelovskej mega úspešnej továrne na superhrdinské trháky. Po nie veľmi vydarenej snímke Cesta do krajiny Oz (2013), ide o Raimiho návrat k réžii po 9 rokoch.

Vesmir7 resizePo nešťastných udalostiach zo snímky Spider-Man: Bez domova ostala stabilita medzi paralelnými svetmi navždy narušená. Z nekonečných alternatívnych realít sa vynorila hrozba, ktorá ich ohrozuje všetky. Doktor Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) sa za pomoci jeho verného spoločníka Wonga (Benedict Wong), čarodejnice Wandy Maximoff alias Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) a odvážnej America Chavez (Xochitl Gomez), vydáva na zradnú cestu naprieč paralelnými svetmi, aby odvrátil šialenstvo, ktoré môže nasledovať. Šialenstvo, za ktorým stojí možno on sám.

Vesmir8 resizePo nepríjemných správach z nakrúcania, keď musel Sam Raimi prepracovať značnú časť filmu, započali obavy o tom, že sa zo snímky úplne vytratí Raimiho osobitý režijný štýl. To sa, našťastie, nestalo a aj keď Doktor Strange v mnohovesmíre šialenstva nie je ani zďaleka perfektným superhrdinským filmom, je v ňom do istej mieri cítiť svojský režijný štýl, čo je pri Marvel filmoch vždy veľmi príjemným osviežením. To znamená nádych hororovej atmosféry, čierny humor, na Marvel film pomerne explicitné násilie a sporadicky aj hravo šialené kamerové uhly a nájazdy v štýle Raimiho Vesmir9 resizekultovej hororovej série Smrteľné zlo. Film pôsobí svojím vyznením ako detské snímky z 80. rokov, ktoré sa nebáli byť občas temnejšie. Jednoznačne ide v rámci možností o zatiaľ najbližšie priblíženie k niečomu, čo môžeme označiť ako Marvel horor. Filmový svet Doktora Strangea je veľmi vďačný, čo sa vizuálnej kreativity týka. Tvorcovia sa môžu pri tejto látke naplno „vyblázniť“. Pri práci s paralelnými svetmi, časom a prechode medzi dimenziami sa v tomto filme kreativite medze nekladú. Snímka baví svojou nápaditou vizuálnou stránkou od začiatku do konca. Hudobný skladateľ Danny Elfman sa po práci na Raimiho Spider-Man trilógii vracia aj pri tomto filme. A aj keď jeho soundtrack nedosahuje geniality hudby k k spomínanej trilógii, stále veľkolepým spôsobom Vesmir10 resizedotvára Raimiho autorskú víziu. Vo filme sa navyše objaví hneď niekoľko utajovaných komiksových postáv, ktoré potešia snáď každého fanúšika Marvel univerza.

Najväčším problémom filmu je veľmi generický scenár a nefungujúce emócie. Najmä pri príbehu, ktorý je pre všetky postavy tak osobný. Veľkolepé a kreatívne akčné scény sa tu striedajú jedna za druhou, avšak postrádajú akékoľvek napätie. Prichádzajú bez toho, aby boli z hľadiska motivácie postáv a následných konfliktov dôkladne vystavané. To je veľká škoda, pretože potenciál tu na to rozhodne bol. Vesmir5 resizeMožno sa len stratil niekde v strižni. Výsledkom je frustrujúci zážitok, kedy je snímka na pokraji niečoho výnimočného, avšak zlyháva v jednej zo základných vecí – rozprávať emocionálne fungujúci príbeh v ktorom nám záleží na postavách a túžime vedieť, čo sa stane ďalej. Tvorcovia jednoducho vsadili na veľkolepé predstavenie, ktoré pôsobí koniec koncov nezaslúžene.

Doktor Strange: V mnohovesmíre šialenstva je vizuálne kreatívnou a svojím hororovým nádychom aj Vesmir6 resizeako-tak sviežou „Marvelovkou“, ktorá sa na to snaží ísť trochu inak. Film má dravé tempo, stále sa v ňom niečo deje a všetci herci na čele s Benedictom Cumberbatchom doň dávajú všetko. Avšak kvôli nie veľmi podarenej dramaturgii a generickému scenáru pôsobí po projekcii dojmom čistej atrakcie. Občasne zábavnej, ale stále iba atrakcie. Mimochodom, aby ste boli počas pozerania čo najviac v obraze, určite treba vidieť Spider-Man: Bez domova a seriál WandaVision, na ktorý tento film priamo nadväzuje.

Vesmir3 resizeDoctor Strange v mnohovesmíre šialenstva (Doctor Strange in the Multiverse of Madness), USA, 2022
Dĺžka: 127 minút
Réžia: Sam Raimi
Predloha: Stan Lee (komiks), Steve Ditko (komiks)
Scenár: Michael Waldron, Jade Halley Bartlett
Kamera: John Mathieson
Hudba: Danny Elfman
Strih: Bob Murawski, Tia Nolan
Scénografia: Charles Wood
Masky: Elizabeth Yianni-Georgiou, Donald McInnes
Kostýmy: Graham Churchyard
Produkcia: Kevin Feige
Hrajú: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Benedict Wong, Xochitl Gomez, Chiwetel Ejiofor, Rachel McAdams, Julian Hilliard, Jett Klyne, Sheila Atim, Adam Hugill, Ako Mitchell, Michael Stuhlbarg, Patrick Stewart, Lashana Lynch, Hayley Atwell, John Krasinski, Anson Mount, Bruce Campbell, Topo Wresniwiro, Momo Yeung, David Tse, Nuakai Aru, Joshua Peace, Victoria Sterling, Michael Waldron, Charlize Theron
Premiéra v SR: 2. mája 2022