Stratené ilúzie (Illusion perdues)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Iluzie resizeHonoré de Balzac je meno, ktoré asi netreba nikomu predstavovať. Legendárny francúzsky spisovateľ a zakladateľ takzvaného realistického románu sa stál inšpiráciou pre nemálo filmových tvorcov a už začiatkom dvadsiateho storočia sa začali objavovať prvé pokusy o stvárnenie jeho diel na veľkom plátne. O to prekvapivejšie môže pôsobiť, že Stratené ilúzie ako jedna z jeho najvýznamnejších prác, je v podstate prvou veľkou filmovou adaptáciou tejto slávnej románovej trilógie.

Pre tých čo ho náhodou nečítali - v centre diania je chudobný mladík Lucien Chardon z Angoulême (výborne obsadený Benjamin Voisin), pracujúci v dielni manžela svojej sestry Evy. Chce sa však presadiť ako básnik a verejnosti sa uvádza výhradne pod menom svojej matky de Iluzie2 resizeRubempré. Príležitosť predstaviť svoje dielo sa mu naskytne vďaka miestnej barónke de Bargeton (Cécile de France), s ktorou sa i romanticky zapletie. No to, okolo čoho by sa dala vystavať celá zápletka, predstavuje v tomto prípade iba prológ omnoho rozsiahlejšieho príbehu. Stratené ilúzie totiž nie sú žiadnou romantickou drámou a v popredí je téma, ktorá je vlastne mimoriadne aktuálna i v dnešnej dobe.

Lucien sa totiž dostáva veľmi skoro do Paríža, kde sa ho jeho prestížna milenka musí chtiac-nechtiac zriecť, aby si udržala svoje postavenie. Hrdosť mu však nedovolí opustiť veľkomesto a miesto toho sa rozhodne presadiť sa v tom, čo mu ide najlepšie. Šanca sa mu naskytne potom, čo sa spriatelí s redaktorom Etiennom (vynikajúci Vincent Lacoste), no už prvotná snaha zasvätiť sa novinárskemu životu prudko naráža na tvrdú realitu a nabúrava jeho naivné ilúzie. To preto, že všetci sa riadia heslom, ak je to pravdepodobné, Iluzie3 resizetak je to pravda a podstatný je jedine počet predaných výtlačkov. Je nejaké dielo kvalitné? Na tom vôbec nezáleží, podstatné je kto si zaplatí jeho recenziu. A nielen kto, ale aj kedy, keďže preplatiť pôvodnú dohodu je možné i na poslednú chvíľu.

Paralela medzi dianím vo filme a realitou je skrátka citeľná už na prvý pohľad, hoci dnes sa dezinformátori ďaleko viac pohybujú v anonymite internetu. Nejde však len o nich a o kvalitu žurnalistickej práce celkovo, ktorú môžu ovplyvňovať ako rôzne embargá, tlaky zo strán vybraných osôb, či skrátka len osobné zaujatie. A hoci film neukazuje vôbec nič nové, je vskutku zaujímavé sledovať, ako radikálne vedeli kompetentné osoby formovať verejnú mienku už pred takmer dvesto rokmi. Dokonca ešte radikálnejšie ako dnes a zaplatiť si potlesk či piskot počas divadelnej hry bolo nielen na bežnom poriadku, no pre Iluzie5 resizeniektorých aj mimoriadne výnosný biznis.

Málokoho asi neprekvapí, že hlavný hrdina sa nakoniec prispôsobí pravidlám moderného sveta a v snahe získať si rešpekt tých, ktorí ním opovrhovali, prestáva riešiť následky. Rovnako sa vytratia jeho ambície, čo nakoniec nepriamo korešponduje aj s názvom snímky. Celkovo platí, že jeho charakter prejde za takmer dva a pol hodiny filmového diania značným vývojom a divákovi je jasné, že to s ním nedopadne najlepšie. A nie, skutočne neprezrádzam nič čo by nebolo jasné vopred, keďže príbeh sa nesie v réžii rozprávača trefne komentujúceho jednotlivé dejové posuny a občas i v ďalekom predstihu predznamenávajúceho budúce udalosti. Spočiatku ma síce trochu vyrušoval, neskôr som Iluzie4 resizesi však na jeho prítomnosť zvykol a v konečnom dôsledku musím uznať, že má i logické opodstatnenie.

Samotný dej je však omnoho komplexnejší a okrem žurnalistického sveta, ktorý je jasne v popredí, sa riešia aj ďalšie témy ako dualizmus, či umelecký život vo veľkomeste. V súvislosti s tým sa pritom hodí poznamenať, že filmová adaptácia Stratených ilúzií ako jedného zo zástupcov jeho Balzakovej Ľudskej komédie, sa zameriava iba na jej prvé dve časti. Tretia je vynechaná úplne. No osobne to vnímam, ako správne rozhodnutie a rovnako ako výrazné zredukovanie prvej z nich to výsledku iba prospieva. Minimálne uzavretie vďaka tomu pôsobí prirodzeným dojmom.

Že film stojí za pozornosť dokumentuje aj množstvo získaných ocenení na francúzskych ILuzie7 resizeCézaroch. Z 15 nominácií premenil rovno 7 a to vrátane sošky za najlepší film. Skúsený režisér Xavier Giannoli (Diaľnica, Marguerite) zvládol svoju úlohu viac než dobre a naservíroval divácky atraktívny a miestami i patrične výpravný historický epos obohatený o vydarené herecké výkony. Mimo už spomínaných mien stojí za zmienku aj Xavier Dolan, Salomé Dewaels, či veterán Gérard Depardieu v menšej no nepochybne dôležitej úlohe slávneho nakladateľa. Jednoducho povedané, priaznivci historických drám by nemali váhať a je veľký predpoklad, že v tomto prípade nesiahnu mimo.

ILuzie8 resizeStratené ilúzie (Illusions perdues), Francúzsko, Belgicko, 2021
Dĺžka: 144 minút
Réžia: Xavier Giannoli
Predloha: Honoré de Balzac (kniha)
Scenár: Xavier Giannoli
Kamera: Christophe Beaucarne
Strih: Cyril Nakache
Zvuk: François Musy, Didier Lozahic
Scénografie: Riton Dupire-Clément
Kostýmy: Pierre-Jean Larroque
Produkcia: Olivier Delbosc, Sidonie Dumas
Hrajú: Benjamin Voisin, Cécile de France, Vincent Lacoste, Xavier Dolan, Salomé Dewaels, Jeanne Balibar, Gérard Depardieu, André Marcon, Louis-Do de Lencquesaing, Jean-François Stévenin, Alexis Barbosa, Saïd Amadis, Szandra Deáky, Mathieu Cayrou, Raphaël Magnabosco, Michèle Clément, Marie Cornillon
Distrubúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 7. apríla 2022
Foto: Film Europe

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.