Klam (Tromperie/Deception)
Adaptovať knihu (román, poviedku) do podoby scenára nie je najjednoduchšia záležitosť, literárny pôdorys treba v prvom rade prispôsobiť scenáristickým formulkám a schémam fungujúcich na iných naratívnych základoch. Pri novinke vychyteného francúzskeho režiséra Arnauda Desplechina však môžete veľmi rýchlo nadobudnúť dojem, že spoločne s Julie Peyr sa snažili preniesť ducha knihy Philipa Rotha na plátno až tak verne, že rozdelenie na dvanásť kapitol vám bude pripomínať skôr čítanie románu s ilustráciami, respektíve sledovanie adaptácie divadelnej hry. 105 minút filmu Klam sa totiž odohráva výhradne v interiéroch bytov, kaviarní a reštaurácií, kde hlavný hrdina živo konverzuje na striedačku s niekoľkými dôležitými ženami svojho života.
Tým je americký spisovateľ a profesor na vysokej škole Philip. Ide o úspešného intelektuála na prahu šesťdesiatky, ktorý nikdy nemal vďaka svojmu sociálnemu statusu a verejnému obrazu výrazného intelektuála problémy s nadväzovaním milostných pomerov s mladšími ženami. V úvodných scénach sa zoznamujeme s jeho omnoho mladšou atraktívnou milenkou (Léa Seydoux), ktorá ho navštevuje kvôli sexu a vedenia siahodlhých filozofických úvah a dialógov v jeho londýnskej kancelárii. Postupne spoznávame aj ďalšie ženy jeho života, napríklad bývalú nadanú študentku na vysokej škole alebo jeho manželku. Jeho vzťah k nim je opäť prezentovaný iba prostredníctvom dialógov.
Arnaud Desplechin (Mužská hra, Ester Kahn, Ismaelove prízraky) je zhruba v rovnakom veku ako hrdina jeho novinky, takže bolo preňho asi jednoduchšie sa vcítiť do jeho pozície a životných dilem, spojených s vedením pomerne pestrého života. Philip sa pomaly dostáva do dôchodkového veku a v súčasnosti pripravuje román s názvom Deception. Veľmi staticky nakrútených 12 kapitol je ozvláštnených niekoľkými flashbackmi, kde počúvame češtinu z úst zahraničných hercov, čo na tunajšie publikum bude pôsobiť skôr neprirodzeným spôsobom. Ďalšou odbočkou pre snahu o ozvláštnenie nie príliš filmovej látky je celkom vtipne poňatý súdny proces s Philipom, obžalovaným za jeho nelichotivé stvárňovanie žien v jeho románoch.
Inak však humor vo filme takmer absolútne absentuje, čo je síce s najväčšou pravdepodobnosťou dôsledkom toho, aký typ knihy Desplechin adaptuje. Zároveň však znalý divák bude neustále porovnávať Klam s niektorými slávnymi filmami Woodyho Allena. Philip v podaní snaživého Denisa Podalydésa pripomína viaceré typicky allenovské postavy minulosti, chýba mu však ich charizma a iba málokto si k spisovateľovi dokáže nájsť cestu. Scenár a ani herecký prejav nám neumožňujú s týmto intelektuálom súcitiť, alebo ho aspoň chápať, pretože pôsobí až príliš nesympaticky a v závere, keď by naše sympatie získať konečne mohol, sa ukáže skôr ako zbabelec. Ak budeme chápať záver presne tak, ako nám bol predchádzajúci dej sprostredkovaný prostredníctvom sujetu a nesledovali sme iba chytro premyslené rozprávanie nespoľahlivého rozprávača.
Bohužiaľ, dialógy vedené medzi Philipom a niekoľkými taktiež inteligentnými ženami často vyznievajú naprázdno a dej príliš dopredu neposúvajú. Niektoré kapitoly by sme mohli medzi sebou prehodiť a vývoj deja by sa tým zvlášť nenarušil. Určitý oblúk tu, samozrejme, nájdeme, celková statickosť a jednotvárnosť stvárnenia; film je iba málokedy rozprávaný prostredníctvom obrazov; ale spôsobuje subjektívne vnímanie času o niečo dlhšie, aká je skutočná stopáž snímky.
Arnaud Desplechin sa v roku 2016 vyjadril, že adaptovať túto knihu považuje za veľmi komplikované a ak sa mu to raz podarí, tak toho bude nakoniec ľutovať. Ľutovať toho rozhodne nemusí, len sa bude musieť zmieriť s faktom, že divákovi skrátka nejde príliš oproti a Klam nezíska príliš kladné reakcie publika a asi ani kritiky. Je na to príliš sebastredný a bez nadhľadu (ako jeho hlavný hrdina) a ťažko sa po pozretí budú mnohí z nás v kine rozhodovať, či je skutočne o intelektuálne dielo, alebo len o pseudointelektuálny pokus o umenie. Mimochodom aj v tomto môžeme vidieť ironickú paralelu so zhovorčivým hlavným hrdinom. No a treba rátať aj s tým, že si po pozretí poviete obligátnu frázu, nie príliš šťastných filmových adaptácií náročných kníh, že román bude asi lepší…
Klam (Tromperie/Deception) Francúzsko, 2021
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Arnaud Desplechin
Predloha: Philip Roth (kniha)
Scenár: Arnaud Desplechin, Julie Peyr
Kamera: Yorick Le Saux
Strih: Laurence Briaud
Produkcia: Pascal Caucheteux
Hrajú: Léa Seydoux, Emmanuelle Devos, Denis Podalydès, Miglen Mirtchev, Madalina Constan-tin, Gennadij Fomin, Anouk Grinberg, Rebecca Marder, Ian Turiak
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 7. apríla 2022
Foto: Film Europe