Ježko Sonic 2 (Sonic the Hedgehog 2)

Sonic resizeNepochádza z tohto sveta, ale našiel tu konečne bezpečné miesto pre život. Je modrý, dôkladne CGI animovaný, a keď chce, dokáže sa hýbať nadzvukovou rýchlosťou. Pred pár rokmi na seba upozornil veľkým energetickým výbojom, takže okamžite po ňom začali ísť ľudia z armády a pochybní mocichtiví vedci ako Dr. Ivo Robotnik (Jim Carrey). Ježko Sonic (s hlasom Bena Schwartza) si však vtedy našiel v inak ospalom mestečku Green Hills, kde sa skrýval, aj zopár verných ľudských pomocníkov – miestneho šerifa a „pána donutov“ Toma Wachowského (James Marsden) a jeho ženu Maddie (Tika Sumpter). A hoci ho vtedy niektorí konšpirátori z mestečka označovali za modrého diabla, dnes už ho majú všetci za domáceho...

Záchrana Green Hills v predchádzajúcom - a mimoriadne úspešnom dieli z roku 2020 postupne sa rozširujúcej a rozhodne v tomto momente ešte nekončiacej filmovej série – končila „vyhostením“ Dr. Robotnika cez portál vytvorený Sonicovými magickými krúžkami až na tajuplnú planétu húb. Tam v Sonic2 resizeskľučujúcej izolácií, ktorá mala zrejme najväčší vplyv na to, že zásadne zmenil účes a tvar svojich až maniakálnych fúzov, začal spriadať plány na opätovný návrat do ľudského sveta a nevyhnutnú pomstu. Má totiž v hlave pár šikovných nápadov a pri sebe jeden zo Sonicových vypadnutých ostňov. Ten sa totiž dá veľmi dobre využiť, ako takmer nekonečný zdroj energie... Navyše, pri jednom pokuse o vytvorenie portálu domov osudovo stretáva ďalšieho možného Sonicovho protivníka – ježuru Knucklesa (s hlasom Idrisa Elbu), pátrajúceho po tajuplnom drahokame prakticky neobmedzenej moci, ktorý sa vraj momentálne nachádza niekde na Zemi.

Medzitým si Sonic nič netušiac vychutnáva pôvab pomalého a nudného života so svojimi adoptívnymi Sonic3 resizerodičmi, zatiaľ čo po nociach sa pravidelne hráva na superhrdinu batmanovského typu. A nie vždy pri tom odhadne situáciu so zločincami správne, takže mu Tom z pozície šerifa sem-tam niečo povyčíta. Bolo by preto fajn, keby sa aspoň na pár dní upokojil, pretože Tom aj s Maddie majú v pláne stráviť víkend na Havaji a osláviť tam svadbu Maddienej sestry Rachel (skvelá Natasha Rothwell). Bolo by fajn, keby počas ich absencie Sonic nezdemoloval celý ich dom, prípadne pár štvrtí milovaného pokojného mestečka. A tiež by bolo fajn, keby si Dr. Robotnik nenaplánoval svoj návrat na scénu práve na tento víkend. Ešte šťastie, že Sonic proti nemu môže nájsť prekvapivého spojenca v roztomilej a veľmi vynachádzavej líške Tails (hlas Collen O'Shanussy).

Sonic4 resizeJežko Sonic 2 režiséra Jeffa Fowlera energicky pokračuje v adaptovaní svojho videoherného predobrazu v roku 1991 vytvoreného spoločnosťou Sega. Kým prvý diel filmovej série čerpal z nostalgie milovníkov jednoduchých, ale zábavných počítačových hier a z odkazov na rodinné komédie 90. rokov, ťažiace najmä maniakálnych fyzických prejavov Jima Carreyho, pokračovanie zahlcuje dej pre žáner nevídanou porciou zbesilej akcie, nadmerným množstvom postáv a podstatne komplikovanejšou zápletkou. Kým prvý diel vychádzal z postupnej charakterizácie ako animovaného ježka, tak jeho ľudských spoločníkov, či oponentov a z jednoduchého porovnávania fantastického a reálneho sveta, pokračovanie dej rozširuje o možno už trochu „ohrané“ zápletky, s akými sa divák najčastejšie stretáva v prípade filmových adaptácií nikdy nekončiacich Sonic5 resizekomiksových, superhrdinských univerz.

Scenár Pata Caseyho, Josha Millera a Johna Whittingtona sa veľmi nezdržiava charakterizáciou postáv známych z predošlého dielu. Pár prvoplánových vtipov striedajú scény súvisiace s hlavnou zápletkou. Titulný ježko na chvíľu akoby strácal sympatie, ktoré si u publika vyslúžil minule, aby si až zvrat od zvratu opäť získaval naspäť „stratenú“ reputáciu. Nové postavy z jeho sveta – ježura Knuckles a dvojchvostá líška Tails nie sú tak zaujímavé ako ľudské postavy príbehu - a tento nedostatok je citeľne poznať najmä v prvej polovici filmu. Ježura Knuckles je antagonista ako podľa šablóny a svoju osobitosť nadobudne asi až v záverečnom dejstve. Už pomerne dosť neskoro na to, aby z toho divák Sonic6 resizeniečo mal... Líška Tails je neuveriteľne milým stvorením, schopným osloviť predovšetkým veľmi malé detské publikum. Staršie deti ocenia skôr jej vizuálnu podobu, zatiaľ čo ich dospelý sprievod v kine asi motivuje k pár samovoľným zívnutiam.

Pokiaľ ide o hlavnú zápletku súvisiacu najme s drahokamom neobmedzenej moci, kto nikdy nehral pôvodnú videohru alebo nevidel aspoň pár epizód z amerického animovaného seriálu Dobrodružstvá Ježka Sonica z rokov 1993-1996, dvojdielny japonský animovaný pilot Sonic the Hedgehog: The Movie z roku 1996, francúzsky animovaný seriál Sonic Underground z rokov 1999-2000, či japonské anime Sonic X (2003-2006), pravdepodobne nebude ani len tušiť, ktorá bije. Na jediný – podotýkam, že Sonic7 resizedvojhodinový - film je príbehu možno až priveľa. Občas sa môže zdať dokonca až únavným. Po prvej polovici, orientujúcej sa najmä na animované postavičky v ľudskom svete, však nastáva osviežujúci návrat Sonicových ľudských spoločníkov. Snímka odrazu chytí druhý dych – obzvlášť v scénach svadby Maddienej sestry Rachel. Sonicova cesta k drahokamu moci zase raz pripomenie pôvab indiana-jonesovských pátraní po starovekých relikviách, či prekonávaní dômyselných nástrah. A ani dôkladne vygradované finále s pár prekvapivými vzťahovými „rošádami“ rozhodne neurazí. Dokonca možno navnadí na prípadné ďalšie pokračovanie, ktoré majú tvorcovia určite v pláne.

Kamera Brandona Trosta efektne sníma akciu aj komické scény. Hudba Junkie XL robí čo môže, aby Sonic9 resizezdôraznila dynamiku v scénach, ktoré sa už môžu zdať niektorým divákom unavujúce. Kombinácia hraných scén a počítačovej animácie je technicky bezproblémová a doslova pastvou pre oči. Znalosť videohry môže len prehĺbiť divácky zážitok, pretože vizuálne odkazy na jej príjemne staromódnu estetiku sú takmer všade. Ježko Sonic 2 možno nie je tak vydarený, ako jeho predchodca. Viac sa orientuje na očarenie prvej signálnej svojho publika, než na naratívne záležitosti, či správne dávkovanie akejsi žánrovej nostalgie. Napriek tomu sú to najmä ľudské postavy a ich hereckí predstavitelia, kto strhne na seba pozornosť asi najviac. Obzvlášť Jim Carrey fanúšikov poteší prinajmenšom tak ako za mlada.

Sonic10 resizeJežko Sonic 2 (Sonic the Hedgehog 2), USA / Japonsko, 2022
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Jeff Fowler