Morbius

Hodnotenie používateľov: 2 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Leto resizeDoktor Michael Morbius (Jared Leto) trpí zvláštnym ochorením. Celý svoj doterajší život zasvätil spôsobom, ako na túto chorobu vynájsť účinný liek. Jeden jeho experiment bol extrémne úspešný, avšak veľmi rýchlo sa vymkol spod kontroly. Svojho tvorcu totiž premení na živého upíra. Nuž, čo o Morbiusovi napísať? Adaptáciu tohto komiksu sprevádzalo niekoľko viac či menej štandardných okolností. Morbius sa mal do svetových kín dostať už pred pár mesiacmi. Všetci vieme, prečo sa tak nestalo a uvedenie tohto filmu sa neustále presúvalo.

Druhým zvláštnym faktom je niekoľkohodinové embargo na recenzie pre tento film. Navyše, diváci si o filme mohli prečítať iba necelých 12 hodín pred Leto2 resizesamotnou premiérou. Je tak logické, že všetky filmové recenzie vyšli takmer v rovnakom čase. Prvým dôvodom mohlo byť to, že je to jedna z kultových komiksoviek z dielne Marvel. Druhým, že aj samotní tvorcovi vedeli, že nenakrútili najlepší film a negatívne recenzie by divákov odlákali z kín. Platí to druhé.

Najväčším prekvapením od začiatku ohlásenia nakrúcania tejto snímky však bolo obsadenie hlavnej postavy. Po celý čas som sa nemohla vzdať jednej myšlienky. Aká bola motivácia Jareta Leta zahrať si postavu Michaela Morbiusa? Táto postava mi akosi nezapadá do portfólia jeho ostatných excentrických postáv. Celý čas som premýšľala nad tým, či jeho stvárnenie bolo alebo nebolo akousi recesiou. Leto3 resizeMorbius na mňa zároveň pôsobil ako najnudnejší z marvelovských charakterov. Aj to aj napriek pôsobivému, no aj tak priveľmi čudnému CGI jeho netopierej tváre. Celkový koncept tohto príbehu i jeho hlavnej postavy mohol byť zaujímavý, no v konečnom dôsledku akosi nebol. Akoby tvorcovia nevyužili potenciál tohto superhrdinu na sto percent.

Dramaturgia snímky je koncipovaná ako jeden celok, z ktorého neustále vypadáva, pravdepodobne kvôli nedostatožnej metráži, množstvo informácií. Voľba takejto dramaturgie, podľa môjho názoru, na diváka väčšinou nefunguje. Vytvára pocit uponáhľanosti a neželaného chaosu. Usporiadanie príbehu Leto4 resizenevytvára sínusoidu akcie a informatívnej nasýtenosti so sekvenciami pokoja bez nich. Morbius nepôsobí ako ucelený film, ale expresná skladačka náhodných faktov, ktoré nám tvorcovia premietajú na plátne v neprimeranej metráži. Výsledkom je tak to, že sa film stáva ťažko zapamätateľným. Aj keď väčšinou kritizujem prehnanú metráž mnohých snímok, v tomto prípade si myslím, že Morbius by si bol zaslúžil byť dvojhodinovým, možno aj dlhším filmom.

Iritujúcich prvkov v najnovšom komiksovom filme od Sony bolo naozaj neúrekom. Neustále opakovanie tých istých scén bez náznaku variácie, či ozvláštnenia, neoriginálny matrixovský koncept syntetickej modrej a ľudskej červenej krvi, či zvláštne postrihané akčné scény boja. Ktovie, snímka možno koketovala so znížením vekovej hranice divákov, pretože sa principiálne vyhýbala zobrazovaniu explicitného násilia. Buď boli Leto5 resizevšetky tieto scény zostrihané nevhodne, teda neprofesionálne, lebo divák vôbec nevidel a ani nemal priležitosť zbadať kedy sa čo stalo. Alebo boli mnohé scény totálne zatemnené, diváci nevidia takmer nič, no efekt je aj v jednom, aj v druhom prípade  rovnaký. Jediné, čo sa im, ako- tak podarilo vzhliadnuť, bolo niekoľko zábleskov počas spomalených a zrýchlených záberov bojových scén, kde majú doslova možnosť vidieť iba machule. Na to, koľko priestoru a možností mali tvorcovia na dokončenie filmu Morbius, pravdepodobne, nebude žiaden kinotrhák.

Leto7 resizeJe Morbius 105 - minútový chaos? Rozhodne. Je Morbius najhorší film inšpirovaný predlohou od Marvelu, aký bol kedy nakrútený? S výnimkou Nových mutantov pravdepodobne áno. Najmä, ak ho hodnotíme v kontexte iných a ostatných filmov z produkcie spoločností Marvel či DC. Pripomína skôr niektoré rané filmy spracované podľa komiksovej predlohy, než pokročilé techniky, na ktoré sme si zvykli už počas predošlých filmov. Ak budú superhrdinské filmy skutočne dominovať modernej kinematografii počas nasledujúceho desaťročia, medzi jednotlivými štúdiami by nemal chýbať kúsok zdravej konkurencie. Dúfam, že v budúcnosti sa spoločnosti Sony podarí vystavať omnoho lepší príbeh, plný gradácie napätia a v tomto prípade chýbajúcej akcie.

Leto8 resizeMorbius, USA, 2022
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Daniel Espinosa