Nitram

Ram resizeV roku 1996 sa odohral v meste Port Arthur na ostrove Tasmánia patriacemu Austrálii masaker, za ktorým stal iba jeden človek. Martin Bryant, citovo a mentálne nestabilný mladý muž postrieľal automatickou puškou 35 miestnych civilistov a ďalším 23 spôsobil zranenia. Následne mu súd uložil symbolických 35 doživotných trestov. Nakrútiť hraný film o hroznom čine, nie nepodobnom tomu relatívne nedávnemu na nórskom území, nie je vôbec jednoduchou úlohou. Scenárista stojí pred ťažkou voľbou, aký naratívny vzorec zvoliť tak, aby výsledok bol dramaturgicky príťažlivý a zároveň nebol extrémne explicitne násilný, čiže divácky neznesiteľný, keďže by nešlo o fiktívny horor, ale rekonštrukciu skutočných udalostí.

Shaun Grant sa rozhodol pozrieť na túto nešťastnú historickú udalosť pomerne originálnym spôsobom. Nitram je vystavaný ako psychologický Ram2 resizeportrét masového vraha, ktorý nám odhaľuje jeho postupný prepad do maximálnej frustrácie, končiacou v podstate už neodvrátiteľnou tragédiou. Tých tragédií bolo v živote Martina zrejme až príliš a jeho mentálna a citová výbava skrátka na podobný osud nebola pripravená. To však neznamená, že Grant sa s režisérom Justinom Kurtzelom snažia mladíka pred divákom akýmkoľvek spôsobom obhajovať. Ale zároveň ho ani prvoplánovo, alebo nebodaj pateticky, neodsudzujú. Z uvedeného vyplýva, že necelé dve hodiny budeme sledovať udalosti časovo predbiehajúce krutému masakru.

Martin Bryant žije v rodinnom dome so svojou matkou a otcom, pričom hlavnou príčinou jeho psychických problémov (okrem mentálnych predispozícií) nie je ani tak pomerne bežný vzťah s rodinou, ako vzťahy s jeho rovesníkmi. Martin nemá úspech nielen u žien, ale neakceptujú ho ani vo všetkých smeroch úspešnejší mužskí rovesníci. Túto tému Ram3 resizeakcentuje jeho snaha zapáčiť sa miestnym surferom a reálne nezrealizovatelnou túžbou stať sa jedným z nich. Nádej na svetlejšie zajtrajšky prinesie Martinovi stretnutie s päťdesiatničkou Helen. Nové priateľstvo s miestnou boháčkou je dôkazom, že predsa len jeho sebavedomie môže postupne a prirodzene stúpať a mladík sa časom môže elegantnejšie zaradiť do života bežnej spoločnosti. Jedného dňa však dôjde k nečakanej tragédii, ktorá znamená pre vývoj deja a
Martinovho osudu pomyselný bod zvratu bez možnosti návratu do východzieho stavu v čase, kedy sa s Helen začal zbližovať.

Niekoľko nešťastných zhôd okolností čaká aj jeho rodinu a tie iba zrýchlia špirálu pádu do najtemnejších zákutí Martinovej mysle. Zámerom tvorcov bolo čo najbližšie divákovi priblížiť mužove duševné rozpoloženie. Ide predovšetkým o jeho reakcie na rôzne životné situácie, keď iba málokedy dochádza k radostnejším okamihom. V podstate jedinými Ram4 resizetakýmito momentami sú zbližovanie s Helen a spoločná oslava narodením s rodičmi a jeho novou kamarátkou. Napriek depresívnemu poňatiu celého deja sa Kurtzel nesnaží diváka útrpne deptať, Nitram sa napriek svojej ústrednej téme sleduje pomerne bez problémov, divák nemusí nikdy odvracať zrak a má celkom slušné tempo. Kurtzela totiž samotný akt násilia príliš nezaujíma, zaberie iba niekoľko momentov v závere a tam sa sústredí viac na audio zložku.

Nitram je po prvé klasicky strihnutý festivalový film a po druhé film bez preháňania maximálne herecký. Kurtzel vie, čo zaujme dnešné festivalové poroty a Nitram tam príliš svojou formou neprekvapí. Kamera občas sleduje svoju postavu v dlhších záberoch zaberajúcich temeno jeho hlavy a rozhodne film nemôžeme označiť za doslovný. Takmer Ram6 resizev každom zábere je prítomná ústredná hviezda, americký herec Caleb Landry Jones. Ten predvádza svoj životný výkon a je celkom pravdepodobné, že o nejakých pár desiatok rokov ho uzná aj za ten vôbec najdôležitejší vo svojej kariére. I keď mu, samozrejme, prajeme nech podobných príležitostí dostane v pracovnej sfére čo najviac.

Nitram je adekvátne nakrútená psychologická dráma, kde tvorcovia presne vedia, ako správne zaujať festivalové poroty a klubových divákov. Kurtzela môžeme za to trochu kritizovať, ale Jonesov sústredený výkon nás zase presviedča o tom, že režisér si tak cení jeho herecké schopnosti, že zbytočne neupozorňuje na vlastný autorský štýl.

Ram7 resizeNitram, Austrália, 2021
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Justin Kurzel