Smrť na Níle (Death on the Nile)

Nil resizePredstaviť priateľke z detstva Linnet Ridgewayovej (Gal Gadot) svojho snúbenca Simona Doylea (Armie Hammer vo „vegetariánskom“ móde) pre Jacqueline de Bellefortovú (Emma Mackey) asi nebol ten najlepší nápad. Dedička celkom pozoruhodného majetku, oslovená najmä preto, že by mohla Simonovi zabezpečiť pekné teplé pracovné miesto, sa o šesť týždňov neskôr totiž stane jeho manželkou. Jackie tak zostanú len oči pre plač, či neprekonateľná túžba zo žiarlivosti im obom poriadne znepríjemniť svadobnú cestu v Egypte. A keďže v tom čase si prišiel „omrknúť“ pyramídy aj slávny belgický detektív s čudne upravenými fúzmi na tvári Hercule Poirot (Kenneth Branagh), prečo ho rovno nepožiadať o ochranu pred zhrdenou femme fatale?

Nebola by to však detektívka z pera Agathy Christie, ak by si Linnet na cestu so sebou „nepribalila“ tiež dlhé roky osvedčenú slúžku Louise Bourgetovú (Rose Leslie) so záľubou pre jeden jej šperk, komunistickej ideológií naklonenú krstnú mamu Marie Van Schuylerovú (Jennifer Nil2 resizeSaunders) aj s ošetrovateľkou pani Bowersovou (Dawn French), bratranca-právnika Andrewa Katchadouriana (Ali Fazal) s dlhmi a chuťou priživiť sa, či bývalého snúbenca doktora Linusa Windleshama (Russell Brand na nespoznanie) – všetkých pre potešenie z následnej hry s všemožnými kombináciami skrytých motívov a túžob k činom, ktoré v deji poriadne zamiešajú karty (prípadne závety, majetkové listiny – „Veď to poznáte, mon ami.“) Okrem iného sa plavby výletnou loďou Karnak po Níle – po všetkých tých peripetiách na súši napríklad s padajúcimi balvanmi - zúčastní tiež Poirotov dávny priateľ Bouc (Tom Bateman) s matkou Euphemiou (Annette Bening), či jazzová speváčka Salome Otterbourneová (Sophie Okonedo) s neterou Rosalie (Letitia Wright). Bouc s nevôľou vlastnej matky tak trochu po Rosalie „pokukuje“, zatiaľ, čo Salome pre samotného Poirota predstavuje akýsi prísľub milostných nádejí, schopných ho vyslobodiť z jeho samotárskej ulity. Vie, aké to je mať zlomené srdce, a preto sa pokúsi Jackie Nil14 resizedohovoriť v jej zúfalých pokusoch opäť získať Simona na svoju stranu. Snáď sa dievčina umúdri, kým pre ňu nebude už naozaj neskoro... Tým, že vôbec nastúpila na Karnak a provokatívne pokračuje s ostatnými na spoločnej ceste, totiž neuľahčila život ani sebe, ani iným.

Smrť na Níle režiséra a predstaviteľa ikonickej hlavnej úlohy Kennetha Branagha je jednak pokračovaním rozhodne nie nezaujímavej, ťažko však klasickej Vraždy v Orient Exprese z roku 2017, jednak opätovnou adaptáciou rovnomennej románovej predlohy Agathy Christie z roku 1937. Medzi desiatym knižným poirotovským dobrodružstvom, ktorým bola pôvodne Vražda v Orient Exprese (1934) a v poradí osemnástou Smrťou na Níle pri tom nie sú žiadne zjavné väzby. Napriek tomu režisér aj so scenáristom Michaelom Greenom modernizujú svoju adaptáciu o aktuálne trendy seriálových Nil4 resizefilmových univerz valiacich sa súčasnou popkultúrou. Príbeh je tento raz osobnejší. Oveľa viac dopĺňa pôvodný text Agathy Christie o akési chýbajúce časti puzzle z minulosti hlavného protagonistu - do teraz vždy prenechávané na fantázií čitateľa literárnych predlôh, prípadne divadelného, seriálového, či filmového diváka. Dej s už tak pomerne rozsiahlou, no vo svojej podrobnosti veľmi potrebnou expozíciou, je doplnený ešte o príbeh pôvodu ikonického detektíva. Aj s určitým novým, prekvapivo emocionálnym „backgroundom“, ktorý možno pre niekoho naruší ako hodinky presný naratívny štýl staromódnej britskej detektívky. No niekoho iného môže zas svojím zasadením známeho príbehu do nového výrazového aj významového kontextu zábavne fascinovať. Je len na divákovi, ako „inovatívne“ prvky príjme.

Nil9 resizeSvoju rolu tak v prológu hrajú zákopy prvej svetovej vojny, nejaké to zlomené srdce – hoci skalní čitatelia predlôh vedia, kto bol skutočnou láskou Poirotovho života – a pomerne tragikomická „záležitosť“ ohľadom vzhľadu tej ozdoby, ktorú si protagonista pestuje pod nosom. Najnovšia interpretácia si veľmi šikovne robí žarty z iných príbehov pôvodu, respektíve početných filmových reštartov, spin offov a podobne. Aj vďaka scenáru je tentoraz Kenneth Branagh v úlohe herecky oveľa istejší a v rámci postupne nakrúcanej vlastnej filmovej série vyznieva tiež akosi ľudskejšie, než kedykoľvek pred tým. Je zrejmé, že sa pokúša mapovať inak skôr voľnejšiu sériu detektívových filmových dobrodružstiev. Najslávnejšej snímke určenej pre strieborné Nil15 resizeplátna – Vražde v Orient Expresse režiséra Sidneyho Lumeta z roku 1974 s Albertom Finneym – sa jeho poirotovská „prvotina“ kvalitatívne veľmi nemohla rovnať. Aktuálne pokračovanie však bez problémov šliape na päty výpravnej Smrti na Níle (1978) Johna Guillermina s Petrom Ustinovom, ak ju dokonca v mnohom aj neprekonáva. Či sa Kenneth Branagh rozhodne adaptovať aj ďalšiu Ustinovovu už ale menej úspešnú hereckú interpretáciu Hercula Poirota - Zlo pod Slnkom, ktorú nakrútil režisér Guy Hamilton v roku 1981 - alebo sa rozhodne ísť inou, vlastnou cestou pre prípadné ďalšie pokračovanie, je otázne.

Kamera Harisa Zambarloukosa si vychutnáva herecké party jednotlivých členov obsadenia, honosné kostýmy Paca Delgada, aj dobové dekorácie Abi Groves, či Amandy Willgrave. Exteriéry Egypta sú využité na maximum, hoci sa v ich nadpozemskej nádhere Nil11 resizesem-tam objaví aj pár digitálnych vylepšení. A do toho všetkého celkom podmanivo znie hudba režisérovi už osvedčeného Patricka Doylea, plus pár živelných bluesových piesní s energickými tanečnými výstupmi. Podobne vizuálne aj auditívne štylizovaných snímok je v dnešnej dobe zúfalo málo... Tvorcovia tak, ako aj v predchádzajúcej časti zvolili pomerne dosť manieristický prístup pre znovuoživenie starej látky. V predlohách sa nikdy veľmi neplytvalo nadbytočnými slovami, scénami a postrannými dejovými motívmi. Ani sa vo svojich najkritickejších momentoch nesnažili vzbudzovať dojem seriózne myslených tragédií. Najnovšia interpretácia sa vážnejšieho tónu nebojí. A ono to nakoniec až tak nevadí...

Smrť na Níle, adaptovaná v roku 1944 samotnou autorkou pod názvom Skrytý horizont do podoby divadelnej hry, o dva roky neskôr pamätne stvárnená na Brodwayi, v roku 1950 zase pre zmenu naživo nakrúcaná ako epizóda antologického televízneho seriálu Nil12 resizeKraft Television Theatre, v piatich epizódach znejúca na vlnách BBC Radio 4 (1997), aby nakoniec pre potešenie publika reprezentovala 3. epizódu 9. sezóny toľko milovanej opäť televíznej série Hercule Poirot s Davidom Suchetom, vysielanej v rokoch 1989-2013... Tak v rukách niekdajšieho shakespearovského herca a režiséra (ktorý na to vo filme aj nenápadne upozorňuje, hoci Antónia a Kleopatru vo svojom repertoári zatiaľ ešte nemá) nachádza opäť dôstojného autora, nesnažiaceho sa predlohu len otrocky ilustrovať, ale ju aj tvorivo predložiť v mnohom už po iných témach, motívoch a zápletkách túžiacemu, neistému modernému publiku. Nemusí vyhovovať úplne každému. Kto však snímke dá šancu a bez konzervatívnych „predsudkov“ dovolí doplniť prázdne miesta v Poirotovom curriculum vitae po svojom, ten rozhodne na vlastných filmových zážitkoch v ničom netratí. Teda, ak mu nebude prekážať ten jeden údajný kanibal v hereckom obsadení...

Nil5 resizeSmrť na Níle (Death on the Nile), USA, 2022
Dĺžka: 127 minút
Réžia: Kenneth Branagh
Predloha: Agatha Christie (kniha)
Scenár: Michael Green
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Patrick Doyle
Strih: Úna Ní Dhonghaíle
Zvuk: James Mather, Colin Nicolson
Scénografia: Jim Clay, Abi Groves
Masky: Chiara Ugolini, Alexis Continente, Duncan Jarman, Wakana Yoshihara
Kostýmy: Paco Delgado
Produkcia: Kenneth Branagh, Gordon Mark, Judy Hofflund, Simon Kinberg, Ridley Scott, Kevin J. Walsh
Hrajú: Kenneth Branagh, Gal Gadot, Armie Hammer, Letitia Wright, Tom Bateman, Russell Brand, Annette Bening, Rose Leslie, Emma Mackey, Sophie Okonedo, Jennifer Saunders, Ali Fazal, Dawn French, Jon-Scott Clark, Hayat Kamille
Premiéra v SR: 17. februára 2022