Prirodzené svetlo (Természetes fény)

Svetlo12 resizeMaďarský režisér Dénes Nagy dostal za svoj debut Prirodzené svetlo na 7. MFF Berlinále Strieborného medveďa za réžiu a tiež Európsku filmovú cenu za výpravu. Zaslúžene i keď sa na tento smutný, no poučný film, nepozerá ľahko. História zaznamenala, že v rokoch 1941 až 1944 Maďari ako spojenci hitlerovského Nemecka, nasadili 100 000 vojakov na východný front, konkrétne do Ruska, aby udržiavali na okupovanom území poriadok a poľovali na partizánov. Vojaci sa brodia cez blato, podmienky sú zúfalé, potravín nedostatok a tak nečudo, že hneď v expozícii vidíme, ako sa vyhladovaní vrhnú na mŕtveho lososa a rozdelia si korisť. Dvaja pltníci sa na túto nechutnú scénu len mlčky prizerajú, čo iné by aj mohli robiť.

Filmov o vojne sme už videli nespočetne veľa, pravdou však je, že väčšinou hlavnými aktérmi sú Rusi a Nemci, ale že Hitler mal aj spojencov a Svetlo15 resizetí tiež neboli o nič lepší, sa nehovorí často. Maďari nabrali odvahu na sebareflexiu a odhalili aj túto nelichotivú pravdu. Hlavným hrdinom je desiatnik István Semetka (Ferenc Szabó), muž počúvajúci rozkazy, ktorý veľa toho nenarozpráva. Vôbec v celom filme je dialógov poskromne, takmer žiadne. Semetka vykonáva príkazy takmer s kamennou tvárou, neprotestuje, predsa však z jeho pohľadu sem-tam zistíme jeho duševné rozpoloženie. Tíško pozoruje dianie okolo seba a je vlastne prototypom samého vojaka v poli - do slova i do písmena. O ňom jedinom od začiatku tušíme, že s tým, čo sa robí nesúhlasí, ale je voči svojim krajanom lojálny a nikdy by ich nezradil a neudal. Ku koncu má na to príležitosť, ale nedokáže to, čo však neznamená, že nie je celým tým besnením zhnusený. Zrejme jeho charakter pozná aj nový veliteľ jednotky Koleszár (László Bajkó), Svetlo14 resizes ktorým sa dôverne pozná a snaží sa ho uchrániť pred tým, čo by možno nedokázal zniesť. Alebo je tak rafinovaný, že pri svojich zločinoch nechce mať svedka aj preto, že rodiny sa poznajú. O tom neskôr..

Možno skoro celú prvú polovicu filmu (vyše 51- minút) dej plynie pomaly, jednotka príde do dediny, nesprávajú sa bohvieako slušne, ale ani príliš surovo, skôr dávajú najavo svoje pohŕdanie dedinčanmi, aj keď možno väčšina z nich doma má takmer rovnaké podmienky. Po dlhšom čase pokoja sa vydajú hľadať partizánov do neprehľadných lesov, nečakane sa dostanú do veľkej paľby, veľa z nich zahynie, vrátane veliteľa, a Semetkovi neostáva nič iné len prevziať velenie nad siedmymi vojakmi, ktorí to prežili. Vrátia sa do Svetlo18 resizedediny, starostu nájdu obeseného, na krku s ceduľou - zradca a čo musí chudák urobiť je potrestať dedinčanov. Skrsne mu nápad zavrieť ich do stodoly, ale to je všetko. Súcití s mladou ženou, matkou malého decka, donesie jej vodu, prosto správa sa k zajatcom ako človek. Takto sa, žiaľ, správa len on – ostatní sa vyžívajú v krutostiach. Jedeného dňa však príde posila a velenie prevezme spomínaný Koleszár. A tu sa začína vlastne skutočná dráma. Ku cti režiséra slúži, že sa vyhol drastickým záberom, tragédia však visí vo vzduchu a nad celým príbehom. Nový veliteľ sa správa k Pištovi familiárne, vypytuje sa na rodinu a vždy, keď sa niečo nekalé chystá, ho niekam odvelí. Keď je mimo dosahu brutalita dostane zelenú. Koleszár nie je hlupák, len bezcharakterný gauner a vrah, vidí, že jeho Pišta je otrasený, i keď nič nehovorí, a Svetlo6 resizeprikáže mu sprevádzať do blízkeho mestečka ranených, s poznámkou, že jeho sedem zverencov odteraz prevezme on.

Snímka Prirodzené svetlo je však predovšetkým úctyhodným príspevkom v tom zmysle, že za hrôzy druhej svetovej vojny sa Maďari od toho čo stvárali nedištancujú ani neospravedlňujú, len netaja to čo je neodškriepiteľný historický fakt. Nechcem zachádzať ďalej do histórie, ale ich besnenie na Balkáne je tiež veľmi smutná kapitola a dostatočne známa. Po filmovej stránke je Prirodzené svetlo ukážkou kameramanského majstrovstva Tamása Dobosa. Vizuálny dojem je úžasný, brilantne využíva šero, hmlu, tiene, zábery Svetlo10 resizeúchvatnej divokej prírody, ale tiež sa geniálne pohral so zábermi tvárí, ktoré postupne a nenápadne odhaľujú strach, hnus a v neposlednom rade aj krutosť niektorých aktérov. Všetko je to vpísané do ich pohľadov, malých záchvevov tváre, nič sa slovne nevysvetľuje.

Herecký výkon, ako som už spomenula neherca Ferenca Szabóa (Sematka), je ukážkový. Dokázal s neuveriteľnou presnosťou viesť diváka tou cestou, akou on kráčal príbehom. Veríme mu a všetko spolu s ním prežívame. To sa skutočne málokomu podarí. Je to jednoduchý dedinčan, má manželku a syna, a možno aj preto rozumie dedinčanom. Svetlo16 resizeV jeho kamennom výraze sa však dá čítať – vidíme, že súcití s dedinčanmi, že by im rád pomohol, že je zdesený z brutality svojich zverencov, ale ak chce prežiť a vrátiť sa k rodine musí mlčať a navyše nemôže ísť ani proti vlastným. No v tomto prípade nie je to prejav jeho slabosti, ale postoj človeka, ktorý má desatoro zakódované v hlave a nie v modlitebnej knižke. Prosto nie hrdina, len slušný človek, ktorý svoju ľudskosť nechce stratiť ani v neľudských podmienkach. Celkom z iného cesta je akože jeho priateľ Koleszár taktiež výborne stelesnený Lászlóm Bajkóm. Ten je zasa prototypom grázla, farizeja, ktorý  tiež chce za každú cenu prežiť a je mu jedno ako.

Svetlo8 resizePovedzme si však pravdu Prirodzené svetlo je výsostne festivalový film. Nie je určený pre bežného diváka. Mnohých odradí už svojim pomalým tempo, vynikajúca vizuálna stránka veľké publikum až tak neupúta, vyčerpanosť a beznádej tak dedinčanov, ako aj maďarskej jednotky, divákov nepriláka. Snímka však tým, ako pomaly odhaľuje brutalitu v človeku, keď sa dostane do nepriaznivých podmienok, je priam čítankovým príkladom. A navyše čo chceli tvorcovia akcentovať dochádza až po vzhliadnutí snímky a kto to vydrží dopozerať neoľutuje.

Svetlo7 resizePrirodzené svetlo (Természetes fény), Maďarsko, Lotyšsko, Francúzsko, Nemecko, 2021
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Dénes Nagy