Kingsman: Prvá misia (The King´s Man)

Misia9 resizeV roku 2014 priniesol britský režisér Matthew Vaughn na plátna kín adaptáciu komiksu Marka Millara Kingsman: Tajná služba. Po vynikajúcom Kick-Ass a X-Men: Prvá trieda nešlo o jeho prvý stret s komiksovov tematikou. Kingsman: Tajná služba bola poctou Bondoviek z čias, keď sa ešte nebáli byť uletené a v niektorých momentoch až absurdné. Avšak aj napriek tomu, že bol tento film tak naivne žánrovo rozkošný (niekto by mohol povedať detinský), bol aj mimoriadne brutálny a plný neočakávaných zvratov. Kingsman: Tajná služba je dodnes aj napriek svojej britskej elegancii mimoriadne drzým, až punkovým filmom, ktorý vztýčil prostredník všetkým svetovým mocnostiam. Film bol aj napriek svojmu štítku s nápisom „mládeži neprístupný“ veľkým hitom a dočkal sa v roku 2017 pokračovania s názvom Kingsman: Zlatý kruh, opäť v réžii Matthewa Vaughna.

Misia resizePokračovanie prinieslo do sveta „Kingsmanov“ zopár originálnych nápadov a bolo opäť nabité úžasnými akčnými scénami a čiernym humorom, avšak v porovnaní s prvým dielom šlo o mierne sklamanie. Aj napriek nižším finančným tržbám, ako pri prvom diely, bolo ohlásené ďalšie pokračovanie. Všetko nasvedčovalo tomu, že Vaughn zakončí trilógiu veľkolepým tretím dielom. Fanúšikovia ostali prekvapení, keď sa dozvedeli, že ďalším filmom z tejto špionážnej franšízy bude prequel odohrávajúci sa počas prvej svetovej vojny, ktorý rozpráva o samotnom vzniku organizácie Kingsman. Kinsman: Prvá misia predstavil nový herecký ansámbel na čele s Ralphom Fiennesom, Harrisom Misia2 resizeDickinsonom, Dijimonom Hounsou, Gemmou Arterton, Rhysom Ifansom a Matthewom Goodeom.

Príbeh sa odohráva na začiatku 20. storočia, keď záhadné figúry v tieňoch ťahajú za nitky, aby vyvolali vojenský konflikt svetový rozmerov. Svetové mocnosti sa po niekoľkých tragických udalostiach postavia proti sebe, čo vedie k najkrvavejšej vojne v histórii. Conrad Oxford (Harris Dickinson) je mladý ambiciózny muž, ktorý sa chce pridať na Misia3 resizefront ku svojim rovesníkom. Avšak jeho otec Orlando Oxford (Ralph Fiennes) verí, že existujú aj iné spôsoby, ako môže slúžiť svojej krajine. Spolu sa vydajú na nebezpečnú misiu, aby odhalili a zastavili dirigentov tohto celosvetového chaosu.

Kingsman: Prvá misia je úplne odlišným filmom ako predošlé dva diely. Trailery sľubovali viac toho istého, s rozdielom retro šatu. V prvom rade treba poukázať na to, že marketing pre tento film trochu zavádza. Áno, stále ide o špionážny akčný film, ale celkovým tónom Misia4 resizea vizuálnym pojatím sa táto snímka od svojich predchodcov dosť líši. Film je akýmsi fiktívnym pohľadom Matthewa Vaughna na to, ako vznikla prvá svetová vojna. V príbehu sa vyskytuje veľa skutočných osobností a udalostí, ktoré sa odohrajú v trochu inom kontexte – práve tomuto konceptu sa venuje väčšina stopáže filmu. Niektoré skutočné postavy sú vykreslené až karikatúrne, ako napríklad Grigorij Rasputin v podaní Rhysa Ifansa. Na jednej strane to vie byť veľmi vtipné, na druhej to vytvára tonálny Misia8 resizeguľáš, v ktorom divák nevie, čo má brať seriózne a čo nie. Najmä keď ide o tak vážnu tému založenú na skutočnej udalosti, počas ktorej zomreli milióny ľudí. Akcie je taktiež o dosť menej ako v predošlých filmoch, ale keď už príde, je fantastická. Matthew Vaughn je jeden z najlepších akčných režisérov súčasnosti - dokazuje to s každým filmom. Spôsob akým je nakrútená brilantná choreografia jednotlivých súbojov je neskutočne zábavný. Najmä „baletný“ súboj s Rasputinom podkreslený Čajkovského Misia6 resizehudbou je asi vrcholom celého filmu. Charizmatický Ralph Fiennes bol výbornou voľbou pre rolu protagonistu tohto príbehu. Do Kingsman univerza sa mimoriadne hodí. Navyše je v akčných scénach vidieť, že v nich nepotreboval kaskadéra, čo je pri jeho pokročilejšom veku úctyhodné. A aj keď Fiennes nie je tak ikonickým hrdinom, akým bol Colin Firth v predošlých dvoch dieloch, stále drží celý film na pleciach. Ostatní herci sú sympatickí a typologicky dobre obsadení, ale to je asi tak Misia10 resizevšetko.

Pokiaľ budete od tohto filmu čakať tretí diel tohto príbehu, budete sklamaný. Až na posledné asi dve minúty a pár podobne nakrútených akčných scén je Kingsman: Prvá misia úplne iným filmom, ktorý funguje bez problémov aj samostatne. Ide o jeden zo slabších snímok Matthewa Vaughna, avšak je zábavnejší ako väčšina súčasnej blockbusterovej produkcie, takže za pozretie určite stojí.

Misia7 resizeKingsman: Prvá misia (The King's Man), Veľká Británia, USA, 2021
Dĺžka: 131 minút
Réžia: Matthew Vaughn
Predloha: Mark Millar (komiks), Dave Gibbons (komiks)
Scenár: Matthew Vaughn, Jane Goldman, Karl Gajdusek
Kamera: Ben Davis
Hudba: Dominic Lewis, Matthew Margeson
Strih: Jon Harris
Zvuk: Paul Massey
Scénografia: Darren Gilford, Dominic Capon
Masky: Joe Hopker
Kostýmy: Michele Clapton
Produkcia: Matthew Vaughn
Hrajú: Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Matthew Goode, Harris Dickinson, Aaron Taylor-Johnson, Tom Hollander, Djimon Hounsou, Rhys Ifans, Stanley Tucci, Daniel Brühl, Charles Dance, Alexandra Maria Lara, Ross Anderson, Neil Jackson, Alison Steadman, Branka Katič, Robert Aramayo, Joel Basman, Constantine Gregory, Gabriela Całun, Gabriel Constantin, Ian Kelly, Kristian Wanzl Nekrasov, Timon Staehler, Olivier Richters, Angus Castle-Doughty, Vår Haugholt, Ronja Haugholt
Premiéra v SR: 10. februára 2022