Margrete – kráľovná severu (Margrete den Første /Margrete: Queen of the North)

Sever3 resizeFilmové portfólio severských historických plátien nie je z pochopiteľných dôvodov príliš obsadené. Sú to nákladné produkcie a ako poznamenala režisérka najnovšieho prírastku do tejto rodiny Charlotte Sieling pri svojej návšteve v pražskom kine Lucerna, sprevádzaná Dianou Martincovou, filmovou Filippou, bez rozsiahlej koprodukčnej asistencie by tento film Margrete - kráľovná severu nevznikol. Okrem dánsko-nórsko-švédskej účasti sa zúčastnili i Poľsko a Česko, kde sa na hradoch Křivoklát a Točník nakrúcala značná časť filmu.Úvodná scéna sa odohráva vo Visby, meste na ostrove Gotland a Margrete tu vidíme ako malé dievčatko. V náručí otca Waldemara IV. sleduje tristnú scénu po boji, keď vojaci jej otca dorážajú ranených nepriateľov. Mesto patrilo po tomto víťazstve na tristo rokov Dánom. Výjav má zrejme evokovať neskoršiu Margretinu snahu o jednotu a mier.

Historický rámec príbehu tvorí začiatok 15. storočia. Tri kráľovstvá, dánske, švédske a nórske sú od roku 1397 spojené do personálnej únie, Sever resizeznámej ako Kalmarská. Jej vznik i udržanie sa pripisuje práve Margrete. Má v úmysle vytvoriť spoločnú armádu a pri stretnutí so zástupcami ríšskych rád im oznamuje, že plánuje svadbu svojho nástupcu Erika, vnuka jej sestry, s anglickou princeznou Filippou, aby zaistila spojenectvo s kráľom Henrichom IV. Potrebuje zamedziť mocenským ambíciám rozpínavého nemeckého suseda. Táto správa nevzbudí u zúčastnených prílišné nadšenie, chcú sa brániť sami, aspoň to je názor Nóra Asle Jonssona (Bjørn Floberg). „Nórski sedliaci proti nemeckým križiakom?“, pýta sa ironicky Švéd Sparre (Magnus Krepper). Zdá sa, že všetko je na dobrej ceste a myšlienka spoločnej armády získala konsenzus. Kráľovná čelí mnohým problémom najmä so švédskou šľachtou, lebo aj keď sa kráľovstvá spojili pod jedného monarchiu, nevzdali sa svojej nezávislosti a preto sa Margrete veľmi snaží udržať rovnováhu síl. Navštevuje dedinu Kulle a v rozhovore s Sever10 resizeistým Roarom (Linus James Nilsson), ho žiada o pomoc. Visby obsadili nemeckí rytieri a chce mesto i ostrov získať späť. Ide zrejme o skupinu pirátov, služby ktorých Margrete využívala. Odváža si z lode zajatkyňu Astrid (Agnes Westerlund Rase) a nezabudne zdôrazniť, že v únii majú ženy slobodu a znásilňovanie je zakázané pod trestom smrti.

V tejto situácii prichádza správa, že jej syn Oluf (Jakob Oftebro), ktorý mal byť korunovaný a zomrel na mor, nie je mŕtvy. Nemeckí rytieri ho držali v zajatí a rozhodli sa vyslať následníka k dvoru, aby takto zamedzili pripravovanému spojenectvu a jednoducho spôsobili kráľovnej problémy. Časť šľachty podporuje práva Olufa a stávajú sa tak súčasťou komplotu. Erik od kráľovnej žiada jasné vyjadrenie, či naozaj ide o jej strateného syna. Komplikuje sa i vyjednávanie ohľadne sobáša Erika s Filippou, William Bourcier Sever2 resize(Paul Blackthorme), zástupca kráľa, chce pre svoju dcéru dedičné právo na trón, čo je pre Margrete a jej pravú ruku, biskupa Pedera (Søren Malling) neprijateľné. Odmieta riskovať budúcnosť severských dynastií. V prípade, že Erik ochorie, následníctvo v žiadnom prípade nepadne do lona Angličanom. Námietka je hneď na stole, Erikova koruna je neistá, ak sa objavil pravý kráľ a stoja za nim Nóri. „Tých sa pýtať nebudem“, kontruje kráľovná. Motív návratu strateného syna je zámernou príbehovou fabuláciou, okolo ktorej sa pohybuje dramatická zápletka. Kráľovná podľa všetkého zistí, že naozaj ide o jej syna a stojí pred rozhodnutím, či uprednostní jeho právo, alebo korunu pririekne Erikovi, za ktorým sa formuje ďalšie ohnisko odporu.

Mladý kráľ sa rozhodne pod vplyvom Sparra jednať s Williamom Bourcierom a ponúknuť Sever6 resizemu splnenie jeho požiadaviek. Margrete sa s pomocu Astrid, ktorú využila ako špeha Erika, dozvie o tejto schôdzke a podpisu zmluvy zabráni. Tuší aj organizáciu komplotu zo strany Nemcov. Z dvora zmizne Raberlin (Richard Sammel), dánsky vyslanec, obchodujúci s Nemcami a tak za ním pošle dvojicu sledov, Jacoba (Simon J. Berger) a piráta Roara, ktorí hľadajú zradcu na území nemeckého rádu. Tí ho dostihnú a nájdu uňho list Johana Sparra nemeckému veľmajstrovi rádu v Malborku, kde mu oznamuje, že príchod Olufa prebehol podľa plánu. Švéd Jens Due (Thomas W. Gabrielsson) sa pridá na stranu Erika a udalosti sa dajú do pohybu. Margretin manévrovací priestor sa zužuje a musí jednať rázne, bez ohľadu na svoje city.

Ústrednou postavou je ženská kráľovná, voľba, ktorá vyhovuje dnešným požiadavkám na sebavedomé a cieľavedomé, rozhodné ženy, čo je síce zreteľné, ale v popredí jej viac jej Sever5 resizedilema matky a zároveň panovníčky. Rozhodne jej mocenská pozícia, niekoľkokrát ozvučená dôrazom na všeobecné dobro ľudu a hlavne mierové úsilie. Trine Dyrholm ju zosobnila ako charizmatickú, skúsenú, tvrdú političku a zároveň ľudsky zraniteľnú a najmä premýšľajúcu osobnosť. Asi najkrajšou je scéna, keď jej syn pripomenie akúsi pesničku z detstva a ona sadne na koňa a bezhlučne kričí na útese, so vzpínajúcimi sa morskými vlnami a ťažkým, oloveným nebom nad hlavou.

Príbeh kultivovane obchádza všetky úskalia a možné pasce historického filmu v podobe romantizujúcich, milostných motívov a kostýmovej hry na veľkoleposť, aj keď vyslanie dvojice verných za zradným kolaborantom, sa mušketierskemu klišé na chvíľu priblížilo. Keď nemecké stráže od nich žiadajú „dokumenty“, môžeme rozmýšľať, čo presne mali na mysli. Občianske preukazy v 15. storočí asi ťažko.

Sever8 resizeMargrete - kráľovná severu (Margrete den Første /Margrete: Queen of the North), Dánsko, Nórsko, Švédsko, Poľsko, Česko. Island, 2021
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Charlotte Sieling
Scenár: Charlotte Sieling, Jesper Fink, Maya Ilsøe
Kamera: Rasmus Videbæk
Hudba: Jon Ekstrand
Hrajú: Trine Dyrholm, Søren Malling, Morten Hee Andersen, Jakob Oftebro, Magnus Krepper, Bjørn Floberg, Suzanne Reuter, Simon J. Berger, Paul Blackthorne, Richard Sammel, Thomas W. Gabrielsson, Annika Hallin, Tinna Hrafnsdóttir, Halldóra Geirharðsdóttir, Linus James Nilsson, Per Kjerstad, Ole Niemann, Agnes Westerlund Rase, Iva Šindelková, Diana Martincová
Strih: Sverrir Kristjánsson
Zvuk: Robert Leib, Rune Palving
Scénografia: Søren Schwartzberg