Ulička nočných môr (Nightmare Alley)

Mora4 resizeUlička nočných môr je adaptáciou rovnomenného románu Wiliama Lindsaya Greshama. Nejde o prvé filmové spracovanie tejto vynikajúcej knihy. Adaptácia režiséra Edmunda Gouldinga z roku 1947 v hlavnej roli s Tyronom Powerom, bola kriticky kladne prijatá, avšak po rokoch sa na ňu zabudlo. Jej pretrvávajúca životnosť je obmedzená na obskúrne filmové tipy v kruhoch cinefilských nadšencov, medzi ktorých patrí aj Guillermo Del Toro – vizionársky režisér, ktorý sa chopil jej najnovšieho spracovania. Del Toro napísal k filmu scenár spolu so svojou ženou Kim Morgan. V hlavných rolách sa predstavili Bradley Cooper, Cate Blanchett, Rooney Mara, Richard Jenkins, Toni Collette, Ron Perlman a Willem Dafoe. Áno, herecký ansámbel na pohľadanie. Po štyroch rokoch práce a niekoľkých odkladoch kvôli pandémii, sme sa Del Torovho prvého stretu so žánrom film noir konečne dočkali.

Ulička nočných môr rozpráva epický príbeh odohrávajúci sa naprieč desaťročiami, v ktorom sledujeme životnú cestu Stantona Carlisla (Bradley Mora2 resizeCooper). Stanton je muž so záhadnou minulosťou a nepopierateľným talentom manipulovať ľudí. Svoj dar zdokonalí v putovnom karnevale, kde ho povýši na umenie mentalizmu. Okrem nových schopností nájde na karnevale svoju životnú lásku Molly (Rooney Mara), s ktorou sa vydá do New Yorku. Stantonove umenie manipulovať a čítať v ľuďoch, mu v New Yorku prináša úspech a slávu, až kým jeho triky neprekukne klinická psychiatrička Lilith Ritter (Cate Blanchett). Stanton postupne zisťuje, že Lilith je ešte vypočítavejšia a nebezpečnejšia ako on sám.

Pri pohľade na Del Torovu filmografiu plnú fantastiky, monštier a mytológie je jeho najnovší film prudkou odbočkou. Ulička nočných môr nemá žiadny zo spomínaných motívov tohto brilantného mexického režiséra. Fantastiku nahradila ilúzia, monštrá nahradili ľudia a mytológiu nahradil Del Torov obrátený pohľad na americký sen. Jediné Mora3 resizečo ostáva úplne rovnaké je šokujúce a explicitné násilie, ktoré vždy príde ako nečakaná búrka. Dalo by sa tvrdiť, že snímka je Del Torovým najdospelejším filmom, ale to by tak trochu znamenalo zneváženie jeho predošlej tvorby. Realistický tón tohto filmu asi najviac pripomína Del Torovu Diablovu chrbticu z roku 2001. Táto snímka pripomína až do svojich posledných 10 minút povojnové diela z obdobia neorealizmu. Ulička nočných môr si túto štylizáciu ponecháva po svoju celú, takmer trojhodinovú stopáž. Dôraz na realizmus v spojení s noirovou štylizáciou vytvára spolu s Del Torovým citom pre mizanscénu strhujúci filmový zážitok.

Snímka zaujme svojimi témami o strate identity, manipulácie a chcením byť manipulovaný, morálnych hraníc a nezdravých ambícií vedúcim k absolútnej záhube. A aj Mora6 resizekeď sa film odohráva v 40. rokoch, jeho myšlienky sú veľmi aktuálne. Postavu Stantona Carlisla môžeme prirovnať k nejednému obchodníkovi, politikovi, alebo náboženskému predstaviteľovi. Ako je už u Del Tora zvykom, aj v tomto filme kladie dôraz na vizuálne rozprávanie príbehu. Ulička nočných môr je skutočnou pastvou pre oči. Kostýmy, dobové rekvizity, dizajn atrakcii na putovnom karnevale a všetky interiéry sú tak nádherné, až sa film oplatí vidieť už iba kvôli nim. Navyše spôsob akým ich režisér spolu so svojim kameramanom Danom Laustsenom zachytili na kameru a komponovali ako koridory a uličky je brilantný a pre príbeh veľmi podnetný. Vizuálna stránka filmu na seba aj napriek svojej kráse zbytočne neupozorňuje. Po celú stopáž si film zachováva svoj spomínaný realizmus, ktorý bol pre Del Tora tak dôležitý. Všetko je v súlade s príbehom, vernosťou dobovej atmosféry a vykreslením postáv.

Mora7 resizeHerci sú fantastickí, avšak celý film nesie na pleciach najmä Bradley Cooper. Niet scény, v ktorej by nebol. Koniec koncov, je to jeho cesta. Cooper tu pravdepodobne predvádza najlepší herecký výkon svojej kariéry. Nominácii na Oscara by som sa teda vôbec nečudoval. Cate Blanchett je ako „femme fatale“ famózna a aj keď sa objaví až v druhej polovici filmu, úplne dominuje. Rooney Mara je v roli Molly Cahill, teda ženy Stantona Carlisla, asi jedinou nevýraznou postavou, čo nie je chyba jej hereckého výkonu, ale scenára. Práve ich často zjednodušený romantický vzťah a prehnane dlhý prológ v putovnom karnevale sú asi jediné výčitky v tomto inak vynikajúcom filme.

Ulička nočných môr je vkusnou žánrovou delikatesou, ktorú Guillermo Del Toro autorsky povýšil na umelecké dielo. Film je fascinujúcou a originálnou psychologickou štúdiou obráteného amerického sna so zdrvujúcou pointou. Nominácie na filmové ceny sa blížia a Ulička nočných môr medzi nimi rozhodne nebude chýbať.

Mora resizeUlička nočných môr (Nightmare Alley),USA, 2021
Dĺžka: 151 minút
Réžia: Guillermo del Toro
Predloha: William Lindsay Gresham (kniha)
Scenár: Guillermo del Toro, Kim Morgan
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Nathan Johnson
Strih: Cam McLauchlin
Zvuk: Brad Zoern, Christian T. Cooke
Scénografia: Tamara Deverell, Shane Vieau
Masky: Jo-Ann MacNeil, Shane Zander, Mike Hill, Kay Georgiou
Kostýmy: Luis Sequeira
Produkcia: Guillermo del Toro, J. Miles Dale, Bradley Cooper
Hrajú: Bradley Cooper, Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman, Mary Steenburgen, David Strathairn, Mark Povinelli, Peter MacNeill, Holt McCallany, Paul Anderson, Lara Jean Chorostecki, Jim Beaver, Clifton Collins Jr., Tim Blake Nelson, David Hewlett, Mike Hill, Stephen McHattie, Dian Bachar, Drew Nelson, Romina Power, Tim Post, Linden Porco, Neil Whitely, Danny Waugh, Will Conlon, Troy James
Premiéra v SR: 3. februára 2022