Milenci (Amants/Lovers)

Amant resizeMilenci Lisa (Stacy Martin) a Simon (Pierre Niney) sú nerozluční. Všetko by bolo krásne keby Simon nezarábal distribúciou drog. Jedného dňa si ich spoločný priateľ zoberie väčšiu dávku a pred očami im zomiera. V panike sa rozhodnú všetko zatajiť a rýchlo, čím prv zmiznuť, čo najďalej z Paríža. Lisa chce ísť za každú cenu so Simonom, no márne ho čaká na dohovorenom mieste, rozhodol sa odísť sám. Dievča je nešťastné, vyhodia ju z hotelovej školy, zarába si ako šatniarka. Tam sa do nej zahľadí bohatý Léo Redler (Benoît Magimel), Lisa nevidí nijaké východisko zo situácie a čoskoro sa za neho vydá. Manželstvo je pokojné, zdá sa, že toto rozhodnutie bolo správne, až kým sa znovu neobjaví na scéne Simon.

Milenci režisérky, scenáristky a herečky Nicole Garcia sa odohráva v troch odlišných prostrediach – Paríž, Maurícius a Ženeva – spracováva Amant2 resizeklasický príbeh milostného trojuholníka filmu noir. Vzťah Léa a Lisy je korektný, z chudobného dievčaťa sa stala bohatá žena, čo si uvedomuje a dostatočne aj váži. Jediný obláčik na inak vzornom manželstve je, že nemôžu mať dieťa. Sú práve pre rozhodnutím adopcie, aby Lisa mala zmysluplnejší a plnší život. To všetko sa odohráva na brehu Indického oceánu v krásnom prostredí ostrova Maurícius. Čo čert nechce sem zavial osud aj Simona, Mladá žena je až príliš priťahovaná bývalou láskou, aby dokázala odolať, ale v poslednom momente sa rozhodne prehovoriť manžela, aby sa vrátili do Ženevy, kde vlastne žijú, veď obchodné aktivity mu v tom nebránia. Lenže Simon sa s tým nezmieri a nasleduje ich. A problémy nenechajú na seba dlho čakať.

Námet, ktorý režisérka spracovala so scenáristom Jacquesom Fieschim, nie je v ničom originálny, vzniklo ich už dosť. Predsa však len k téme klasického trojuholníka dodali Amant6 resizeniečo navyše, a to dosť precízne spracovanie charakterov hrdinov. Simon je sympatický mladý muž, ale od začiatku cítime, že je v ňom niečo temné, osudové, lepšie je sa mu vyhnúť. Na tento fakt upozorňujú aj Lisu, ale nedokáže mu odolať. Možno práve tajomnosť a temnota jeho duše ju priťahuje najviac, i keď ona je celkom z iného cesta. Zrejme protiklady sa priťahujú. Lisa je síce až po uši zamilovaná žena, ale ničoho nekalého by sa nedopustila. Reaguje na situácie, síce niekedy rozpačito, váhavo, už by ste si mysleli, že súhlasí, ale v kritickom momente vždy stojí na správnej strane. Zaujímavým človekom je aj jej manžel Léo Redler. Bohatý muž sa podľa toho aj suverénne správa, chýba mu však láska a spolupatričnosť. To si myslí, že našiel práve u Lisy a dopraje jej všetko na čo si len zmyslí. V podstate je to tvrdý obchodník, ktorý má aj ľudský rozmer. Léa stvárnil Benoît Magimel, ktorý zaujal predovšetkým v slávnom filme Amant7 resizePianistka. Hral takmer presne takého chudého a šarmantného mladému muža ako je teraz Pierre Niney, len mu pribudlo niekoľko kíl na váhe, tie mu však na hereckom umení neuškodili, naopak dodáva svojim zrelým herectvom milostnému trojuholníku väčšiu vážnosť a dôveryhodnosť. Príbeh Milencov však sklame najmä tých, ktorí od tejto milostnej drámy, okorenenej thrillerovými prvkami, čakali viac napätia. Dej plynie pomalým tempom, no napriek tomu mu do istej miery nechýba spomínané napätie, aby udržalo diváka v strehu. Skôr prekáža predvídateľnosť...

Režisérka Nicole Garcia na začiatku svojej kariéry začínala ako herečka. Pamätáme si ju z nenáročných komédií ako Chlapci a dievčatá, Žandár za žení, za úlohu podvádzanej manželky vo filme Sukničkár získala Césara za vedľajšiu úlohu. Na začiatku deväťdesiatych rokov sa pustila aj do réžie. Debutovala autobiografickou snímkou Víkend Amant9 resizevo dvoch. K jej známejším filmom patria Najmilší syn a Place Vendôme - Svet diamantov. Rodáčka z alžírskeho Oranu je vo Francúzsku považovaná za významnú osobnosť a jej filmy sa tešia veľkej pozornosti.

Čo sa jej najnovšieho počinu týka, filmu Milenci, za úspech vďačí najmä hereckým výkonom. Originalita námetu, ako som už spomenula, to nebude. Spomeniem predovšetkým Stacy Martin (debutovala v Nymfomanke Larsa von Triera) zahrala dilemu osudovej ženy, ktorá váha, či dá prednosť svojmu srdcu, spojí svoj život s dobrodruhom a nie najspoľahlivejším človekom, pred pokojným a zaisteným životom s bohatým manželom, mimoriadne presvedčivo a s mladíckym nadhľadom. Pierre Niney, jeden z veľkých talentov francúzskeho filmu, zaujal v komédii LOL, hviezdil vo filmoch Armáda zločinov, Snehy Klimandžára a výborne stvárnil aj titulnú úlohu v životopisnom film Yves Amant5 resizeSain Laurent, tiež neostal nič dlžný svojej povesti. A nakoniec najskúsenejšieho Benoîta Magimela hádam netreba osobitne predstavovať, nutné je dodať, že práve on sa v závere filmu ujíma hlavného slova. A dosť výrazne. Zohraté herecké trio povýšilo tento námet o priečku vyššie, ako si scenár zaslúži.

Hovorí sa, že niet nových námetov, len horších a lepších spracovaní. Milenci sú niekde v polovici tohto rebríčka, nie sú na chvoste, ale ani na špici. No rozhodne sa film oplatí vidieť najmä pre herecké výkony hlavných protagonistov, ale aj pre umenie režisérky Nicole Garcie, že umne pracovala s filmovou skratkou, zbytočne nič nenaťahovala a sústredila sa výlučne na kľúčové momenty príbehu.

Amant4 resizeMilenci (Amants /Lovers ), Francúzsko, 2020
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Nicole Garcia