Rambo: Posledná krv (Rambo: Last Blood)

Rambo9 resizeHoci majú fanúšikovia zaškatuľkovanú sériu Rambo ako neutíchajúcu akčnú zábavu, jej prvý diel bol ďaleko viac ako klasickým béčkom, ktorých vznikalo v osemdesiatych rokoch neúrekom. A práve k nemu sa do istej miery a nielen názvom vracia i záverečný diel, Rambo: Posledná krv.

Prvá časť tejto dnes už ikonickej série vznikla na motívy knihy Prvá krv od spisovateľa Davida Morrella. Z nej si nakoniec prevzala aj názov, hoci v našich končinách ju priaznivci poznajú skôr pod distribučným prekladom Rambo. Jej prvotné prijatie bolo pritom zmiešané a až dodatočne sa dočkala patričného uznania a dokonca i zaradenia medzi Rambo5 resizenajvýznamnejšie filmy roku 1982. Nešlo o tradičnú akčnú jazdu, ale skôr o kritiku vojny vo Vietname, s istým dôrazom na psychologickú stránku bývalého vojnového veterána, ktorý mal skrátka smolu, že sa ocitol v nepravý čas na nepravom mieste. Až ďalšie diely (na druhom sa dokonca scenáristicky podieľal i James Cameron) predstavili Ramba svetu v takej podobe, v akej ho poznáme i dnes.

Lenže vek sa skrátka nedá zastaviť. Kým v čase premiéry štvrtého dielu mal Sylvester Stallone šesťdesiat dva rokov, teraz má už sedemdesiat tri. Už tam bol v roli ultimátnej mašiny na zabíjanie trochu na hrane, no pod svojim vlastným režijným Rambo12 resizedohľadom to dokázal ustáť. No nakoľko sa nerád lúči so svojimi ikonickými charaktermi a plány na ďalšie pokračovanie spriadal už dlhší čas, asi nikoho neprekvapí, že piaty diel nakoniec skutočne vznikol. A papierovo na to nejde vôbec zle.

Scenár si totiž veľmi dobre uvedomuje vek svojho hrdinu, ktorý už nie je čo býval. Stále sa snaží pomáhať kde sa dá a využívať svoje stopárske schopnosti, ale viac času venuje svojej vnučke Gabrielle a pokojnému prežívaniu na rodinnej farme v Arizone. V Rambo6 resizepravidelných intervaloch sa mu však neustále vracajú spomienky na vojnu a pod samotnou farmou dokonca vytvoril i sieť podzemných tunelov. Na priame konfrontácie už každopádne nepremýšľa, no je to práve jeho vnučka, ktorá ho do nich zatiahne, potom čo sa dostane v Mexiku do nečakaných problémov. S rodinou sa totiž nezahráva a s rodinou Johna Ramba už vôbec nie.

Zápletka teda pracuje s citeľne komornejším prístupom ako v troch predchádzajúcich častiach a na tom nie je samo o sebe vôbec nič zlé. To že hlavný hrdina netúži po konflikte a je k nemu vlastne vyprovokovaný, pôsobí logicky a prirodzene. No je Rambo3 resizev tom skrátka príliš málo Ramba. Nie v tom zmysle, žeby tam bolo málo akcie, hoci je jej zhodou okolností naozaj málo - ale v tom, že sa niekde vytratila esencia predošlých filmov, hoci i tie mali svoju vlastnú identitu. Posledná krv je vo výsledku iba ďalšou z mnohých variácií na snímky ako Muž v ohni, či 96 hodín, v ktorej sa zhodou okolností ocitla jedna z legiend akčného žánru. Neinformovaný divák tak môže byť chvíľami až prekvapený, na čom sa to vlastne ocitol.

Ani tento menší odklon by však nemusel výraznejšie prekážať a svojim spôsobom ani neprekáža. Ako zástupca tohto typu filmov nejde o vyložený prepadák a na rozdiel od nedávnych Rambo4 resizedvoch Plánov úteku nerobí hanbu Stalloneho kinematografii. Na to si režisér Adrian Grunberg, ktorý predtým nakrútil predtým iba Moje letné prázdniny s Melom Gibsonom, až príliš dobre uvedomuje, kto je ústrednou hviezdou. I keď dáva možno až nečakane veľa priestoru Johnovej vnučke (Yvette Monreal), je to práve John Rambo, kto je v centre pozornosti a kradne si každý jeden záber - a to i tie, v ktorých mu stačí tváriť sa zamyslene a nechať pracovať auru svojej postavy. Sylvester Stallone síce nepatrí k úplne hereckej elite, ale minimálne vo svojich ikonických rolách sa rozhodne našiel a ani tentokrát to nie je inak.

Rambo2 resizeŠkoda len, že ide o zďaleka najväčší klad filmu a všetko ostatné pôsobí nanajvýš priemerne. A to vrátane dvojice nezaujímavo vystavaných zloduchov, z ktorých jeden sa nedočká ani len pocty úmrtia v priamom zábere. Dialógy taktiež neohúria svojou obyčajnosťou a nepomáha ani to, že je až ich priveľa na úkor akcie. Tá síce stojí za to a svojou necenzurovanou brutalitou poteší nejedného žánrového fanúšika, lenže všetko hlavné prichádza v zásade až v úplnom závere. A hoci ide o vcelku pôsobivú pasáž, ktorá si neberie žiadne servítky, i tak sa jej dá vytknúť, že z atmosféry tunelov a la Vietcong veľa neťaží a ide o Rambo11 resizeobyčajnú, rýchlu vyvražďovačku.

Za to že nový Rambo stále ako-tak funguje, môže vďačiť hlavne svojej ústrednej hviezde a sčasti i záverečnej titulkovej koláži, poskladanej z kompletnej pätice filmov. Tá spolu s finálnou scénou príjemne naladí na nostalgickú nôtu a na opätovné zhliadnutie vybraných dielov, takže z tohto pohľadu tvorcovia uspeli. Rambo: Do pekla a späť však pred jedenástimi rokmi uzavieral ságu omnoho istejším spôsobom ako Posledná krv.

Rambo resizeRambo: Posledná krv (Rambo: Last Blood), USA,  2019
Dĺžka: 100 minút
Réžia:“ Adrian Grunberg
Scenár: Matthew Cirulnick, Sylvester Stallone
Kamera: Brendan Galvin
Strih: Carsten Kurpanek, Todd E. Miller
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Sylvester Stallone, Paz Vega, Yvette Monreal, Louis Mandylor, Óscar Jaenada, Sheila Shah, Sergio Peris-Mencheta, Jessica Madsen, Joayquín Cosio, Adriana Barraza, Díana Bermudez, Atanas Srebrev a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 19. septembra 2019