Tajomstvo domu s hodinami (The House with a Clock in Its Walls)

Dom4 resizePo trilógii filmov z čarovnej krajiny Narnia, dvoch častiach Alice v Krajine zázrakov a nesmrteľnej filmovej sérii Harry Potter prichádza do slovenských kín ďalší príbeh z fantazijného sveta plného čarodejníckej mágie. Najnovším hitom zo série klasických príbehov je adaptácia fantazijného románu zo 70. rokov Johna Bellairsa Tajomstvo domu s hodinami.

Postpoterovský príbeh hovorí o mladom desaťročnom chlapcovi ktorý osirel a je nútený presťahovať sa do malého mestečka Zebedee. V obrovskom strašidelnom dome bude zdieľať domácnosť so svojím tak trochu pološialeným strýkom Jonathanom a jeho podozrivou susedkou pani Zimmermanovou. Už počas jeho prvej noci na novom mieste Dom2 resizesa však v dome začnú diať vskutku neobyčajne čudné veci… Je neuveriteľné, že od prvej časti magického príbehu o mladom čarodejníkovi, uplynulo už takmer dvadsať rokov. Doposiaľ sa však v kinematografii neobjavil príbeh, ktorý by dokázal konkurovať takému fenoménu, akým bol Harry Potter. O to ťažšie je pre súčasných filmárov spracovať látku s podobným námetom. A to aj napriek tomu, že ide o adaptácie napísané omnoho skôr než bestsellery J. K. Rowlingovej. Každý ďalší pokus o reflexiu podobného námetu je tak len slabým odvarom zo všehodžúsu filmového opusu sprevádzajúceho generáciu detí 90.rokov takmer celým ich detstvom.

Hororový režisér Eli Roth sa však tejto výzvy nezľakol a pokúsil Dom3 resizesa z knižnej adaptácie vyťažiť všetko, čo len pod zásahom producentov mohol. Fantáziu, vtip aj magickosť. Výsledkom sa tak stáva rozprávka pre mimoriadne odvážne deti, ktoré sa neboja vstúpiť hoci aj do sveta najčernejšej mágie. Režijný rukopis amerického režiséra sa ako inak odráža aj v mysterióznom rodinnom filme. Žiaľ malého hlavného hrdinu Lewisa nad stratou jeho milovaných rodičov totižto veľmi rýchlo vystrieda strach o vlastný život a zdesenie z možnej apokalyptickej vízie sveta. Okrem niekoľkých fantazijných príšer a reinkarnovaných mŕtvych sa v snímke stretávame aj s oživenými bábkami, kostrami a diabolskými halloweenskymi tekvicami. Roth veľmi dobre pracuje s klasickými prvkami hororového rozprávania Dom5 resizezaloženého na tajomstve a zadržiavaní informácií. Všetko je sprevádzané neustálym tikaním všadeprítomných hodín a neutíchajúcou orgánovou hudbou.

Základným problémom Tajomstva domu s hodinami je jeho vekové ohraničenie. Samozrejme, príbeh by sa dal označiť ako rozprávka pre deti vo veku od šesť do osem rokov. Veď na námete o mladom čarodejníkovi, ktorého bláznivý strýko zaúča do tajov mágie, aby sa sám mohol postaviť proti zlu a zachrániť tak svet, nie je nič zlé ani strašidelné. Avšak, práve charakteristiky strašidelného žánru posúvajú snímku za hranicu dvanástich rokov. To už sa príbeh o mladom warlockovi môže Dom6 resizezdať takto starým deťom príliš banálny a pohybujúci sa na hranici trápnosti. Kvôli vekovým obmedzeniam sa tak táto snímka pre mladých tínedžerov môže, ale nemusí, stať plnohodnotnou náhradou na obyčajné horory pre dospelých.

Ako je však možné, že všetky fantazijné príbehy súčasnosti vyzerajú takmer navlas rovnako? Všetky fantazijné príbehy nakrútené v posledných rokoch doslova trpia absenciou originality. Pohyblivé obrazy, samostatne hrajúce hudobné nástroje či oživené kreslo. To všetko sú idey, ktoré so sebou už dávno pred tým priniesla séria v ére Harryho Pottera. Tu Dom11 resizeprichádza na rad otázka, či je to spôsobené jednotvárnymi literárnymi predlohami alebo táto uniformita vyplýva z nemenných požiadaviek producentov a filmových štúdií. Keďže každý určite čítal nie menej ako desať detských fantazijných rozprávok plných rozdielnych pohľadov na vymyslené svety, do úvahy prichádza práve druhá zo spomenutých možností.

Snaha filmových štúdií vytvoriť kasový trhák s vysokými Dom7 resizepercentami návštevnosti sa v súčasnej kinematografii odzrkadľuje najmä po vizuálnej stránke filmov. Okúzľujúci príbeh plný mysteriózneho tajomstva, smútku nad stratou blížnych, oživovaním mŕtvych a pocitom apokalypsy, sa tak razom obmedzuje iba na farebný CGI karneval s nadužívaným humorom, ktorý sa nepodarilo zachrániť ani hviezdnemu hereckému obsadeniu v podaní Jack Blacka a oscarovej Cate Blanchett.

Dom resizeTajomstvo domu s hodinami (The House with a lock in Its Walls), USA, 2018
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Eli Roth