Cirkus Rwanda
Na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Jeden svet v Bratislave mal slovenskú premiéru, v rámci súťažnej sekcii Slovensko a Česko za ľudské práva, koprodukčný česko-slovenský dokumentárny film Cirkus Rwanda.
Je to rozprávanie o spoločnom európsko-africkom projekte pod vedením zakladateľa a principála českého akrobatického divadla Cirkus La Putyka – Rasťa Nováka. Ten sa o jestvovaní rwandského súboru Future Vision Acrobat, ktorý vedie Eliseé Niyonsenga a pomáha tak africkým sirotám, dozvedel pôvodne od jedného švédskeho spolupracovníka. S podnetom k spolupráci však prišiel český scenárista a režisér Michal Varga a slovenský koproducent Jakub Viktorín, ktorí chceli, ako vravia: „Ponúknuť divákom neopozeraný pohľad na stretnutie dvoch rozdielnych svetov a kultúr.“ Prvý raz oslovili Rosťu Nováka vraj v roku 2014, ale až v roku 2017 ho presvedčili, aby „vstúpil do hry“. Znamenalo to vycestovať do Afriky, vybrať si akrobatov a potom spoločne pripraviť predstavenie pre pražský festival Letní Letná pod stanovým šapito. Mala to byť jednorazová záležitosť. Ale nakoniec pre záujem verejnosti došlo k reprízam dokonca aj tento rok. Film samotný mal svetovú premiéru už v lete na festivale v Karlových Varoch a v týchto októbrových dňoch ho uvádzajú aj na MFF Varšava 2018.
Svojím spôsobom je to film nielen o projekte a strete dvoch svetov, ale možno ešte viac o Rosťovi Novákovi. Všetko sledujeme, buď akoby jeho očami alebo prostredníctvom jeho reakcií a komentárov. Dozvieme sa čo-to o spôsobe jeho režisérskej i scenáristickej práce, komunikácii so spolupracovníkmi a rodinou, o jeho pocitoch, úzkosti či strachu umelca, ale aj človeka. Menej sa dozvieme o sirotách a Rwande, stigmatizovanej svojou tragickou minulosťou. I keď už samotný titul filmu evokuje spomienku na skvelý hraný film Hotel Rwanda. Z rozhovorov na plátne i z projektu samotného vnímame vlastne iba príbeh chlapca, ktorého matka zmizla a zahynula asi niekde v Kongu.
Film samotný je akousi skladačkou. Začína sa a ukážkou zo skúšky v La Putyke a následne prvou návštevou Eliseéa v Prahe. Potom let do Afriky a prvé stretnutia s jeho zverencami pri jazere Kivu. Žiadna športová výstroj ani priestory na skúšanie, len tráva, pláž a namiesto trampolín staré pneumatiky. Sú mimoriadne drahé, lebo tu nekončia v odpade, ako u nás, ale sa z nich ešte ručne vyrábajú sandále.
Neskôr vidíme skúšky v Prahe, tvorbu samotného predstavenia, úryvky z tlačových konferencií, mediálnych vystúpení, ale aj návštevy v rodinách. Medzitým komentáre protagonistov. Perfekcionista Rosťa si ťažko zvyká napríklad na nedostatok disciplíny, hostia totiž nepovažujú čas za dôležitý faktor a opakovanie pri nácviku znamená pre nich stratu tej potrebnej iskry. Rwandskí akrobati zas žasnú nad tým, prečo sú tí bieli takí zamračení, uponáhľaní a vravia si, že sa ani tu ľahko nežije, ale o tom nemienia doma nič prezrádzať. Mimochodom, Rwanďania sú kresťania, modlia sa i pred jedlom a divia sa, že v pražských kostoloch sa turisti nemodlia, ale fotografujú.
Režisér Varga hovorí o filme ako istom experimente, ktorý v prostredí pitoreskného sveta cirkusu a exotickej kultúry Rwandy ukazuje snahu o vzájomné pochopenie motivácie, hodnôt a dôjdenie k spoločnej ceste počas niekoľkých krátkych týždňov. Zdôrazňuje, že význam takejto snahy je o to väčší, že stretávanie sa európskej a africkej kultúry sa stáva čoraz pálčivejšou témou na pozadí utečeneckej krízy. Ale o tom sa vo filme nehovorí, akurát sa môže o tom diskutovať na sprievodných besedách, čo sa vraj udialo napríklad aj v rámci nedávnej Divadelnej Nitry, kde sa zúčastnil aj Cirkus La Putyka.
Určite, téma stretnutia kultúr a svetov je závažná a zaujímavá. Snaha o jej spracovanie je chvályhodná a samotné spracovanie slušné. Nezdá sa však, že tvorcovia naplnili svoje predstavy na sto percent, nevraviac o očakávaní diváka. Z premietacej sály môžete totiž odchádzať ako ja: s túžbou vidieť v budúcnosti dva nové filmy – jeden o Rosťovi Novákovi a jeho súbore a druhý o súčasnej Rwande a jej obyvateľoch.
Cirkus Rwanda, Česká republika, Slovenská republika, 2018
Dĺžka: 80 minút
Scenár a réžia: Michal Varga
Kamera: Jakub Jelen
Strih: Alexandra Jonášová
Zvuk: Luka Šuto
Dramaturgia: Jan Gogola ml., Marek Šulík
Účinkujú: Rosťa Novák, Elise Niyonsenga, Cirkus La Putyka, Future Vision Acrobat a ďalší
Distribúcia: Filmtopia
Premiéra v SR: 12. októbra 2018
Foto: Filmtopia