Keď draka bolí hlava (Když draka bolí hlava)

Drak8 resizeSlovenský režisér, scenárista a hudobný skladateľ Dušan Rapoš (1953) je známy zaujímavými filmovými dokumentmi, hudobnými divadelno-filmovými projektmi, ale najpopulárnejšou z jeho tvorby je určite séria filmov o „fontáne pre Zuzanu“. Menej sa vie, že v hranom filme debutoval v roku 1984  filmovou rozprávkou Falošný princ. Teraz sa  po rokoch prihlásil opäť titulom z tohto žánru, hudobnou česko-slovenskou  rodinnou rozprávkou Keď draka bolí hlava, ktorá je tematicky i premiérovo štylizovaná do obdobia osláv stého výročia vzniku Československa.

Nečudo teda, že rozprávačom filmu je dráčik Čmudík (v češtine Čmoudík) s dvomi hlavami, z ktorých jedna hovorí po slovensky a druhá po česky (hlasy im prepožičali Igor Timko a Libor Bouček), nevraviac o početnom česko-slovenskom hereckom zastúpení, v ktorom zaujme Karel Gott v postave kováča a starého otca. Filmu predchádzala Drak2 resizevlani rovnomenná rozprávková kniha Dušana Rapoša a jeho spoluscenáristu i jedného z producentov Petra Šišku. Keďže deti vraj čoraz menej rozumejú reči susedov, nechýbal v jej závere  česko-slovenský slovníček. Filmoví diváci sa bez neho, dúfajme, zaobídu. Slovenskí sa navyše dočkajú aj svojského bonusu: český Zlatý slávik Karel Gott a jeho dcéra Charlotte Ela (vo filme hrá jeho vnučku) hovoria a spievajú po slovensky, kým slovenská herečka Kamila Magálová v postave starej mamy a kováčovej partnerky hovorí a spieva po česky.

Príbeh Keď draka bolí hlava je zasadený do čias prázdnin. Barborka  (Charlotte Ella Gottová) a Tomík (Aleš Nykodým) ich trávia u starých rodičov v kováčskej dielni pod Dračou skalou. Tu pomáha i rozprávková bytosť – dvojhlavý drak Čmudík. Raz prespia v jeho jaskyni , kde objavia na stene starodávnu mapu Drak6 resizea drak im porozpráva o vzniku kráľovstva Draka (v slovenskej verzii ho nahovoril Tomáš Maštalír, v českej Václav Postránecký ), o jeho kliatbe, i ako na ňu doplatila veľká láska princeznej Adelky (Zuzana Žáková) a princa Janka (Jakub Jablonský). Dozvedia sa o tajomstve Nezábudkovej lúky, intrigách zlého škriatka Blivajza (Miro Noga), o stratenom dračom vajci a o všeličom ďalšom, čo sa stalo či nestalo, ako to už v rozprávkach býva. Zdá sa, že najkomplikovanejšími boli návrhy a obsluha bábok drakov – starého Draka, mláďaťa a dospelej verzie

Dvojhlavého draka -  kde zapracovali technológia 3D, rovnako Drak10 resizeako technika či  ľudský faktor čiže bábkar v dračom kostýme. Najpôsobivejšia je, zdá sa, výprava, ktorá nerobí hanbu označeniu „výpravná rozprávka“. Kostýmy sa nevyberali z tzv.“fundusov“, ale vraj sa špeciálne vyrábali pre film. Popri parádnych úboroch  členov kráľovského dvora, v ktorých sa predstavujú napríklad slovenskí panovníci - kráľ Juraj (Ján Koleník) a kráľovná Anna (Zuzana Mauréry), český kráľovský pár - kráľ  Tadeáš (Miroslav Šimunek) a kráľovná Eliška (Kateřina Brožová) či komorník Marco (český módny navrhár kubánskeho pôvodu Osmany Laffita), sú to početné tradičné ľudové kroje. Podľa tradície sa totiž  obyvatelia kráľovstiev Pod Dračou skalou a Nad Dračou skalou stretávajú dvakrát do roka počas Dňa Drak3 resizerovnodennosti na ľudovej veselici na hraničnej Nezábudkovej lúke. Každý musí byť v kroji, aby sa nevedelo na prvý pohľad, kto je sluha a kto pán, ale všetci si boli rovní. Filmové zábery sa prelínajú s ilustráciami knihy.

Divákovo oko poteší kamera Jana Ďuriša. Krásne zábery krajiny, prírodné scenérie počas troch ročných období (mimochodom, tunajšiu krajinu sme obdivovali aj vo vlaňajšom Rapošovom filme Muzzikanti), ale i nočnej oblohy posiatej hviezdami, včítane súhvezdia Draka alebo lúku s rozžiarenými nezábudkami, ktorá imituje pristávaciu dráhu pre Draka. Osobne ma potešilo, že kamera si „zgustla“ pri záberoch lokalít zámkov a hradov aj na slovenskom zrenovovanom zámku Drak7 resizeBudatín v Žiline na sútoku Váhu a Kysuce. Nuž a nechýbajú ani pôvabné zábery fauny, na ktorých vidíme jelene, lane, srny alebo hoci aj klokanov či pštrosy.

Celkové ide o slušne nakrútenú rozprávku pre celú rodinu, v ktorej si každý môže nájsť niečo pre seba. Dospelý divák môže mať možno trochu výhrady k istému reklamnému až účelovému vyzneniu filmu. Na druhej strane ho to môže i pobaviť. Napríklad pohrávanie sa s firemnou značkou cukroviniek Marlenka, keď vidíme na trhu Marlenkin stánok. Alebo, keď vnučka protestuje, že jej starého otca si privlastňujú i iné deti a Karel Gott hovorí o tom, že vždy tu bol pre všetkých. Postava Drak9 resizeintrigánskeho škriatka Blivajza zas tak trochu akoby parodovala kuchárske televízne programy. Sofistikovane je podávaná téma česko-slovenských vzťahov, s akcentom na vzájomné porozumenie a priateľstvo. Vlastne v tom je posolstvo a účel tejto rozprávky. Československo, jeho vznik i rozdelenie je historická a politická téma, ale prečo nepoužiť rozprávkové kulisy a postupy? Nielen draka, ani divákov by z toho hlava bolieť nemusela. Slovenčina a čeština sa prelínajú a príslušníci oboch národov, či kráľovstiev, si dobre rozumejú. Veď, ako sa na jednom mieste o dvojhlavom drakovi zdôrazňuje: dve hlavy, ale jedno srdce.

Drak5 resizeKeď draka bolí hlava (Když draka bolí hlava), ČR, SR, 2018
Dĺžka:99 minút
Réžia: Dušan Rapoš
Scenár: Peter Šiška, Dušan Rapoš
Kamera: Jan Ďuriš
Hudba:  Dušan Rapoš
Piesne: Lešek Wronka (titulná pieseň) Vašo Patejdl, Miro Bazgra, Martin Harich a texty Petr Šiška
 Zvuk: Bohumil Martinák, Michal Horváth
Scénografia: Jaroslav Šutara
Výtvarník: Martin Schwarz
Bábky: Miroslav Duša
Masky : Milan Vlček,  Romana Karlíková
Kostýmy Alena Schäferová
 Strih: Dušan Milko
Hrajú: Karel Gott, Kamila Magálová, Kateřina Brožová, Miroslav Šimůnek, Zuzana Mauréry, Ján Koleník, Zuzana Žáková, Jakub Jablonský, Miro Noga, Charlotte Ella Gottová, Aleš Nykodým, Osmany Laffita, Václav Postránecký, Igor Šimko, Libor Bouček a ďalší
Premiéra v SR: 25.októbra 2018