Dogman

Dogman resizeDiváci si možno meno talianskeho režiséra Mattea Garroneho zapamätali v súvislosti s filmami Gomorra a Reality Show. Aj v snímke Dogman zostal verný svojmu kritickému pohľadu na spoločnosť, ale napriek tomu, že je jeho prístup k ľuďom hlboko ľudský o to je konečné vyznenie šokujúcejšie.

Nie je to film pre citlivé duše a ľudí, ktorí milujú svojich štvornohých priateľov, ale neskutočne pravdivý a alarmujúci. Alarmujúci preto, že sa tá hrôza odohráva v kultúrnom Taliansku, presnejšie na predmestí metropole, kde platí zákon silnejšieho, ostatní šancu nemajú. Matteo Garrone (1968), ktorý pôvodne študoval výtvarné umenie, debutoval Dogman3 resizefilmom Terra di mezzo. Na medzinárodných festivaloch upútal filmami Oreste Pipolo, forograf svadieb, Hostia a najmä Balzamovačom. Snímka Prvá láska získala Strieborného medveďa za hudbu na Berlinale (2004), spomínané filmy Gomorra (2008) a Reality Show (2012) Veľkú cenu v Cannes. Neobišiel tohto roku naprázdno ani Dogman, hlavný predstaviteľ Marcello Fonte si odniesol Cenu za najlepší mužský herecký výkon. Úctyhodný výpočet v tak krátkom časovom rozpätí. Garrone svojej popularite vďačí za to, že je sa odváži povedať to čo taliansku spoločnosť už roky znepokojuje, robí to na vysokej profesionálnej úrovní, ale najdôležitejší je hádam fakt, že to čo na plátne vidíme nespochybňujeme. Prosto tomu veríme.

Dogman je príbehom dobráka Marcella (Marcello Fonte), ktorý Dogman6 resizemá na predmestí súkromný salón pre psov a s neskonalou láskou sa stará o svoju dcéru z rozvedeného manželstva (Alida Baldari Calabria). Citlivo je naznačený  aj korektný vzťah s bývalou manželkou, s ktorou zrejme nemá nijaké problémy starať sa spoločne o dieťa, nezazerajú na seba, správajú sa k sebe slušne. Otec sa chodí s dcérou potápať, každú voľnú chvíľu jej venuje a snaží sa jej zaistiť dôstojnejší život aký má on. No to by do jeho života a celej štvrte nesmel zastarať bezohľadný Simoncino (EdoardoPesce). Simone, ako ho hrdina nazýva, si z neho robí dievča pre všetko, prosto handru, s ktorou môže pozametať každý kút. Marcello si však potrpí na tom, že ho v Dogman8 resizeštvrti, kam je nebezpečné vstúpiť počas dňa nie to ešte noci, všetci vážia, majú v úcte a úprimne radi. Najmä kvôli peniazom pre dcéru, ale aj na údržbu psieho salónu potrebuje peniaze, a tak sa s týmto gaunerom nechá ovládať. Až do momentu, keď od neho žiada niečo čo už nie je ochotný tolerovať. Surovec Simone vie ako na neho a tento čestný hlupáčik nešťastník dokonca vezme vinu na seba. Samozrejme, že urobil najväčšiu hlúposť vo svojom živote. Chabá nádej, že by mu ten gauner bol vďačný, sa veľmi rýchlo rozplynie. To je impulzom, ktorý podnieti tohto dobráka vykonať niečo, čo by sme od neho nikdy neočakávali.

Snímka Dogman je psychologicky dokonale prepracovanou štúdiou scenáristov Uga Chitiho, Massima Gaudiosa a Mattea Garroneho, o človeku vo svojej podstate dobráka, čestného Dogman7 resizechlapa, verného kamaráta, ktorého dlhotrvajúce nepriaznivé okolnosti doženú ku krajným činom. Jeho prerod sa deje pomaly, krok po kroku, bez zbytočného balastu a veľmi pravdivo. Tvorca donúti diváka takmer súhlasiť s tým, ako sa charakter človeka zlomí a prečo. No tým nechcem povedať, že film vyznie tak, že s tým súhlasíme, len pochopíme. Pochopíme, že Marcello, ktorý sa snaží znovu získať svoju ľudskú dôstojnosť, nemá zo svojho naivného pohľadu na život iné východisko. No v nemalej miere k tomu prispeje aj jeho okolie. Majstrovsky, na malej ploche, sú načrtnuté aj postavy a postavičky tejto na živorenie odsúdenej komunity, žijúcej na predmestí plnej špiny, odpadkov a pokrivenej životnej filozofie. Obrazne aj doslova je to svet odsúdeniahodný, ale, žiaľ, pochopiteľný. A to je hlavná devíza Dogman9 resizeGarroneho režijného majstrovstva.

Hlavnú postavu Marcella vynikajúco stvárnil Marcello Fonte. Čestného psieho kaderníka, vzorného otca malej dcéry, považujeme skôr za hlupáčika ako človeka schopného nejakého činu. Už aj jeho telesná schránka ho predurčuje k tomu, aby bol viac bitý ako sýty. Lenže Fonte sa chopil tejto poľutovaniahodnej postavičky mimoriadne farbisto. Zdôraznil jeho strach, lásku k zvieratám, dcére, ale tiež istú odvahu. Nezabudnuteľné sú dve scény, keď sa vráti na miesto krádeže a kvôli malému psíkovi riskuje, že ho dolapia a tiež keď je už na pokraji síl, ide sa s dcérou potápať, no už nedokáže pod vodou dýchať. Symbolická scéna nabrať posledný dych je bravúrne zvládnutá a veľa predznamenáva. No na celkovom vyznení má Dogman2 resizezásluhu nielen Fonte, ale aj Edoardo Pesce v úlohe Simoneho. Simoncino je v jeho podaní nie človek, ale zviera. Pesce zdôraznil jeho aroganciu, nadutosť, drzosť, bezohľadnosť a najmä krutosť. Myslí si, že je neporaziteľný, dokonalý a nikto si k nemu nič nemože dovoliť, prosto nadčlovek. Zákony pre neho neexistujú, má svoju pokrivenú hierarchiu hodnôt, vychádzajúcu z neomylnosti, prehnaného sebavedomia a nedotknuteľnosti. Takmer rovnocenné herecké výkony i keď úloha zloducha, surového násilníka sa dá uchopiť a zahrať jednoduchšie. No aj tak podali obaja hlavní aktéri skvelé herecké kreácie.

Dogman je snímka, ktorú  brilantnými zábermi z ošarpaného Dogman5 resizepredmestia povýšil o stupienok vyššie aj kameraman Nicolai Brüel. Zdôraznil bezútešnosť prostredia, v ktorom sa tento krutý príbeh odohráva, akcentoval vonkajšiu i vnútornú špinu opovrhovaného predmestia a verne zobrazil nefalšovanú realitu talianskej metropole. Na to všetko treba odvaha a tá tvorcom tohto pozoruhodného filmu nechýbala. Máloktorá krajina sa dokáže pozrieť na svoje neduhy takto otvorene a priznať, že aj toto je súčasné Taliansko. Bohužiaľ, je. Nečudo, že Matteo Garrone žne svojimi filmami úspech za úspechom, lebo úprimnosť je jedna z najsilnejších zbraní tak v umení, ako aj v živote.

Dogman12 resizeDogman, Taliansko, Francúzsko,  2018
Dĺžka: 102 min
Režie: Matteo Garrone