Tiesňové volanie (Den skydlige)

Volanie2 resizeTermín „hitchcockovský thriller“ je veľmi obľúbeným slovným zvratom filmových kritikov pri komentovaní súčasných napínavých krimi a detektívnych príbehov ako zo starej školy. Väčšinou sa však s ním stretávame pri charakterizácii anglo-americkej tvorby a je preto veľmi potešujúce, že týmto termínom môžeme najnovšie počastovať aj najnovší film dánskeho režiséra Gustava Möllera s názvom Tiesňové volanie.

Alfred Hitchcock sa kedysi vyjadril, že najviac sa bojíme toho, čo nevidíme a v Tiesňovom volaní toho neuvidíme v podstate vôbec nič. Jeho protagonisti a antagonisti, tieto kategórie sa budú v priebehu deja variovať, sa zase ocitajú v nezávideniahodných situáciách, plných strachu o život. Snímka ani nespadá do populárnej kategórie drsnej Volanie3 resizeškandinávskej detektívky, pretože na to je až príliš komorná a policajt nie je na stope nebezpečného viacnásobného inteligentného vraha, situácia sa v nej bude vyvíjať predsa len odlišnejšími spôsobmi mimo klasických žánrových klišé.

Asger Holm (Jacob Cedegren) je bývalý policajt, trpiaci bližšie nešpecifikovanými psychickými problémami a ani jeho vzťahy s kolegami zrejme nemožno zaradiť medzi ukážkové kamarátstva. Po istom incidente v službe je preradený na oddelenie tiesňovej linky a počas služby prijíma viaceré zaujímavé hovory. Nie je jednoduché medzi rôznymi menšími zraneniami alebo stavmi ľahšej či ťažšej opitosti rozpoznať Volanie4 resizeskutočný, životu ohrozujúci problém. V jednej chvíli ale Asger prijíma hovor zúfalej ženy, ktorá tvrdí, že sa stala obeťou únosu. Policajt sa púšťa do zložitého pátrania po aute, rútiacom sa neznámo kam dánskymi cestami. Jediným Asgerovým nástrojom mu bude telefón, keďže počas celej záchrannej akcie neopustí miesto v centrále. A lepšie sa sústredí, keď zatiahne všetky žalúzie a ocitne sa takmer v absolútnej tme. Scenár pochopiteľne vytasí na diváka v priebehu telefonátov viacero dejových zvratov a Asgerovi pripravovať horúce chvíľky, počas ktorých bude mať iba veľmi málo času na to, aby usúdil, aké rozhodnutie je v danej chvíli to najsprávnejšie.

Tiesňové volanie sprevádza povesť veľmi napínavého thrilleru, Volanie5 resizeoceneného na festivale Sundance cenou divákov za najlepší zahraničný film a ziskal aj hlavnú cenu nas tohtoročnom Art Film Feste. Ide tak síce o slušnú reklamu a nepochybne na nej tvorcovia čo-to zarobia, zároveň ale v divákovi vzbudzuje možno až príliš veľké očakávania. Forma jeden protagonista, prípadne dvaja alebo viacero v určitý kratší časový úsek v jednej miestnosti alebo v jednom uzavretom priestore, nie je v kinematografii novinkou, ale ani nepatrí medzi tie najotrepanejšie dramaturgické vzorce. Ako jeden z príkladov môžeme uviesť nedávny thriller Locke s Tomom Hardym v hlavnej úlohe. Tiesňová linka však nemá v centre pozornosti súkromný a pracovný život svojho hrdinu, ale aj tento motív začne mať v deji svoje pevné miesto a napätie sa bude u Volanie6 resizediváka stupňovať aj očakávaním vzájomného stretu „osobnej“ a „pracovnej“ dejovej línie.

Möller nepochybne u publika zaboduje najviac rozhodnutím prerozprávať celý príbeh z pohľadu Asgera, keď sa ani na moment neocitneme mimo interiéru ústredia. Každý divák si bude predstavovať udalosti popisované obeťou, a nielen jej, v telefóne inak a špeciálne pri tomto filme platí pravidlo, že každý človek vidí pri predstavení iný film. Jednoducho fantázia vám bude pracovať na plné obrátky a občas až spätné dovysvetlenie konkrétnej situácie vám umožní si urobiť komplexnejší obrázok o tom, čo sa v skutočnosti odohráva alebo odohralo.

Ťažko však predpokladať, že Möllerov scenár, napísaný spoločne s Emilom Nygaardom Albertsenom uspokojí úplne každého, a tu sa dostávame k spomínaným vysokým očakávaniam. Príbeh jedného netradičného zločinu a rodinnej drámy síce obsahuje viacero prekvapení, ale vo svojej Volanie resizepodstate nepredstavuje nič špeciálne originálneho alebo niečo, čo sme tu ešte nemali. To neobsahuje koniec koncov ani nedávne Pátranie, tam ale zvolená forma sledovania deja prostredníctvom moderných technológií relatívne tuctový scenár obohatila viac, ako ultra komorný štýl Tiesňového volania. Váš celkový dojem z filmu bude možno najviac závisieť na tom, ako vás citovo zasiahne záverečné prepojenie spomínanej osobnej Asgerovej linky a samotného prípadu.

Tiesňové volanie (Den skydlige), Dánsko, 2018
Dĺžka:  85 minút
Réžia: Gustav Möller
Scenár: Emil Nygaard Albertson, Gustav Möller
Kamera: Jasper Spanning
Strih: Carla Luffe Heintzelmann
Hudba: Carl Coleman, Caspar Hesselager
Hrajú: Jakob Cedergen, Omar Shargawi, Jacob Ulrik Lohmann, Jeanette Lindbak Birk, Simon Bennebjerg, Laura Bro, Morten Suurballe, Peter Christofferson, Morten Thunbo, Anders Brink Madsen, Katinka Evers-Jahnsen, Jessica Dinnage a ďalší
Distribúcia:ASFK
Premiéra v SR: 18. októbra 2018