Byt (The Apartment)

Byt4 resizeBilly Wilder patril nesporne medzi najväčšie legendy nielen amerického, ale aj svetového filmu. V jeho bohatej scenáristicko - režijnej kariére nakrútil v rozmedzí rokov 1943 až 1981 celkovo 26 filmov. Pričom ťažko hovoriť o nejakej autorskej vyčerpanosti aj v rokoch sedemdesiatych.

Bol autorom viacerých vynikajúcich romantických komédií pre inteligentné publikum, povedzme že stredného veku. Jednoducho pre divákov, aké dnešné kúsky tohto žánru viac menej ignorujú a dávajú prednosť mladším návštevníkom kín, čo sa prejavuje aj na ich kvalite. Možno aj tu treba hľadať príčinu v rozhodnutí nasadiť jeden z jeho najlepších Byt9 resizekúskov, komédiu Byt, po takmer 60 rokoch do distribúcie. Koniec koncov Byt sa v našich kinách nikdy nepremietal a je tu možnosť, že si ho do kinosál okrem pamätníkov pôjdu pozrieť aj noví a mladší diváci. Byt už roky patrí medzi evergreeny (nielen) vianočného televízneho vysielania a opäť sa treba spýtať, koľkým novodobým romantickým filmom sa podarí získať štatút tak všeobecne extrémne obľúbeného diela. Wilder okrem populárnych romantických komédií, ako Slamený vdovec, Popoludňajšia láska, Niekto to rád horúce, Raz, dva, tri, Sladká Irma alebo Nebožtíci prajú láske venoval úspešne aj diametrálne odlišným žánrom (Stalag 17, Poistka smrti, Svedok obžaloby, Sunset Blvd.).

Bud Baxter je radovým zamestnancom veľkej poisťovne. Je to ten typ submisívneho osamelého chlapa, ktorý nedokáže Byt resizepovedať nie, a tak ho jeho okolie začne zneužívať. Jedného dňa požičia kľúče od svojho bytu jednému zo svojich kolegov za účelom milostných hrátok s milenkou a táto „pomoc v ťažkostiach“ sa po firme veľmi rýchlo rozšíri. Zrazu začne byť Bud veľmi dôležitým a populárnym stáva sa „kamarátom“ všetkých svojich kolegov a nadriadených, až po samotného riaditeľa. Nie je ľahké si pripustiť, že tieto bližšie vzťahy ťažko nazvať nezištnými. Bud sa ako starý mládenec dostáva do kolotoča zneužívania svojho okolia a z tohto bludného kruhu sa bude iba ťažko dostávať. Jedine, že by do hry zasiahla vyššia moc, respektíve nová láska. Navyše v baráku získa povesť veľkého milovníka, čo neprijímajú susedia s porozumením. Milenkou riaditeľa poisťovne je istá mladá sympatická žena slečna Kubeliková, hrdinov dlhodobý tajný Byt3 resizeobjekt túžby, a práve na ňu narazí Bud jedného dňa vo svojom byte.

Ako je zo stručného popisu deja zrejmé, sila Wilderovej romantickej komédie nepramení len z náhodne nahodenej situácie dvoch ľudí, ktorí si budú k sebe hľadať očakávanú cestu postupného citového zbližovania. Autorovi v jeho snímkach často išlo o explicitnejšiu či implicitnejšiu kritiku spoločenských pomerov a toho je Byt v rámci svojho žánru žiarivým príkladom. Čo všetko je schopný jedinec obetovať v záujme kariérneho postupu, keď začnú udalosti kolidovať s jeho vlastnou hrdosťou a dokázať následne pred svojím okolím obhájiť vlastné záujmy? Wilderovi sa podarilo bez akéhokoľvek Byt10 resizeutlmenia kritickej zložky svojho filmu elegantne všetko skombinovať s romantickou linkou, tým ústredným diváckym lákadlom Bytu.

Alfou a omegou romantickej komédie je pochopiteľne casting a jeho podpora chytro napísaným scenárom. Jack Lemmon a Shirley MacLaine vytvorili v Byte jednu z najlegendárnejších ľúbostných dvojíc strieborného plátna vôbec. Medzi hercami to iskrí od prvej chvíle, a i keď viete, kam celý príbeh smeruje, cesta je v tomto prípade dôležitejšia ako cieľ. Obe postavy musia prejsť zásadným vývojom svojich charakterov a nielen splniť obligátnu formulku prechodu od vzájomnej antipatie po Byt6 resizeprepadnutiu citov. Byt môže pôsobiť na nových divákov trochu hystericky a jeho zápletka až príliš nepravdepodobne, v tomto smere však treba vziať do úvahy rok vzniku a umelecké zámery tvorcov vyjadriť svojim dielom niečo navyše. Ťažko budete tento rok hľadať v kinách vydarenejšieho zástupcu svojho žánru, čo je na jednej strane jednoznačným odporúčaním, na tej druhej aj konštatovaním smutnej skutočnosti, ako je dnes ťažké nakrútiť podobne vydarenú romantickú komédiu pre inteligentného diváka.

Byt5 resizeByt (The Apartment), USA, 1960
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Billy Wilder
Scenár: Billy Wilder, I. A. L. Diamond
Kamera: Joseph LaShelle
Strih: Daniell Mandel
Hudba: Adolph Deutsch
Hrajú: Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis, Hope Holiday, Joan Shawlee, Naomi Stevens, Johnny Seven, Joyce Jameson, Willard Watwrman, David White, Edie Adams, Bill Baldwin a ďalší
Premiéra v SR: 25. októbra 2018