Jumanji: Vitajte v džungli (Jumanji: Welcome to the Jungle)

Jumanji2 resizeVýdobytky modernej technológie priniesli pre deti 90. rokov mnohé vymoženosti. Neoddeliteľnou súčasťou nášho detstva s walkmanom, pogami, Super Mariom na Nintende, teletextom, sklenenými guľôčkami, Tamagočim, skákacou gumou či Sony PlayStation One je aj film Jumanji.

Kto z nás si rád zaspomína na vynikajúceho Robina Williamsa či mladučkú Kirsten Dunst? Je pravdou, že v najnovšom pokračovaní sme od magickej stolnej hry pokročili k „namakanej“ hracej konzole schopnej pohltiť každého voľného Jumanji5 resizehráča. Príbeh štvorice tínedžerov, ktorí sa stoj čo stoj snažia vymaniť zo zajatia detskej hry však ostáva rovnaký. S ubúdajúcimi virtuálnymi životmi postupne zisťujú, že táto sa hra iba nehrá. Musí sa prežiť…

Ako každý správny dobrodružný film, Jumanji obsahuje všetko, po čom divák takéhoto filmového formátu baží. Cesta a putovanie sú typickými charakteristikami tohto žánru. Protagonisti sa vydávajú na mimoriadne nebezpečnú, no akciou nabitú púť naprieč imaginárnym pralesom. Všade, pokiaľ oko dovidí, nie je nič, iba zeleň, lišaj a strom. Les je preplnený kadejakým zverstvom a krkolomnými prekážkami. Dej by mal byť pútavý, avšak, nie vždy dokázal zaujať natoľko, že celá pozornosť ostala obmedzená na film. Aj napriek tomu, bol Jumanji4 resizecelkom zaujímavý. Štvorica kamarátov uviazne v labyrinte stromov, snaží sa rozlúštiť neľahké hádanky, skladá chýbajúce časti mapy, pričom neustále bojuje o tri holé životy. Nechýbajú ani prekvapujúce dramatické situácie a zvraty. Ako sme mali možnosť vidieť už v upútavke k filmu, po zožratí nosorožcom považuje trio zvyšných postáv ich kamarátku za mŕtvu. Zdanie však môže klamať.  Hlavne v Jumanji. A napokon, dobrodružstvo je nevyhnutne späté s motívom nebezpečenstva. Pri každom kroku na „rebelujúcich poškolákov“ číha akási nástraha. Zviera. Človek. Nepriateľ.

Veľkým plusom tejto snímky je schopnosť tvorcov, a napokon i Jumanji7 resizesamotného herca, stvárniť Dwayena Johnsona v jemne parodickom duchu. Odkazy na jeho predchádzajúce akčné, heroické, ba priam zbožštené postavy sú akýmsi „dospeláckym“ interným metapríbehom pri sledovaní filmu. Naopak, u Kevina Harta sme na takúto satiru zvyknutí. Úplným opakom je postava na sociálnej sieti závislej Bethany, ktorú stvárňuje šarmantný Jack Black. Kto by povedal, že na takom jednoduchom príklade, akým je trebárs aj obyčajný beh, tvorcovia dokážu reflektovať presné vlastnosti tej ktorej postavy. Zo športovca - futbalistu sa stal spomalený o päť hláv nižší piadimužík. Zo školského outsidera - ťuťmáka sa zase stáva muž s troma S. Statočný, silný a svalnatý. Obľúbená stredoškolská slečinka sa zmieruje s tým, že je tučko v Jumanji3 resizestrednom veku. No a z bifľošky sa ako mávnutím čarovného prútika vykľuje sexy bojovníčka. Ako v každej počítačovej hre všetci z protagonistov majú svoje superschopnosti i slabosti.

Uplynulý rok bol plný filmov pohrávajúcich sa s fenoménom virtuálnej reality. Na túto skutočnosť reagovala aj posledná Bessonova snímka Valerian a mesto tisícich planét. Náznakom, že táto téma ešte vo svete kinematografie nie je ani zďaleka vyčerpaná svedčí aj ohlasovaná marcová premiéra Spielbergovho Ready Player One. Keby sme význam tejto snímky trocha viac nadinterpretovali, dalo by sa hovoriť alebo Jumanji6 resizepísať o alegórii na súčasných detských gamblérov. Deti prestávajú komunikovať s okolím, častokrát sa utiekajú do prostredia „virtuality“a sú závislé na počítačových hrách. Aj naše postavy sa prostredníctvom určitého mechanizmu, v tomto prípade magickej hry Jumanji, dostávajú do inej reality. Do takej, z ktorej takmer niet úniku a cestu späť dokážu nájsť len spolu. Pohybujú sa na hranici medzi uviaznutím v hre navždy a možnosťou návratu späť. Späť do reálneho sveta. Podobne ako keď hra prerastie do závislosti.

Samozrejme, nebolo toho málo, čo mi na snímke vadilo. Veľmi nedokonalé zelené plátno, akési školácke herectvo, miestami Jumanji resizenudné sekvencie…Dospelý človek sa v kinosále hádam viac nudil, ako zabával. Preto, ak nemusíte, neodporúčam film sledovať, ak už len nespadáte do vekovej kategórie deti a tínedžerov. Ale tvorcovia čiastočne mysleli aj na to, že do kina dobrovoľne či z povinnosti musia chodiť aj mamy a otcovia. Preto sa snažili vytvoriť aspoň ako taký filmový zážitok pre rodičov. Preto je postava dobrodruha Spencera do veľkej miery síce parodická, ale mimoriadne mužná a v snímke nechýba aj postava príťažlivej ryšavej bojovníčky. Alebo sa riadili heslom: Čím väčšie pokrytie masy, tým vyšší zisk?

Jumanji8 resizeJumanji: Vitajte v džungli (Jumanji: Welkome to the Jungle), USA,  2017
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Jake Kasdan
Scenár: Chris McKenna, Jeff Pinkner, Scott Rosenberg, Erik Sommers
Kamera: Henry Jackman.
Strih: Steve Edwards, Mark Helfrich.
Hudba: Henry Jackman

Hrajú: Dwayne Johnson, Karen Gillan, Jack Black, Kevin Hart, Nick Jonas, Virginia Newcomb, Missi Pyle, Bobby Cannavale, Maribeth Monroe, Madison Iseman, Rhys Darby, Tim Matheson, Alex Woldd, Morgan Turner a ďalší
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 21. decembra 2017