Borg/McEnroe

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Borg6 resizeWimbledon 1980. Dva národy. Dvaja muži. Dvaja rivali. Björn Borg je najmladším obhajcom historického piateho titulu a John McEnroe vychádzajúcou hviezdou amerického tenisu a mužom odhodlaným vytlačiť svojho súpera z tenisového piedestálu. Borg/McEnroe nie je len filmom o športe, ale aj svedectvom o politike športu, o mediálnom štvaní, o úzkosti z nenaplnenia sna, o ľudskom zlyhaní, o nepochopení okolia. A napokon, aj o zistení, že tieto pocity a boje musia športovci zvládať osamote.

Dej je takmer výlučne vystavaný na komparácii a protiklade oboch protagonistov. Borg vs. McEnroe. Pokojný – neurotický, utiahnutý – hlučný, nervózny vo vnútri – nervózny navonok… Borg (Sverrir Gudnason) dáva všetky Borg8 resizeemócie bokom, zatiaľ čo McEnroe (Shia LaBeouf) dáva aj najmenšie vyhodenie z emocionálneho normálu pocítiť okoliu. Borgov stoicizmus však nie je vlastnosť absolútna a stála. S pribúdajúcim tlakom sa mení na nepokoj, na strach zo zlyhania a sklamania. Pôvodná nervozita McEnroea sa začína čoraz viac zmenšovať. Stráca na intenzite. Vo chvíľach osamote mladý hráč dáva najavo svoj obdiv a rešpekt k o niečo staršiemu protihráčovi. Vidíme, že je pre neho obrovským vzorom a dôvodom, prečo začal trénovať a vypestoval si vášeň pre hru. Paradoxné je, že mladší z hráčov napokon ovláda svoje emócie s oveľa väčším prehľadom než jeho starší súper. Alebo je to iba zdanie?

Obaja sú geniálnymi pozorovateľmi. Vedia, akú hru hrajú Borg12 resizeostatní hráči. Sledujú každý jeden rivalov odohraný zápas. Vedia, že vo finále sa postavia proti sebe. 100% odhadnú taktiku toho druhého. Koniec koncov sú si veľmi podobní. Napriek tlaku zo strany médií a neustálemu vytváraniu rivality a napätia medzi nimi, obaja zisťujú, že nie sú až tak veľmi odlišní, ako si o sebe mysleli. Prichádzajú na to, že zdieľajú rovnaké pocity. Iba oni dokážu pochopiť, čo práve prežíva ten druhý. Borgovu snahu obhájiť titul či McEnroeovo snaženie poraziť svetovú jednotku vedia dokonale oceniť a pochopiť iba títo dvaja hráči. Tréneri, rodičia či priateľky sa síce môžu pokúsiť o empatiu, nemôžu ich však úplne pochopiť. Na hráčskej „čakacej lavičke“ sa musia Borg resizespoľahnúť iba na seba. Aj keď iba mlčia, vedia, že majú iba jeden druhého a nachádzajú v sebe spriaznenú dušu.

Snímka Janusa Metza je dôkazom toho, že aj šport je vo veľkej miere najmä (špinavý) biznis. Manažéri bohatnú na sláve ich zverencov. Športovci sú ako „dojné kravy“. Zarábajú nielen na seba, ale aj na celý svoj tím. Borg sa nikdy nevedel stotožniť s popularitou a „papalášmi“ ťahajúcimi za retiazky. Tí plánovali všetko. Súkromný život ako verejné akcie určené na propagáciu ich hráča. Časový harmonogram a plánovanie zápasov aj v krajinách, kde Borg z akýchkoľvek dôvodov, či už politických alebo osobných, nechcel odohrať turnaj. Selekcia Borg4 resizefotografií na plagáty a ostatné PR produkty. Mítingy so sponzormi. Samozrejme, ide o regulérne procedúry, avšak Borg na takúto maškarádu nemal žalúdok. Na rozdiel od svojej priateľky, sa ním dalo pomerne ľahko manipulovať. Hlavne pre jeho disciplínu a enormné sebaovládanie a upieranie si pôžitkov. Ona je pre Borga však osobou a zdrojom motivácie k väčšej voľnosti a užívaniu si mladosti.

Film rozhodne nie je monotematický. Výraznou a podstatnou zložkou je jeho sociálne ladenie. „Tenis nie je šport pre všetky Borg11 resizesociálne vrstvy“, hovorí riaditeľ športovej federácie. „Je vhodný iba pre gentlemenov“, pokračuje. Oboch hráčov do veľkej miery formuje a charakterizuje aj ich diametrálne odlišné rodinné zázemie. Borg pochádza z rodiny bežnej strednej vrstvy, kde je možnosť venovať športu výsadou. Tenis bol väčším z jeho dvoch športových talentov. Ako každý šport si ale vyžadoval tvrdú prácu a zdokonalenie. McEnroeova situácia bola o niečo jednoduchšia. Rodičovská predstava vychovať z McEnroea matematického génia „na úrovni“ celkom nezodpovedala synovej obrovskej záľube – tenisu. Energický zápasový neokrôchanec si však vydupal svoje. Zápas sociálnych vrstiev tak postupne stráca svoje opodstatnenie. Svedčí o tom novinový titulok „Je McEnroe gentleman alebo rebel?“

Borg10 resizeDramaturgia Metzovho filmu bola sčasti zmätočná. Prvá trištvrte hodina je takmer výlučne o Borgovi. Divákovi tak neunikne dojem, že celý film bol pôvodne zamýšľaný a nakrútený ako film o najúspešnejšom švédskom tenistovi a dejové línie s McEnroeom boli dodatočne pridané kvôli kompaktnosti deja. Film nemal klasický priebeh od expozície, cez rôzne peripetie, až po katarziu. Väčšina filmov plynie ako sínusoida, krivka napätia a uvoľnenia. Rytmus v snímke Borg/McEnroe bol akoby kontinuálny a obsahoval iba jemné zmeny v dynamike príbehu. Po celý čas z filmového plátna sálala nervozita a nepokoj, ako by sme samotné zápasy, fyzické i duševné, odohrali práve my – diváci.

Borg2 resizeBorg / McEnroe , Švédsko, Dánsko, Fínsko, 2017
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Janus Metz
Scenár: Ronnie Sandahl
Kamera: Niels Thastum
Strih: Per Sandholt
Hudba: Vladislav Delay, Jonas Struck
Hrajú: Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgard, Tuva Novotny, David Bamber, Robert Emms, Björn Granath, Demetri Goritsas, Claes Ljungmark, Scott Arthur, Ian Blackman, Colin Stinton, Dag Malmberg, David Bowles, Zuzana Geislerová a ďalší
Distribúcia: Magic Box
Premiéra v SR: 14. decembra 2017
Foto. Magic Box Slovakia

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.