Stratený v džungli (Jungle)

Strateny resizeČarodejnícka séria Harry Potter napísala poslednú kapitolu pred viac ako šiestimi rokmi a mladé herecké trio, ktorému pomohla naštartovať kariéru, sa rozpŕchlo do iných projektov. Nie každému sa však dnes darí rovnako. Kým Emma Watson je vďaka Kráske a zvierati hviezdou prvej svietivosti, Ruppert Grint doposiaľ neprekročil tieň Rona Weasleyho. A Daniel Radcliffe? Ten sa našiel predovšetkým v nezávislých a menších filmoch, čoho dôkazom je aj austrálska  snímka Stratený v džungli.

Stratený v džungli je vlastne klasická biografická dráma, aké divák môže v kinách vídať pomerne často. Silné ľudské osudy lákajú ako filmových tvorcov, tak aj divákov a punc atraktivity získavajú už len tým, že sa opierajú o skutočné Starateny4 resizeudalosti. Samozrejme, v snahe dosiahnuť požadovaný efekt sa filmári nezriedka uchyľujú k väčšej dramatizácii zápletiek a poznáme aj prípady, keď si vypožičajú iba námet, či premisu a výsledok nemá s realitou veľa spoločného. Novinka Daniela Radcliffa je však trochu prekvapivo na opačnom póle a zo silného námetu neťaží ani zďaleka maximum.

Hlavným hrdinom je izraelský mladík Yossi Ghinsberg, ktorý sa začiatkom osemdesiatych rokoch vydáva do ďalej Bolívie. Tam sa najskôr zoznamuje so švajčiarskym učiteľom Marcusom, s ktorým veľmi rýchlo nadväzuje priateľský vzťah a neskôr i s jeho dobrým kamarátom, americkým fotografom Kevinom. Yossi Strateny12 resizesníva o tom, že jedného dňa preskúma doposiaľ neprebádané časti Amazonského pralesa a táto príležitosť sa mu naskytne prostredníctvom záhadného Austrálčana Karla Ruprechtera. Ten mu priamo ponúkne, že ho za relatívne symbolickú čiastku dovedie do nezmapovanej oblasti k domorodému indiánskemu kmeňu.

Yossi je z tejto ponuky, pochopiteľne, nadšený a podarí sa mu čiastočne nakaziť svojim entuziazmom aj Marcusa a Kevina. Trojica priateľov sprevádzaná austrálskym dobrodruhom sa preto nakoniec rozhodne prekonať akékoľvek obavy a zveriť Strateny2 resizesvoje osudy do rúk neznámemu človeku. Dažďový prales však nie je príliš prívetivé miesto a čoskoro to má na vlastnej koži pocítiť aj Yossi, ktorý sa s prispením vlastnej nerozvážnosti a istej dávky smoly ocitá v úplnom odlúčení od civilizácie. Škoda len, že jeho trápenie a utrpenie nepôsobí na plátne až tak presvedčivo, ako by mohlo.

Rozhodne to nie je chyba Daniela Radcliffa, ktorému divák dokáže bez problémov uveriť aj to, že hrá osobu pôvodom z Izraela. Jeho zanietený výkon je jednoznačne najväčším pozitívom snímky a podtrhuje, že počnúc spomínaným Harrym Potterom prešiel naozaj ďalekú cestu. Aj ostatné postavy sú Strateny4 resizeadekvátne prekreslené a zahrané, pričom filmu sa spočiatku darí obstojne budovať napätie z toho, čo príde neskôr. Povinný dlhší rozjazd je z tohto pohľadu plusom, pretože sa divák dokáže viac zžiť s jednotlivými charaktermi a pochopiť ich motivácii. Problematickejší je až samotný survival zážitok, ktorý začne postupne naberať na intenzite približne po hodine diania.

Akokoľvek je Stratený v džungli po všetkých stránkach profesionálna záležitosť, čo neustále dokazuje slušnou dobovou výpravou, obstojnými kamerovými zábermi a nič Strateny5 resizenekaziacou réžiou skúseného Grega McLeana, scenár sa drží v kľúčových momentoch skôr pri zemi. V skutočnosti totiž Yossiho snaha o prežitie naberala miestami ešte o niečo dramatickejšie kontúry, čo sa však z filmu nedozviete. Chceli tvorcovia vynechaním viacerých potenciálne silných momentov dosiahnuť o niečo väčšiu prístupnosť a uhladenejší zážitok? Na jednej strane sa to dá chápať, nakoľko ide o fyzicky mimoriadne nepríjemné skúsenosti a to čo má divák možnosť vidieť, v zásade stačí na zachytenie nehostinnosti tohto odľahlého miesta. Dobre sa darí zhmotniť aj neznesiteľnú samotu, s ktorou sa Yossi začne po chvíli potýkať. Výsledok teda nepostráda určitú intenzitu, či sugestivitu - chýba mu však kvalitnejšia gradácia a čokoľvek Strateny11 resizenavyše, čo by z neho činilo niečo viac, ako len z ďalší z mnohých survival zážitkov s očakávaným, až hollywoodsky poňatým záverom.

To ako sa všetko nakoniec skončí, pritom reálne prekvapí len málokoho. O to dôležitejšie bolo pôsobivo vykresliť jeho cestu k záchrane a to sa podarilo len čiastkovo. Stratený v džungli nie je žiadnym sklamaním, ale pokojne mohol siahať aj na vyššie méty. Svojim poňatím by však nemal uraziť nikoho a tým, ktorí cielene vyhľadávajú podobné témy, by mohol plne stačiť k spokojnosti.

Strateny7 resizeStratený v džungli ( Jungle), Austrália, Kolumbia, 2017)
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Greg McLean