Transhood

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Transhood4 resizeVždy, keď mi niekto povie, že homosexuáli a transgenderi nie sú skutoční ľudia, že iná sexualita a rod sú len výplodmi ich fantázie, niečo, čo je „in“ alebo je to genetická porucha či choroba, spýtam sa ho niekoľko otázok. Čo keby sa TVOJE dieťa narodilo ako gay alebo trans? Čo ak by si prišiel/prišla na to, že TVOJ súrodenec, rodič, kamarát, známy je gay alebo trans? Čo keby si to bol/a práve TY? Snažili by ste sa tieto pocity potlačiť? Bránili by ste sa im? Nemysleli by ste na nich? Aj keby vás to stálo vaše zdravie? Mentálne, fyzické, duševné? Snažili by ste sa z toho „vyliečiť“?

Avery. Leena. Phoenix. Jay. Všetci štyria respondenti sa narodili v nesprávnom tele, ktoré nekorešponduje s ich identitou. Sú preto menejcenní než ostatní? Vôbec nie! Len jednoducho nemali toľko šťastia ako tí, čo sa narodili tým, kým naozaj sú. Psychologická sonda do života našich štyroch protagonistov Transhood skúma päť rokov ich života. Dlhých päť rokov vnútorného nepokoja, gigantických fyzických i psychických zmien a posudzovania, prípadne odcudzovania spoločnosťou navôkol. A to všetko len preto, aby sa mohli konečne cítiť prirodzene a aby mohli byť sami sebou.

Ak by sme tento film chceli opísať jednou vetou, bola by to táto z filmu: „Every transgender journey is unique.“ Dievčatá sa môžu cítiť ako chlapci. Chlapci ako Transhood2 resizedievčatá. Ženy ako muži. A muži zase ako ženy. Iní majú zase „expanzívne“, „nevyhovujúce“, „(ne)binárne“, ba dokonca „úžasné“ pohlavie. Je na tom niečo, ako to ľudia radi používajú, nenormálne, neprirodzené alebo nezdravé? Som presvedčená o tom, že nie je. Režisérka Sharon Liese vo svojom filme Transhood vysvetľuje problematiku transrodových ľudí veľmi jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom. Pre každého. Nešlo jej pri tom o snahu vytvoriť „len“ portréty štyroch dospievajúcich ľudí, iných ako sú ostatní. Svojho cieľového diváka edukuje a pomáha mu pochopiť mnoho vecí na pozadí tejto problematiky.

Reflektuje fakt, že trans sa netýka iba jedného človeka. Ide o obrovskú tému nielen v životoch našich protagonistov, ale aj ich najbližšieho a širšieho okolia. Ako na ich skutočnú identitu zareaguje ich okolie? Ako tento fakt príjme najbližšia rodina? A čo kamaráti a širšie okolie? Mnoho z týchto trans rodín stratilo blízkych priateľov a rodina sa im doslova otočila chrbtom. Nehovoriac o spolužiakoch, kolegoch alebo susedoch. Trans nie je genetická, vývojová či mentálna anomália. Ani v prírode sa nevyskytuje všetko výhradne ženské alebo mužské. Ale aj obojpohlavné alebo bezpohlavné. To, že my rozlišujeme len ženské a len mužské je zaužívaný vzorec, konvencia, ktorú bezhlavo konzumujeme len preto, lebo nás to učí a robí tak väčšinová spoločnosť. Trans ľudia nie sú nenormálni. Len sa snažia byť normálni. A práve o to ide.

Krásnou myšlienkou tohto filmu je, dať deťom čas, aby sa rozhodli. Aby našli svoju identitu. Aby zistili, kým naozaj sú. Keď sú trans, sú trans. A ak nie, jediné, čo si z toho vezmú je, že ste ich neustále v čomkoľvek ako rodičia podporovali a nech sa dialo, čo chcelo, vždy ste pevne stáli na ich strane. A povedzme si Transhood3 resizepravdu. Ak ste žena, určite ste sa v detskom veku niekedy hrali na muža. V prípade, že ste muž, určite ste si v detstve aspoň raz vyskúšali, aké to je mať na sebe šaty, alebo ružové sponky vo vlasoch. Nie je to tak, že štvorročné deti uvažujú nad zmenou svojho pohlavia, prechádzajú blockerovou liečbou a rodičia ich tlačia do niečo, čo sami nechcú. Je to zložitý proces začínajúci procesom sociálnej zmeny a identifikáciou toho, kým skutočne sú.

Pre Avery je prirodzené, že aj keď sa narodila ako chalan, vždy sa stotožňovala s tým, že je dievča. Akékoľvek zmienky o tom, že je pôvodne chalan, jej prídu vždy extrémne nepravdepodobné, ba priam smiešne. Avery je zároveň najvýraznejšou postavou snímky Transhood. Je ako éterická víla z iného sveta, pre ktorú je charakteristický ružový eskapizmus. Leena je mladá tínedžerka uväznená v adolescentnom tele mladého muža a jediné po čom túži, je byť konečne voľná. Phoenix je na tom v rámci identifikácie s tým, kto je (a že je možno dievča), o niečo odlišne ako naši ostatní traja protagonisti. Jeho spočiatku supportive rodinné zázemie sa v dôsledku vážnych problémov mení o stoosemdesiat stupňov a zrazu stráca oporu a možno i samého seba. Mladé dievča Jay taktiež vždy vedelo, že je chalan. No v momente, keď jej okolie prichádza na to, že je trans, trpí obrovskými a nebezpečnými psychickými problémami. Práve prijatie spoločnosťou je dôležitým faktorom v hľadaní skutočnej identity mnohých transrodových ľudí.

Čo sa za posledné roky stalo so svetom? Stal sa lepším. A pomaličky začína prijímať ľudí takých, akí sú. V rámci rodu, rasy, pohlavia, etnika, veku, sexuálnej orientácie, zdravotného stavu či politickej príslušnosti. A diverzita je fajn. Veď, prečo by sa trans deti mali ospravedlňovať niekomu za to, kým sú? Nie sú exotickým druhom. Rovnako ako ostatní majú emócie a robia ľudské veci. Sú predsa ľudia, len sa jednoducho narodili inak.

Transhood, USA, 2020
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Sharon Liese
Kamera: Ty Jones
Hudba: Nathan Halpern, Chris Ruggiero
Producent: Sharon Liese
Distribúcia: HBO GO
Foto: ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.