Noc v raji (Night in Paradise / Nakwoneuibam)
Všetci – či už jeho pôvodný zamestnávateľ alebo hlava konkurenčného gangu Bukseongov Chariman Doh (Byung-ho Son) – sa čudujú, keď Tae Gu (Tae-goo Eom) odmietne postúpiť v hierarchií mafie na vyššiu priečku. Mnohí iní, čo ani zďaleka nemajú podobné zásluhy na riešení komplikovaných „obchodných“ vzťahov ako on, by po tom mieste skočili úplne bez zábran. Tae Gu je však už unavený z neustáleho riešenia nikdy nekončiacich sporov. Jeho sestra Jae Kyung (Jang Young-Nam) trpí nevyliečiteľnou chorobou a rád by s ňou trávil viac času, než príde nevyhnutný koniec. Ostatní o tom predsa vedieť nemusia...
Keď Jae Kyung priletí do mesta aj s malou dcérou, okamžite ho obe zahrnú výčitkami. Jednak sa im nepáči práca, ktorú vykonáva a tiež to, ako vyčerpaný po nej vyzerá. Posadí ich do auta a pošle napred s tým, že si musí ešte niečo vybaviť. Kým sa následne spamätá z vyjadrenia lekárov, že nie je vhodným darcom orgánu na transplantáciu, ktorá by sestrin život mohla o niečo predĺžiť, príde šok. Auto nedorazilo do cieľa. Posádka je mŕtva a vinná je tým, zdá sa, konkurencia. Tae Gu spoločne so šéfom Yang Do Sooom (Park Ho-San) naplánujú odplatu aj jeho následný útek z krajiny. On zabije svoj cieľ v saune, skryje sa na krátku dobu v prístave ostrova Jeju, kde žije so svojou svojráznou neterou Jae Yeon (Yeo-bin Jeon) ich spojenec Kuto (Lee Gi-yeong) – legendárny priekupník pašujúci zbrane v útrobách rýb – a bude čakať na loď do Vladivostoku. Tam, kde však väčšina thrillerov s tematikou pomsty zvyčajne končí, príbeh hlavnej postavy sa ešte len začína...
Noc v raji je akýmsi extravagantným multižánrovým mixom, v ktorom scenárista a režisér Park Hoon-jung necháva na prvý pohľad stereotypné, charakterovo sploštené postavy prežívať zápletky a vyhrotené dejové situácie s významovým rozmerom takmer až antickej tragédie. Film prekvapivo hladko prechádza z akéhosi prudko násilného, chladnokrvne drastického módu, typického pre gangsterskú krimi, do neobyčajne citlivého poetického zachytenia každodennej ľudskej životnej všednosti. A naopak... Hoci divák mal možnosť už veľakrát vidieť bývalých mafiánskych zabijakov, ktorých ich zamestnanie omrzelo a pokúsili sa pred ním uniknúť, hlavná postava Noci v raji s jednotlivými zažívanými situáciami získava čoraz ľudskejší rozmer. Divák s ním má možnosť sympatizovať, aj napriek tomu, že často koná násilne a nemorálne. Stále totiž má určité zásady a riadi sa nimi, zatiaľ čo jeho protivníci nie. Chladný kalkul nevyspytateľných „obchodných“ vzťahov v podsvetí je v jeho prípade potlačený osobnejšími motiváciami k činom a tie sú zväčša altruistické.
Podobným spôsobom sú pozvoľna poľudštené aj iné dôležité postavy – najmä neter priekupníka Kuta Jae Yeon, ktorá v príbehu symbolicky preberá úlohu Tae Guovej mŕtvej sestry. Tiež sama trpí smrteľnou chorobou a neváha si preto v slabšej chvíli namieriť na spánok zbraň. Tae Gu jej pri jednej príležitosti zabráni v samovražde, inokedy jej zas pomôže vpichnúť dávku lieku, ktorý ju ako-tak dokáže ešte udržať na nohách. Napriek počiatočným škriepkam sa medzí ním a Jae Yeon vytvára silnejší vzťah, ktorý režisér Park Hoon-jung majstrovsky tlmočí divákovi prostredníctvom často protichodných pocitov. Čím menej ľútosti si obaja navzájom prejavujú, tým sú si paradoxne bližšími a o to krehkejšie a citlivejšie vyznievajú ich spoločné scény. A divák im nielenže drží palce, ale vážne mu záleží na tom, ako to s postavami nakoniec dopadne. Vzťah Jae Yeon k strýkovi – akási neprejavovaná nenávisť z jej strany a nezmazateľný pocit viny z tej jeho - opäť odhaľuje ďalšie doposiaľ neodkryté súvislosti v konfliktoch medzi jednotlivými konkurentmi v podsvetí. Bez pátosu chladne skonštatovaná tragédia v jednej retrospektívnej scéne dodáva poslednú potrebnú časť do skladačky celkovej charakteristiky Kutovej netere, aby sa stala vzrušujúcim prísľubom nadchádzajúcich udalostí v záverečnom dejstve. Tae Guova pomsta totiž nedopadla úplne tak, ako pôvodne predpokladal. Nielenže jeho hlavný cieľ prežil. Tento raz sa on sám stal terčom ešte vyššie v hierarchií postaveného riaditeľa Maa (Seung-Won Cha) a jeho pomocníci na tom nie sú o nič lepšie...
Scenár pracuje so známymi a možno už aj opozeranými motívmi. Vždy, keď publikum tuší, kam sa dej bude zrejme odvíjať v nasledujúcich okamihoch, dôjde k prekvapivej zmene. Vždy, keď je možné si utvoriť predstavu o dôvodoch konania dôležitých postáv, Noc v raji prichádza s novými prekvapivými súvislosťami. Aj arogantní gangsteri bažiaci po väčšej moci môžu skrývať pokornejšiu, charakternú tvár, zatiaľ čo zo zdanlivého neviniatka sa môže vykľuť zradca. Každá postava reprezentuje iný pohľad na vec. Hodnoty sú nazerané z viacerých možných uhlov, posudzované a relativizované. Za žánrovými stereotypmi sa toho však skrýva oveľa viac... Takmer meditatívne, pomalé tempo a podmanivo melancholická nálada filmu umožňuje postavám nielen reagovať na zažívané situácie, ale tiež medzi krátkymi medzihrami zvrat od zvratu naozaj „dýchať“.
Kamera Young-Ho Kima citlivo sníma prostredie, rekvizity a postavy tak, aby diváka pohltili okamžité matateľné emócie. Chladné modré nasvietenie v scénach jednaní mafiánskych bossov v uhladených oblekoch naznačuje určité odosobnenie sa, odľudštenie. Podobne tak interiéry letiskových hál a polorozpadnutých skladísk s betónovými stenami, kde prebiehajú tie najnásilnejšie chvíle filmu. Akcia je choreograficky prepracovaná a prudká, avšak neslúži ako hlavné lákadlo pre publikum. Stáva sa skôr vyjadrovacím prostriedkom emócií, ktoré sa potrebujú dostať navonok vždy až v tom správnom momente príbehu. Akciou prejavený „výbuch“ emócií v záverečnom dejstve tak nadobudne až katarzný rozmer. V poetickejšie ladených, intímnejších scénach hrá v kontraste s tým dôležitú rolu tiež príroda a zobrazenie niektorých jej živlov. Pričom klavír a husle náladovo znejú v nádherných melódiách skomponovaných Lee Sung-hyunom, interpretom známym tiež ako Mowg.
Herecky film stojí na ústrednej dvojici. Tae Gu stvárnený Tae-goo Eomom je vyhorený profesionál, ktorý nemá potrebu ostatným dokazovať, čo dokáže, ani nikomu vysvetľovať, prečo robí to, čo robí. Je tichý a premýšľavý. V prvom rade sa pokúša opustiť svoj starý život v zločineckých skupinách, pretože mu už začal viac brať ako dávať. Blízkosť rodiny a osobné motívy s tým spojené, ho skrátka v danom momente premohli. S postavou Jae Yeon zdieľa akýsi rezignovaný životný prístup. Len čo príde o svoju rodinu, akoby už nemal dôvod žiť takým istým spôsobom ako doteraz. Žiť však stále chce. Jae Yeon, hraná Yeo-bin Jeon, napriek svojej sebadeštruktivite nachádza v Tae Guovi jediného človeka, ktorý ju chápe, aj keď komunikácia medzi nimi nie je práve najjednoduchšia. Zvláštny vzťah, avšak presvedčivo a zrozumiteľne čitateľný aj pre diváka... Nehovoriac už o tom, ako ďaleko dokáže mladá herečka svoju postavu doviesť vo chvíli, keď sa prestane robiť obeťou vlastnej agresivity a nasmeruje ju – pre akokoľvek zlomyseľné potešenie diváka v kľúčovej scéne – aj voči tým, čo si ju naozaj zaslúžia. Noc v raji je aj preto veľmi intenzívnym zážitkom.
Noc v ráji (Night in Paradise / Nakwoneuibam), Južná Kórea, 2020
Dĺžka: 131 minút
Réžia: Park Hoon- jung
Scenár: Park Hoon- jung
Kamera: Young-ho Kim
Hudba: Mowg (Lee Sung-hyun)
Hrajú: Tae-goo Eom, Yeo-bin Jeon, Seung-won Cha, Lee Gi-yeong,Park Ho-San, Dong-in Cho, Bong-sik Hyun
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.