Správy zo sveta (News of the World)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Spravy resizeKedysi ho živilo tlačenie novín. Americká občianska vojna v rokoch 1861 až 1865 mu však do života vniesla nejednu nevyhnutnú zmenu, s ktorou sa musel popasovať. Dnes bývalý kapitán Konfederácie Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks) putuje z mesta do mesta a za desať centov číta správy zo sveta tým, ktorým to ich vlastné schopnosti nedovolia alebo im po celodennej drine na to skrátka nezostáva čas. Väčšinou ho vítajú s otvorenou náručou. Sú však chvíle, keď musí dávať pozor, aby svojimi informáciami len neprilial olej do ohňa.

Nie úplne všetci sú stotožnení s výsledkom vojny, ktorá začala ako dôsledok nevyriešeného sporu o zotročovaní černochov a novými pravidlami stanovenými víťaznou voči otrokárstvu zaujatou Úniou. Vraj sú to všetko skorumpovaní zbohatlíci zo severu, ktorí žijú z ich tvrdej práce a toho mála, čo im zostáva. Diktujú im, ako sa správať k cudzincom a najmä ľuďom, ktorí sa od nich kultúrne odlišujú. Pri jednej z ciest kapitán Kidd nájde obeseného černocha a malé divoké Spravy4 resizedievča Johannu Leonbergerovú (Helena Zengel), kedysi unesenú od jej pôvodnej rodiny indiánskym kmeňom Kiowa. Násilná prevýchova sa na nej podpísala natoľko, že sa sama považuje za indiánku s menom Cikáda. Po tom, čo sa kapitán Kidd bez úspechu pokúsi dievča doviesť k úradom bežne riešiacim problémy s takto unesenými deťmi, rozhodne sa jej nakoniec pomôcť sám. Aj keď cesta za jej poslednými žijúcimi príbuznými asi nebude práve najjednoduchšia.

Správy zo sveta sú akousi problémami pretkanou odyseou bežnými, vojnou poznačenými kulisami westernového žánru. Ústredná dvojica predstavuje podrobne vykreslené, ľudsky uveriteľné postavy, s ktorými divák nemá problém sympatizovať a držať im palce vo vyhrotených chvíľach. Napriek tomu, že nedisponujú práve jednoznačným prerozdelením kladných a záporných vlastností, aké je žánru v jeho tradičnom stvárnení vlastné. Kapitán Kidd v určitom zmysle pripomína protagonistu apokalyptickej pseudowesternovej vízie Kevina Costnera The Postman – Posol budúcnosti z roku 1997 a idealisticky prináša s tlmočenými novinovými správami namiesto pošty tiež akúsi nádej medzi frustrovaných, životom unavených ľudí. Tam, kde ale Costner režijneSpravy5 resize aj herecky zlyhal, Tom Hanks pod režijným dohľadom Paula Greengrassa s istotou predvádzajú svoj štandardný kreatívny nadštandard. Malá Johanna zas pre zmenu pôsobí ako zdôraznená, väčší priestor v deji získavajúca vedľajšia postava z majstrovského westernu Johna Forda Stopári z roku 1956 s Johnom Wayneom. Tradičného westernu, kladúceho dôraz na psychologizáciu postáv a dodávajúceho schémou cesty svojmu príbehu nejeden existenciálny podtext.

Je, samozrejme, jasné, že si obe charakterovo rozdielne postavy počas púte za dievčininou tetou a strýkom musia k sebe nevyhnutne nájsť cestu. Nie každé stretnutie s inými ľuďmi sa udeje bez problémov, a tak Správy zo sveta nešetria situáciami, keď si dvojica navzájom zachraňuje životy. Práve to neraz prispeje k tomu, že prehodnocujú svoj chladný odstup od toho druhého a snažia sa pozvoľna prekonávať nie len názorovú, kultúrnu, ale aj jazykovú bariéru medzi sebou. Hoci sa na prvý pohľad zdá, že scenár Paula Greengrassa a Lukea Daviesa adaptujúci rovnomenný román z pera Paulette Jiles svojou stavbou a vývojom jednotlivých dejových motívov diváka veľmi neprekvapí, drobné detaily v scénach, niektorých dialógoch, postupné odhaľovanie charakterov a ich vývoj od jedného zvratu k ďalšiemu, Spravy6 resizesú nielen pútavé ale aj podmanivé.

S približovaním sa k cieľu púte ako kapitán Kidd, tak malá Johanna musia čeliť svojím vlastným démonom. Pre kapitána je to pod rúškom tajomstva zahalený vzťah k manželke, definujúci aj jeho pohľad na prežitú vojnu, či spochybňujúci náhľad na „hodnoty“, ktoré ho pôvodne viedli do boja. Pre dievča je približovanie sa ku skutočnému domovu bolestným rozpamätávaním sa na kedysi stratenú časť jej osobnosti, dokonca spomienkou na pár slovíčok zdanlivo úplne zabudnutej nemčiny. Pri prehodnocovaní bolestivých zážitkov minulosti divákovi obe postavy predstavia tiež akúsi súkromnú filozofiu života: Kým ten svoj kapitán Kidd vníma ako priamu čiaru vpred bez akéhokoľvek obracania sa späť k minulosti, pre dievča je život kruhom. „Ak sa chceš v živote pohnúť ďalej, musíš si najskôr spomenúť,“ vraví mu v kľúčovej, inšpiratívnej scéne. A robí tak bez zbytočného pátosu.

Kamera Dariusza Wolskiho sleduje s jemnými záchvevmi snímania z ruky malé vojnou poznačené mestečká, aj suchom a púštnymi búrkami zasiahnuté prérie. Vníma výrazy tvárí a jemné herecké gestá. Tempo je voľnejšie nežSpravy7 resize v inak väčšinou dynamických, vpred sa ženúcich filmoch režiséra Paula Greengrassa. A hoci je film v rámci jeho tvorby vzácnym zavítaním do dávnejšej americkej histórie, nájde sa v ňom aj množstvo narážok na názorové rozkoly charakteristické pre súčasnosť. Akési poukázanie na problémy, ktoré od čias vo filme zobrazovaných zostali nielen v americkom kultúrnom prostredí stále nedoriešené. Dokumentaristické sledovanie vyhrotených situácií nahradil skrytý život vo vnútri postáv. Hudba Jamesa Newtona Howarda vhodne dotvára občas až hypnotickú, pochmúrne meditatívnu atmosféru.

Tom Hanks dokáže v rámci jednej postavy bez problémov prechádzať z elegantného povzbudivého idealizmu pri čítaní noviniek zo sveta pristavenému davu, do mierne pochybovačných nálad človeka, ktorý už čo-to zažil. Sila jeho osobnosti je zjavná hlavne, keď je konfrontovaný tvárou v tvár s bývalými zástancami Konfederácie alebo Únie, stále tvrdohlavo trvajúcimi na svojej „pravde“, aj keď už o ňu, zdá sa, nik rozumný nestojí... Spočiatku je síce vo vzťahu k dievčaťu odmeraný, opäť však hrá ďalšiu svoju, od ostatných sa predsa len v niečom odlišujúcu verziu vzorového otca. Nezabúda byť pri tom tiež v napätých prestrelkách inteligentným, neľahko čitateľným súperom. Nikdy neváha stlačiť spúšť, ani ironicky vlákať súpera do nastraženej pasce. Je veľmi príjemné vidieť ho v podobnej úlohe a tiež v podobnom žánri. O profesionalite Toma Hanksa je zbytočné pochybovať. Helena Zengel ako Johanna za ním v ničom nezaostáva.

Spravy2 resizeBojazlivá, avšak divoká dievčina je rozhodne výchovným orieškom. Je neprístupná, urputne trvajúca na hodnotách, ktoré do nej vštiepili indiáni. Chladnokrvná v boji o život, avšak neváha pomôcť tomu, kto jej život už raz zachránil. Provokuje síce občas pospevovaním si indiánskych piesní, dokáže vak byť tiež oporou a s určitým kultúrnym odstupom vniesť do života svojho spoločníka potrebnú nádej a inšpiráciu. Napriek tomu, že sa jej postava spočiatku môže zdať divákovi trochu odťažitá a svojou tvrdohlavosťou možno trochu otravná, pozvoľna si dokáže získať sympatie a vniesť do života svojho už tak dosť poučeného mentora niečo nové, čo by mu naozaj pomohlo pohnúť sa v živote ďalej. Nie len po tom túžiť... A, samozrejme, dopriať nejeden podnet k premýšľaniu aj samotnému divákovi. Správy zo sveta sú veľmi príjemným netradičným westernom, na prvý pohľad sa tváriacim pomerne tradične. Upúta postavami, ich psychológiou aj osobitým pohľadom na svet. Pri čom poukáže na stále nedoriešenú konfrontáciu názorov typických nielen pre Ameriku stvárnenej doby.

Spravy3 resizeSprávy zo sveta (News of the World), USA, 2020
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Paul Greengrass
Scenár: Luke Davies
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: James Newton Howard
Strih: William Goldenberg
Scénografia: David Crank
Masky: Jean Ann Black, Bonnie Masoner
Kostýmy: Mark Bridges
Producenti: Gary Goetzman, Gregory Goodman, Tom Hanks
Hrajú: Tom Hanks, Helena Zengel, Neil Sandilands, Chukwudi Iwuji, Thomas Francis Murphy, Fred Hechinger, Michael Angelo Covino, Ray McKinnon, Mare Winningham, Elizabeth Marvel, Bill Camp
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.