Máme hlas (Giving Voice)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Giving8 resizeČo majú Jitney, Ma Rainey’s Black Bottom, Fences, Joe Turner’s Come and Gone, The Piano Lessons, Two Trains Running, Seven Guitars, King Hedley II., Gem of the Ocean a Radio Golf spoločné? Okrem toho, že je to desať divadelných hier afroamerického divadelného režiséra Augusta Wilsona, spoločne vytvárajú tzv. Pittsburgský cyklus, často označovaný ako Cyklus storočia reflektujúci rôzne, a zároveň rovnaké skúsenosti Afroameričanov v 20. storočí. Spájajú ich silné ženské postavy, prvky nadprirodzeného a poézia každodennosti „čiernej Ameriky“. Sú to príbehy o obyčajných ľuďoch, v obyčajných životných situáciách, pre obyčajných ľudí.

Napríklad o smetiarovi, ktorého každý týždeň vidíme, ako vynáša smetné koše. Nevšímame si ho, ale jeho život je taký istý aGiving3 resizeko ten náš. Podmienený láskou, cťou, ambíciou, krásou, zradou či povinnosťou. Rovnako, ako aj život našich šiestich respondentov – študentov, ktorí sa usilujú o to, aby ich bolo počuť, aby to bol práve ich hlas, ktorý vynikne v dave a oni zažiaria na Broadwayi. A to všetko skrz večne živé dielo geniálneho amerického divadelného režiséra a držiteľa Pulitzerovej ceny Augusta Wilsona.

Celovečerný dokumentárny film Máme hlas mal premiéru na Sundance 2020 a reflektuje životy šiestich študentov snažiacich sa zapôsobiť na porotcov v náročnej monológovej súťaži. Počas nej sa v New Yorku každoročne stretáva tisíce študentov stredných škôl z celej krajiny, aby oslávili život a dielo obľúbeného divadelného režiséra. Našich protagonistov sledujeme pri dôkladnej príprave svojich individuálnych predstavení, s nádejou, že dokonale stelesnia Wilsonovo dedičstvo. Súťaž monológu Augusta Wilsona bola pôvodne uvedená v dokumente The Start of Dreams z roku 2012. Film režíGiving5 resizerovaný bratmi Hornovcami rozpráva príbeh režiséra Kennyho Leona nominovaného na cenu Tony a jeho snahy využiť svoju slávu na zviditeľnenie mladých nádejných hercov z celej krajiny v konkurenčnom divadelnom svete. O tejto súťaži sme sa tiež mohli dozvedieť aj z dokumentárneho filmu o živote a kariére Wilsona s názvom August Wilson: The Ground on which I Stand z roku 2015.

Tvorcovia James D. Stern a Fernando Villena však chceli, aby existoval aj film, ktorý bude zoskupovať príbehy mladých žien a mužov, ktorí sa venujú kariére v oblasti divadelného umenia, zaviažu sa k vyčerpávajúcemu, zdĺhavému a odmeňujúcemu súťažnému procesu a ich hlas vyplní prázdnotu. Možno preto film ako celok sčasti pôsobí dojmom akejsi americkej reality show alebo kolážovitého YouTube videa. Akurát s omnoho autentickejšími protagonistami. Divadlo pre nie je pre týchto tínedžerov iba nejaká mimoškolská aktivita. Znamená pre nich možnosť zmeniť svoj život k lepšiemu – po osobnostnej, intelektuálnej, sociálnej a v nGiving6 resizeeposlednom rade aj ekonomickej stránke. Vstať na pódium a predviesť svoj talent si vyžaduje obrovskú dávku guráže. Monologická súťaž predstavuje viac než len súťaž a je vzdelávacou cestou, ktorá zahŕňa workshopy s učiteľmi, kde študenti dolaďujú svoje herecké a rozprávačské schopnosti či konkurzy, kde divadelní profesionáli ponúkajú spätnú väzbu všetkým účastníkom. Táto súťaž im zároveň pomáha pripraviť sa nielen na neskoršie vystúpenia, ale aj na zvládnutie životných prekážok v dnešnej polarizovanej spoločnosti plnej zúrivosti a nenávisti, teda problémy Wilsonových postáv.

Práve bežné témy, životné situácie a extrémne autentické postavy Wilsonových diel sa stali ideálnym podkladom pre to, aby boli pretvorené aj do iného, než len divadelného formátu. Ich potenciál sa naplno prejavil vo vynikajúcich konverzačných filmoch Fences s excelentným hereckým obsadením v podobe Danzela Washingtona a Violy Davis, alebo v minuloročnom celovečernom filme od streamovacej spoločnosti Netflix Ma Rainey’s Black Bottom (2020) odrGiving7 resizeážajúcim jedno historické obdobie na živote známej afroamerickej bluesovej speváčky, ktorá si získava rešpekt vo svete arogantných a povýšeneckých belochov. Po celú metráž dokumentárneho filmu Máme hlas,  s vynikajúcimi amatérskymi hereckými výkonmi som sa neustále zamýšľala nad tým, koľko z Wilsonových diel sa ešte dostane na filmové plátno. Pri kvalite predchádzajúcich sfilmovaných divadelných hier dúfajme, že všetky.

Eugene O'Neill, Tennessee Williams či Arthur Miller sú určite celosvetovo známe mená divadelných režisérov. Avšak, vidieť Augusta Wilsona znamená skutočne porozumieť obyčajným ľuďom v obyčajných situáciách. Presne tak, ako sa dívať na mladých ľudí pochádzajúcich z extrémne zložitých sociálnych pomerov, ktorí majú svoje sny, ambície, predstavy a vedia na sebe naozaj tvrdo makať. Len preto, aby zmenili svoje životy. Ak bola každá divadelná hra Augusta Wilsona reflexiou jedného z desaťročia 20.sotorčia, tak táto súťaž organizovaná od roku 2007, prostredníctvom ktorej ostáva tvorba tohto mimoriadne ľudského režiséra navždy živá, je reflexiou desaťročia, ktoré tento geniálny americký dramatik nestihol dožiť.

Giving2 resizeMáme hlas (Giving Voice), USA, 2020,
Dĺžka: 90 minút
Réžia: James D. Stern, Fernando Villena
Kamera: Jonathon Narducci
Strih: Rose Corr
Producenti: James D. Stern, Fernando Villena
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.