Godzilla a Kong: Nová Ríša (Godzilla x Kong: The New Empire)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Godzilla Kong 2Po nedávnom zlatou soškou ovenčenom japonskom zobrazení slávneho jaštera sa k nám do kín dostáva i americké spracovanie. To sa však neobmedzuje len na Godzillu. S titulom Godzilla a Kong: Nová Ríša sa jedná v poradí už o piaty film v takzvanej sérii Monsterverse štúdia Legendary, ktorá započala v roku 2014 s filmom Godzilla. Zároveň ide o druhú snímku v tejto sérii, na ktorej sa režisérky podieľal Adam Wingard. Bez zbytočných okolkov môžeme pristúpiť k samotnému filmu, koniec koncov, fanúšikovia už zrejme dobre vedia, s čím majú do činenia. Pre nezainteresované publikom nebude tento diel rozhodne zlomovým bodom, ktorý vyvolá naklonenie sympatií pre obrovské príšerky.

Od udalostí filmu Godzilla vs. Kong trávi Godzilla svoje voľné chvíle napríklad odpočívaním v rímskom Koloseu, Godzilla Kong 1keď práve nelikviduje konkurenčných titánov. Jej činnosť pozorne monitoruje spoločnosť Monarch a doktorka Ilene Andrews (Rebecca Hall). Tá tiež pozorne sleduje Konga prostredníctvom rôznych staníc zriadených okolo prístupových bodov takzvanej Dutej Zeme. Kong je osamelý, nedarí sa mu nájsť sebe podobných. Podobne aj adoptívna dcéra doktorky Jia (Kaylee Hottle), jediná preživšia zo zdecimovaného kmeňa Iwi z Ostrova lebiek, sa snaží nájsť si svoje miesto v škole a v spoločnosti ako takej. Jej snahy však komplikujú zvláštne nové vízie, ktoré sa zdajú byť priamo spojené s Dutou Zemou. Doktorka Andrews preto požiada Bernieho (Brian Tyree Henry), aby jej pomohol zorientovať sa v Jiainej novej situácii. Akonáhle sa však z hlbín zeme ozve nová hrozba, všetci traja spolu so svojským veterinárom Trapperom (Dan Stevens) zostúpia do Dutej Zeme a hľadajú odpovede. Namiesto toho zistia, že o nadvládu Godzilla Kong 3nad týmto miesto sa onedlho má zviesť strašný boj...

Nedávny hit z japonskej produkcie, Godzilla Minus One, bol do kín uvedený len krátko pred zverejnením prvého traileru na práve recenzovaný film. Mnohým fanúšikom Kaiju, ale aj ľuďom pristupujúcim so skeptickým záujmom, zaimponoval film Takašiho Jamazakiho okrem iného ako pôsobivá ľudská dráma, ktorá vyjadrila poctu pamiatke kultového filmového monštra, ako aj obetiam vojny. Godzilla a Kong: Nová Ríša sa, samozrejme, vydáva úplne iným smerom, netreba teda na základe nedávnej skúsenosti s japonskou verziou dospieť k mylným očakávaniam. Ak vám pri filmoch tohto typu doteraz vždy prekážala prítomnosť ľudských postáv, je najnovší príspevok do dielne Monsterverse Godzilla Kong 4zrejme práve pre vás. Adam Wingard vykonal v Novej ríši vcelku odvážny krok, mnohé častí filmu sa vyznačujú práve úplnou absenciou ľudských protagonistov, nesené sú titánmi bez dialógu – prostredníctvom vzájomných gest či veľavravných pohľadov.

Ľudská línia v Novej ríši ako-tak funguje vďaka serióznosti až príliš kvalifikovaného hereckého obsadenia, no nikdy sa nepozdvihne nad rámec nevyhnutných medzníkov a spojovníkov medzi jednotlivými akčnými scénami. Pre Adama Wingarda je prioritou hranie sa v tomto drahom pieskovisku a uvádzanie týchto ikonických príšer do situácií a bitiek, ktoré uspokojujú predstavivosť detí aj dospelých. Ľudské postavy sú expozičné nástroje. Wingard má zjavne talent na vizualizáciu niečoho tak nadprirodzeného a cudzieho ako je Dutá Zem alebo aj súbojov monštier o veľkosti mrakodrapov. Miestami je na Novej ríši sympatické ako ostentatívne Godzilla Kong 5si neláme hlavu so základnými stavebnými blokmi funkčného príbehu, potešil tiež pokus o zahalenie snímky do osemdesiatkového trashového hávu napríklad hudobne, skrze syntetizátor.

Problémy však pretrvávajú, aj keď mozog na potrebné dve hodinky uvediete do hibernácie. Či už z hľadiska nesmierne rozháraného a zhusteného rozprávania neustále preskakujúceho po celej zemeguli, alebo aj nadmerného množstva postáv a monštier, z ktorých práve Godzilla, napriek prítomnosti v názve, zostáva skôr v úzadí. Predstavenie antagonistu a hlavného konfliktu približne v polovici sujetu možno vnímať ako odvážny pokus z hľadiska štrukturácie naratívu, nie však ak je cieľom tejto štruktúry na diváka zaúčinkovať. Godzilla a Kong: Nová ríša je aj napriek (alebo vďaka?) tomu často prízemne zábavný blockbuster, ktorý sa v žiadnom prípade neberie vážne, a tak by k nemu mal pristupovať aj divák.

Godzilla Kong 6Godzilla a Kong: Nová Ríša
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Adam Wingard