Blažine lekcie (Urocite na Blaga/Blaga's Lessons)

Bla resizeFrekvencia bulharských filmov v našich kinách je veľmi skromná, naposledy to s najväčšou pravdepodobnosťou bol film Lekcia (2014) režisérskej dvojice Kristina Grozeva a Petar Valčanov. Premiéra bola u nás o dva roky neskôr a v tej dobe mal už na konte desiatky medzinárodných ocenení. Tematizácia krádeží, spojených so školou a učiteľkami je asi osvedčeným smerom, lebo v Lekcii s nimi bojuje učiteľka angličtiny Nadežda a to na všetkých frontoch, ako v škole tak aj v súkromí. Ak si toto bulharskí duo doplníme i nemeckým filmom Zborovňa (Teacher´s Lounge), nominovaným na Oscara, kde sa s krádežou peňazí v škole aktívne konfrontuje ďalšia učiteľka, je to signál, ktorý stojí za úvahu. Spája ich téma morálky a je zrejmé, že zostručňovať interpretáciu bulharských filmov na obrázok zo života post- komunistickej spoločnosti, zápasiacej s nástrahami kapitalizmu, je videnie povrchné a zjednodušujúce.

Príbeh učiteľky literatúry a bulharčiny na penzii Blagy (Eli Skorčeva) vo filme Blažine lekcie nesie určite viac ako kritiku bulharskej sociálnej reality. Je vdova Bla2 resizea aby mohla pre svojho muža kúpiť dôstojné hrobové miesto, predá chatu. Peniaze má doma a ktosi to vie. Hlas v telefóne ju vystraší správou o tom, že zlodeji sa chystajú na prepadnutie jej bytu a ak chce peniaze zachrániť, treba ich v igelitovej taške vyhodiť z okna. Žena to v panike urobí a vzápätí zistí, že o ne prišla. Ktosi ich rýchle odnesie. Celá kauza sa dostane do médií a inteligentná žena vie, že urobila hlúposť, za ktorú sa hanbí. Príjem z lekcií bulharčiny pre mladú cudzinku nestačí a tak si začne hľadať prácu. Narazí na štedrého zamestnávateľa. Podmienkou však je, aby mala auto. Spojazdní ho a plní v podstate ľahké úlohy za dobrý podiel. Má vyzdvihnúť z určených miest tašky s peniazmi a uvedomuje si, že toto je biznis, ktorým ona o tie svoje prišla. Jednako však pokračuje a po zúfalom útoku jednej z obetí sa rozhodne k zásadnému kroku. Realizuje formu spravodlivosti, ktorá sa síce vymyká legálnym formám jej výkonu, má charakter súkromnej vendetty a zároveň si zjedná súkromnú satisfakciu. Je sporná, ale funkčná.

Bla3 resizeStephan Komandarev týmto príbehom predostiera otázku morálnej dilemy. Ak okradnutej nedokáže zabezpečiť ochranu a spravodlivosť štát a jeho aparát, aké možnosti má obeť podvodu ? Samostatná obrana má silný motív a vynachádzavá akcieschopnosť penzistky je obdivuhodná. Nie je to ten druh individualizmu, ktorý tak intenzívne vyvoláva krédo kapitalistickej spoločnosti, deklamujúcej, že ak sa každý bude starať o seba, o všetkých bude postarané? Iste, má na výber, môže peniaze odovzdať polícii a čakať, že nakoniec sa spravodlivosť nejako dostaví. Tomu však oprávnene neverí. Hrá s kartami, ktoré sa jej dostali a dosahuje maximum možného. Nedá sa zastrašiť a znehybniť.

Tento druh dilemy je súčasťou širšej diagnózy spoločnosti a s rozladeným politickým mechanizmom a ani zďaleka nejde len o Bulharsko. Ľudia v takomto „status quo „ prirodzene hľadajú zónu bezpečia a ochrany. Tiahnu k postavám autokratov a režimu, od ktorého si takéto záruky sľubujú, alebo spoliehajú na moc korupcie. Komandarev sa politickým narážkam vyhýba a predstavuje divákom fenomén sily Bla4 resizeslabých. Ich šance sú zdanlivo mizivé, ale nakoniec prekonajú aroganciu i násilie a víťazia. Nie je vôbec náhoda, že v tomto prípade sa záchranná energia projektuje do ženskej postavy, predstavujúcej teoreticky esenciu slabosti. S takýmito hrdinkami akčné filmy nepočítajú a ak , tak len v komédii. Osudy Blagy v niečom pripomínajú český film Staříci (2019), kde sa s neexistujúcou spravodlivosťou rozhodne vysporiadať dvojica starcov s minulosťou protikomunistických odbojárov. Týka sa súkromnej pomsty voči komunistickému prokurátorovi z 50. rokov.

To, čo by filmu možno prospelo je väčší dôraz na vizuálnu stránku. Hľadanie estetiky sociálne kriticky orientovaných príbehov z post- komunistických krajín sa až na niektoré výnimky, najčastejšie z Poľska alebo Pobaltia, stráca v dôraze na autenticitu prostredia a jeho dokumentárnu fakticitu. Nejde, samozrejme, o hľadanie atraktívnych lokálov, alebo kontrastne luxusných interiérov. Skromná všednosť a chudoba nemusí byť nutne odpudzujúca, ale pri sústredenejšom prístupe má šancu zintenzívniť a spoluúčinkovať pri vytváraní významu. Zaujímavá je i recyklácia modelu, určeného učiteľskými lekciami. Bla5 resizeJeho overená úspešnosť je, ako vidíme prenosná a dá sa varírovať. Dokonca tvorivo, čo v obore sociálnych drám vôbec nie pravidlo. Kým my sa blížime k nakupovaniu scenársitických frančíz tu z Talianska, tu z Rumunska, Bulhari si vystačia s vlastnými nápadmi.

Blažine lekcie sú zároveň príkladom nízkorozpočtového filmu s originálnym príbehom, výbornými hereckými výkonmi a medzinárodným ohlasom, modelom, ktorý by pri troche pozornosti mohol inšpirovať aj našich tvorcov. Sociálne drámy majú ostatne u nás ešte stále vysoký kurz, len invencie je v nich minimum. Hľadanie obetí je obľúbenou disciplínou, menej už hrdinov všedného dňa. Že to môže byť inak, nás presviedča i tento film. (Film bol viťazom vlaňajšieho MFF Karlove Vary a čo sa nestáva často Eli Skorčena získala aj cenu za herecký výkon. Poznámka red.)

Blažine lekcie (Urocite na Blaga/Blaga's Lessons), Bulharsko, Nemecko 2023
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Stephan Komandarev