Štyria malí dospelí (Neljä pientä aikuista/ Four Little Adults)

Mal resizeFilm Štyria malí dospelí, na Slovensku uvedený do kín v rámci festivalu Scandi, bol prvýkrát premietaný na Medzinárodnom filmovom festivale v Rotterdame a v Göteborgu. Režisérka a scenáristka Selma Vilhunen sa v ňom zameriava na romantickú zápletku štyroch dospelých ľudí v súčasnom Fínsku. Pre Selmu Vilhunen pritom nejde o nezmapovaný terén, komplikovanej povahe medziľudských vzťahov a aspektov dospelosti zasvätila už film Pod ochrannými krídlami (Tyttö nimeltä Varpum 2016), v ktorom sa matka zúfalo snaží zblížiť s tínedžerskou dcérou, či film Naivné mladé srdce (Hölmö nouri sikð, 2018) - portrét dospievania v súčasnom Fínsku.

Už od expozície Štyroch malých dospelých je jasné, že plamienok vášne vo vzťahu Juulie (Alma Pöysti) a Matiasa (Eero Milonoff) rozhodne nevyhasol. Sujet filmu začína scénkou ozvláštňovania sexuálneho života dvojice - všetko, ako sa zdá, klape. Keď Juulia, progresívna poslankyňa, zistí, že jej manžel Mal3 resizeMatias, kňaz, s ktorým má syna, udržiava pomer s mladšou Enni (Oona Airola), rýchlo sa dostane do pozície zranenej ženy. Juulia chce plakať, chce kričať a dožaduje sa vysvetlenia. Keď však narazí na knihu Sprievodca polyamoriou, rozhodne sa Matiasovi navrhnúť práve takéto usporiadanie, aby ho nestratila. Navrhuje priviesť Enni do ich života namiesto toho, aby sa rozišla s Matiasom, respektíve. aby sa on rozišiel s Enni. Hoci Matias a Enni prvotne reagujú rozpačito až odmietavo, netrvá dlho a aj oni si uvedomia, že z danej situácie môžu vyťažiť. Onedlho si tak milenca nájde aj Juulia a polygamický koncept sa pretavuje do reálneho vzťahového usporiadania pribúdajúcich osôb. Spoločne napokon musia čeliť problému, ako svoj alternatívny životný štýl prezentovať navonok.

Čo Štyrom malým dospelým chýba na dramaturgickej úrovni vyvažujú pomerne zaujímavým a netradičným konceptom a jeho spracovaním. V drámach koncentrujúcich sa na milostné trojuholníky zriedkavo postavy dospejú k natoľko racionálnemu správaniu a vyústeniu svojich konfliktov. Vzájomná Mal5 resizedohoda prináša do života manželov oživenie. Ich interakcie a postupné prekonávanie prekážok v akceptovaní nových podmienok pritom pôsobia prirodzene, najmä zásluhou hereckých výkonov. Alma Pöysti sa vtelila do role Juulie s obdivuhodným mixom ľahkosti, humoru, ako aj hlbokej emocionality. Jej stretnutie so svojským Miskom (Pietu Wikström) jej dáva druhý dych do života, ani tento vzťah však neprebieha stopercentne hladko. Prostredie od oboch manželov prirodzene očakáva heterogamicky prebiehajúci zväzok, ich kariérne dráhy im a nám taktiež pripomínajú písané a nepísané pravidlá, ktorými sa vzťahy riadia.

Vo filme Selmy Vilhunen badať odkaz najznámejšieho zo severských filmárov, Ingmara Bergmana, ktorý sa taktiež zameriaval na manželstvá. Absentuje tu však jeho vážnosť a fatalizmus, Vilhunen nachádza komické rozmery aj vo vecnej téme. Dej príbehu naberá nový smer, keď sa nepremyslené Mal7 resizedôsledky a realita nebraná do úvahy nabúra do vzťahov štyroch dospelých. Spočiatku únikové milostné radovánky strácajú svoj pôvodný charakter a začínajú sa čoraz viac podobať na vec, pred ktorou k sebe milenci zutekali. Každý v tejto dráme zažíva pocity neistoty, žiarlivosti a zranenia. Polygamický sprievodca, zdravý rozum a dokonca ani láska nestačia na ochranu pred náročnými situáciami a skúškami. Selma Vilhunen pristupuje k téme svojho filmu uvážene, s mierou a nestranne, nesnaží sa pritom apelovať, pretlačovať jedno usporiadanie na úkor iného či didakticky poukazovať na správnosť či nesprávnosť diania. Štyria malí dospelí však nepredstavujú príjemnú a optimistickú prezentáciu rovnosti rôznych foriem vzťahov, hovoria o ťažkostiach všetkých foriem vzťahov.

Mal6 resizeŠtyria malí dospelí (Neljä pientä aikuista/Four Little Adults), Fínsko, 2023
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Selma Vilhunen