Kráľ kráľov (The King of Kings)

Ses6 resizeSkalný hrob je otvorený. Ježiš v bielom rúchu pristupuje k Márii, ktorej rúcho je rubínovo červené. Cecil B. DeMille nechal nakrútiť dve sekvencie svojho nemého filmového eposu Kráľ kráľov s použitím nehorázne drahého farebného procesu, ktorý reprodukoval iba zelené a červené tóny. To, že vzkriesenie žiari v neskutočných – dalo by sa povedať až nadprirodzených – farebných tónoch Technicoloru netreba vysvetľovať. Kde inde, ak nie tu, sa koniec koncov vyžaduje farba. Ale DeMille nechal spustenú Technicolorovú kameru aj na začiatku filmu. Máriu Magdalénu spoznávame ako kurtizánu, ktorá sa zabáva pri honosnom večierku – v ružovej a tmavozelenej.

Kráľ kráľov tvorí strednú časť neoficiálnej DeMilleovej biblickej trilógie, medzi filmom Desatoro prikázaní z roku 1923 a filmom Znamenie kríža (1932), v Ses resizektorom Charles Laughton ako Nero šikanuje raných kresťanov. Kráľ kráľov bol nakrútený niekoľko mesiacov pred Jazzovým spevákom a bol prvýkrát premietaný v kine Grauman’s Chinese Theater v roku 1927. Premisa Kráľa kráľov je jasná. Ide o prerozprávanie biblie a v dôsledku toho bude zrejme drvivá väčšina divákov tušiť, ako sa sujet filmu vyvinie. Najpôsobivejším aspektom DeMillovho eposu je jeho veľkoleposť a výpravnosť k čomu napomáhajú niektoré aplikované filmárske techniky, ktoré predbehli svoju dobu. Vroku 1961 veľké hollywoodske štúdio MGM prinieslo do kín ďalší film o Ježišovi – Kráľ kráľov Nicholasa Raya, ktorý napriek identickému názvu vsadil na iný príbehový dôraz ako DeMille. Na rozdiel od DeMillea vynechal narodenie v Betleheme a Ježišovu mladosť, pričom sa úplne sústredil na neskoršieho charizmatického muža, jeho nasledovníkov a intrigujúcich protivníkov.

Prvý pohľad na Krista (H.B. Warner) je prezentovaný prostredníctvom obnoveného zraku nevidomého dieťaťa. De Mille sa pre medzititulky spolieha takmer výlučne na citáty z písma a pri nakrúcaní svojho filmu sa, Ses3 resizeako bolo známe, snažil udržať istú atmosféru religióznej posvätnosti. Hoci bol H.B. Warner trochu pristarý pre rolu 33-ročného Krista, darí sa mu vyžarovať potrebnú auru transcendentného pokoja a sily, netrvá dlho a s rolou začne splývať. DeMilleova prehnane doslovná obraznosť nachádza len málo obmedzení, a to ako vo veľkolepých, prepracovaných scénach a kostýmoch, tak aj v trikoch predvádzajúcich udalosti náboženského významu. Hoci literárna predloha môže byť v niektorých kruhoch považovaná za svätú, Kráľ kráľov nemá príbehovo až tak čím zaujať, postavy sú jasne rozdelené na dobré a zlé, Ježišovo múdre a dokonalé stvárnenie je vhodné, no stáva sa po chvíli pomerne repetitívnym. Jacqueline Logan hrá Máriu Magdalénu a nie je zobrazovaná ani tak ako prostitútka, ako skôr žena, ktorá si užíva párty. Joseph Schildkraut si zahral rozjímavého Judáša a jeho otec Rudolph Schildkraut zasa prehráva svoju rolu Kaifáša.

S použitím medzititulkov prebraných zo Svätého písma je film Kráľ kráľov od samého začiatku v podstate Ses5 resizekazateľskou záležitosťou, svoj potenciál dusí neochotou nechať divákov oceniť jemnejšie, subtílnejšie kvality svojho príbehu. Jednotlivé sety sú obrovské a nepôsobia ako hollywoodska konštrukcia. Pobrežie oceánu, kde sa vyberači daní stretávajú s Ježišom, Lazarova hrobka, veľké nádvorie ľudí, ktorí prichádzajú, aby si vypočuli, čo nariadi Pontský Pilát (Victor Varconi), otvorené a neúrodné miesto na Kalvárii – to sú veľkolepé výjavy, v dobovom kontexte pôsobivé ako čokoľvek, čo by dnes Peter Jackson vytvoril na počítači. DeMille využíval techniku na kreovanie pomerne pôsobivých vizuálnych efektov. Odvrhnutie siedmich smrteľných hriechov Márie Magdalény, Boží hnev pri ukrižovaní, všadeprítomná žiara okolo Ježiša – sú urobené presvedčivo a efektívne - čo nás divákov vedie k úvahám, ako sa im to podarilo urobiť - myšlienkový pochod, ktorý pri súčasnej kinematografii až tak často nezažívame.

Ses2 resizeKráľ kráľov (The King of Kings), USA, 1927
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Cecil B. DeMille
Kamera: J. Peverell Marley
Hudba: Hugo Riesenfeld
Strih: Harold McLernon, Anne Bauchens
Scénografia: Anton Grot, Edward C. Jewell, Julia Heron
Masky: Monte Westmore
Kostýmy: Adrian, Gwen Wakeling, Earl Luick
Produkcia: Cecil B. DeMille
Hrajú: H.B. Warner, Dorothy Cumming, Ernest Torrence, Joseph Schildkraut, Robert Edeson, Sidney D'Albrook, Charles Belcher, Jacqueline Logan, Rudolph Schildkraut, Sam De Grasse, Casson Ferguson, Victor Varconi, Montagu Love, William Boyd, George Siegmann, Julia Faye, André Cheron, May Robson, Tom London, Louis Natheaux, Brandon Hurst, Lucile Browne, Anielka Elter, Richard Alexander, Josef Swickard, Ayn Rand, Charles Sellon, Michael D. Moore, Sally Rand, Otto Lederer, Bryant Washburn, Edward Hearn
Premiéra v SR: 6. apríla 2023