Milenka (Maîtresse)

Met resizeRežiséra Barbeta Schroedera priviedli do sveta filmu francúzski novovlnoví filmári a vďaka tomuto vzácnemu priateľstvu si nakoniec zahral úlohu aj v ranom krátkometrážnom filme Erica Rohmera Pekárka z Monceau. Ako podporovateľ a obdivovateľ francúzskej novej vlny získal isto množstvo skúseností, ktoré neskôr zúročil pri réžii psychedéliou nasiaknutého filmu More. Film je známy aj vďaka svojmu soundtracku, za ktorým stojí dnes už legendárna hudobná skupina Pink Floyd. Tá napokon hudobne pofarbila aj Schroederov druhý celovečerný film Údolie, v ktorom sa režisér opätovne vrátil do sveta hippies. Od éry 60. rokov sa však výrazne odpútava svojim tretím filmom Milenka, ktorý je vlastne štúdiou zvláštnych sexuálnych chúťok mileneckej dvojice oddávajúcej sa sadomasochistickým praktikám.

V úvode filmu sa dvojica bezvýznamných zlodejov snaží vykrádať byty v prestrojení za predavačov encyklopédií, no ich úspech je v nedohľadne. Keď sa im Met3 resizekonečne podarí dostať do jedného z bytov, zisťujú, že sa nedopatrením ocitli v hniezde plnom sadomasochistického náčinia, pričom z klietky na nich pozerá zvláštny chlapík v koženom oblečení - akýsi otrok lásky. Z horného poschodia sa zrazu v byte zjaví strojkyňa tohto sexuálneho pekla (neba?) a na scéne sa objavuje aj agresívny pes vycvičený na zabíjanie. Pokus o lúpež sa teda končí neúspechom, pričom žena v akomsi návale rozkoše prinúti jedného z mužov k odpudivému úkonu, ktorým ešte väčšmi poníži sexuálneho otroka umiestneného v klietke. Otrasení zlodeji vzápätí opúšťajú byt, no jeden z nich (Olivier s tvárou Gérarda Depardieua) si na schodoch uvedomuje, že ho niečo na svojráznej žene – domine priťahuje. Vracia sa teda do bytu a spolu sa so sexuálne úchýlnou ženou pomaly oboznamuje s praktikami sebe ubližujúcej lásky.

Schroeder v nasledujúcich minútach skúma romantický vzťah, ktorý sa rozvinie medzi zlodejom Olivierom a Met4 resizejeho novonadobudnutou milenkou Ariane žijúcou dva rozdielne životy – jeden na hornom poschodí svojho dvojpodlažného bytu, na ktorom pôsobí ako sympatická a lásku hľadajúca žena, a druhý na dolnom poschodí, kde sa pasuje do úlohy drsnej v koži oblečenej dominy. Tento rozpor je aj dôvodom, prečo je život s Ariane taký ťažký, čo si napokon uvedomuje aj Olivier žiarliaci na jej sexuálnych otrokov, od ktorých sa jeho nová láska nevie odpútať. Pre Ariane sú tieto praktiky zdroj obživy a, aj keď si to príliš nepriznáva, nachádza v nich silnú záľubu. Skončiť s týmto netradičným povolaním je pre ňu teda nemožné a nezmenia to ani snahy Oliviera, ktorý sa tohto životného štýlu rýchlo presýti, uviesť ženu späť do „normálneho“ života.

Milenka je miestami až odpudivý film a Schroeder nás bez hanby sprevádza všetkými možnými praktikami sadomasochistov, pričom sa nebráni ani prehnane explicitných záberov, z ktorých možno zmieniť najmä Met5 resizepripínanie penisu k drevenej doske alebo prepichovanie bradaviek. Skúma teda túto sexuálnu problematiku s až dokumentárnou precíznosťou, čo však divák, nenachádzajúci záľubu v podobných sexuálnych hrách, veľmi neocení. Zaujímavejšia je teda vzťahová rovina filmu a herecké výkony hlavných predstaviteľov Gérarda Depardieua a jeho milenky Bulle Ogier. Obaja sú vo svojich úlohách presvedčiví – Depardieu stelesňuje svoju typickú úlohu mierne hrubozrnného chlapíka, ktorý má však aj svoju nežnejšiu stránku, a Bulle Ogier je tu krehká a záhadná blondínka s tajomstvom zamknutým na spodnom poschodí svojho bytu. Pohľad do „izby“ tejto netradičnej mileneckej dvojice je zaujímavý, no dlhú dobu sa zdá, že film stojí na mieste a vývin samotného vzťahu je podriadený záberom so snahou šokovať publikum, v období sedemdesiatych rokov istotne neprivyknuté na sexuálnu otvorenosť Schroederovej snímky. Tento vzťahový Met8 resizeexkurz je miestami zaujímavý, miestami nepríjemný, no v konečnom dôsledku dobre režisérsky zvládnutý a originálny.

Je zrejmé, že Milenka nie je film pre každého a takisto nie každý bude zdieľať Schroederovu fascináciu sadomasochistickými praktikami. Film teda možno považovať za svojráznu romantickú drámu, ktorej snahou je poukázať na temné stránky ľudskej sexuality a previesť diváka alternatívnym svetom skrývajúcim sa pod pokrievkou modernej spoločnosti. Je už len na samotnom divákovi či pod ňu bude chcieť skutočne nahliadnuť.

Met7 resizeMilenka (Maîtresse), Francúzsko, 1976
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Barbet Schroeder