Zlodej z Bagdadu (The Thief of Bagdad)

Bag resizeZlodej z Bagdadu odštartoval kariéru dovtedy nenápadného režiséra Raoula Welsha, ktorý sa po tomto filme formoval ako žánrový chameleón a medzi svoje zásluhy si vzápätí mohol zapísať aj objavenie hollywoodskeho kovboja Johna Wayna, ktorý sa vo svojej typicky westernovej úlohe objavil už v roku 1930 vo Welshovom filme The Big Trail. Zlodej z Bagdadu bol pre dovtedy neznámeho Welsha veľmi ambicióznym filmom a vo svojej dobe sa mohol pýšiť obrovským rozpočtom v podobe viac ako jedného milióna dolárov.

Rozpočet pochopiteľne navýšili na vtedajšiu dobu dychberúce vizuálne efekty a z filmu sa stal predobraz veľkých blockbusterových projektov, ktorých ekvivalent dnes môžeme hľadať v každoročnom príleve superhrdinských filmov. Na rozdiel od týchto tuctových popcornoviek bol však film výnimočný dovtedy Bag4 resizenevídanou jazdou, schopnou opantať mužské i ženské publikum, a práve táto dobová výnimočnosť je aj jedným z dôvodov, prečo film dodnes prežíva v srdciach milovníkov kinematografie.

Úspech filmu nebol, pochopiteľne, len Welshovou zásluhou, hlavným lákadlom bol totiž v ére, kedy bola herecká hviezda hlavným dôvodom prečo navštíviť kino, muž s povesťou dobrodruha a lámača ženských sŕdc Douglas Fairbanks. Ten sa napokon ujal aj produkcie a spolupracoval na scenári. Nefiguroval tu teda len v úlohe nablýskanej hviezdy, ale je aj jedným z tvorcov tejto filmovej vízie. Welsh si bol vedomý, že do svojho projektu získal veľkú hviezdu, a tak túto skutočnosť využil naplno. Azda i preto Fairbanska necháva po dlhšiu dobu pobehovať polonahého a upriamuje tak pozornosť nielen na jeho šarm, ale aj fyzickú kondíciu. Fairbanks sa už predtým stihol predstaviť ako Zorro pomstiteľ, Robin Hood a jeden z mušketierov z Dumasovej nesmrteľnej klasiky Traja mušketieri. Zlodejom z Bagdadu teda už iba korunoval svoju pozíciu filmovej hviezdy Bag2 resizea stal sa tak typickým predstaviteľom filmov plných divokých eskapád.

Vo filme Zlodej z Bagdadu predstavuje Fairbanks príklad očarujúceho a svižného antihrdinu –podvodníka, ktorý vám v jednej chvíli daruje úsmev a v ďalšej odchádza s vašou peňaženkou. Odpútal sa teda od postáv klasických hrdinov vždy stojacich na tej správnej strane a azda aj vďaka tomuto imidžu „zlého chlapca“ si získal srdcia mnohých fanúšičiek. Jeho charakter hlásajúci - „Čo chcem, to si aj vezmem.“ - sa mení až v momente, keď ho zasiahne láska k tajomnej princeznej. Vzápätí je, s pocitom, že ho jej láska očistila od starých hriechov, odhodlaný bojovať o princeznine srdce a podstupuje kvôli tomu neľahkú životunebezpečnú cestu.

Námet inšpirovaný príbehmi Tisíc a jednej noci je vlastne dobrodružnou rozprávkou odohrávajúcou sa v ateliéri s obrovskými dekoráciami Williama Camerona Menziesa (ten neskôr na režisérskej stoličke zaujme sci-fi projektami ako Svet za sto rokov alebo Útočníci z Marsu), vďaka ktorým sa ako diváci ocitáme vo fantastickom svete rozprávkového Bagdadu, v ktorom ožívajú lietajúce koberce, magické laná i bájne Bag5 resizestvorenia v podobe drakov či legendárneho okrídleného koňa Pegasa .

Táto monštrami a prekážkami vyzdobená cesta k srdcu princeznej, spolu s grandióznym plastickým obrazom tajomných bagdadských zákutí, sú najsilnejšími prvkami filmu, ktorý bude pre moderného diváka azda príliš pomalý, hlavne kvôli rozvláčnej prvej polovici, ktorá nás príliš dlho uvádza do deja ústiaceho v pôsobivú fantasy prehliadku plnú pôsobivých špeciálnych efektov. Vrcholom tejto prehliadky je potom dozaista ikonická scéna jazdy na lietajúcom koberci, ktorú si producent Fairbanks požičal z filmu Unavená smrť od ďalšieho vizionára Fritza Langa. Aj napriek pomalšiemu rozbehu je Zlodej z Bagdadu nehynúcou klasikou nemého filmu, ktorá vo svojej dobe v obdobnom žánrovom rozpoložení len ťažko hľadala konkurenciu. Ťažko povedať ako ho dnes mladý divák uchopí ako celok, no vo svojich najsilnejších častiach film rozhodne uchváti každého.

Bag6 resizeZlodej z Bagdadu (The Thief of Bagdad), USA, 1924
Dĺžka: 155 minút
Réžia: Raoul Walsh
Scenár: Achmed Abdullah
Kamera: Arthur Edeson
Hudba: Mortimer Wilson
Scénografia: William Cameron Menzies
Kostýmy: Mitchell Leisen
Produkcia: Douglas Fairbanks
Hrajú: Douglas Fairbanks, Snitz Edwards, Charles Belcher, Julanne Johnston, Anna May Wong, Brandon Hurst, Philip Ahn, Noble Johnson, Charles Stevens, Jesse Lasky Jr., Mathilde Comont, Paul Malvern, Eugene Jackson, Sódžin Kamijama, Tote Du Crow, Sam Baker, Jesse Fuller, Sadakichi Hartmann, Etta Lee, Scotty Mattraw, K. Nambu, Jack Parker, John Ralesco, David Sharpe, Charles Sylvester, Jess Weldon, Laska Winter
Premiéra v SR: 9. marca 2023