Villa Lucia

Lucia resizeTraja tridsiatnici, nerozluční kamaráti - Gorazd (Michal Kubovčík), Cyril (Juraj Hrčka) a Svätopluk (Martin Meľo) sa na strednej škole zapozerali do očí peknej Lucie (Hana Vagnerová) a dodnes na ňu spomínajú s láskou. Cyrila odmietala, nešťastník sa po teatrálnych pokusoch o samovraždu dostal na psychiatriu, v jeden bláznivý letný deň ho na niekoľko hodín pustili na slobodu a on to chce využiť na to, aby sa jej za obťažovanie ospravedlnil. No netuší, že práve v ten deň odlieta so svojím snúbencom na dovolenku a nie ním nikto iný ako priateľ Gorazd. A Sväťo si vezme do hlavy, že všetkých dá znovu dohromady. Toľko východiskový bod k bláznivej krimi komédii Villa Lucia Michala Kollára.

Vyzerá to, ako výborný nápad na rozohratie mnohých nedorozumení, lebo ako roztočiť blázinec okolo vybavovania si účtov medzi priateľmi sa ponúkalo Lucia3 resizeneúrekom. Lenže, aby to bolo ešte dramatickejšie a bláznivejšie, Cyril sa dobíja do domu s honosným názvom Villa Lucia, kde krásavica býva a "hosťovať" tam hodlajú aj dvaja skorumpovaní policajti. Jánoš (výborný Vlado Černý), ktorý sa poslednou krádežou chce poistiť na starobu, zoberie so sebou aj svojho synovca Ruda (Tomáš Mischura), ktorému sa to síce nepozdáva, ale strýka počúva. A aby boli komplet do hry zapoja aj taxikára Džeremyho (populárny Zdeněk Godla). A mela sa môže začať. Z ničoho nič sa objaví aj Gorazd, ktorý opustil svoju snúbenicu – tá odletela na dovolenku -, aby všetko mohol Cyrilovi vysvetliť.

Skôr, ako rozoberať spletitý príbeh, čo všetko sa stalo a malo stať, sa žiada malý žánrový „exkurz“, do ktorého „chlievika“ tento film zaradiť, lebo len komédia ho celkom nevystihuje. Prívlastok "bláznivá" sa nutne žiada, takisto nesmieme zabudnúť na "krimi" motív a bez prívlastku "akčná" nemá význam sa nad snímkou uvažovať. Aby nevzniklo nedorozumenie v dnešných časoch sa nad spájaním, čí krížením Lucia4 resizežánrov, už nikto nepozastavuje, dáva to vynikajúce možnosti zatraktívniť príbehy. Takže, keď si film každý môže charakterizovať a dodať rôzne prívlastky podľa ľubovôle je to do istej miery jeho plus. Horšie je  už s prílišným hromadenim motívov, ako rozprávanie chaoticky diváka vťahuje do deja, jedna akcia strieda druhú, niekedy až do takej miery, že divák stratí orientáciu. Sledujeme priehrštie naháňačiek, rátame vraky rozbitých aut, z ktorých po krkolomných kúskoch vyliezajú takmer zázračne nedotknutí hrdinovia. Napadla mi kacírska myšlienka, či režisér pôvodne nemal v úmysle nakrútiť paródiu na americké béčkové akčné filmy. Zavrhla som ju, ale dávalo by to zmysel. Michal Kollár sa zrejme snažil námetu dodať švih, rýchle tempo, prosto ukázať, Lucia11 resizeže aj pod Slavínom môže byť poriadne horúco. Že je majstrom akčných scén už vieme, parádne to predviedol už vo filme Červený kapitán, či v akčnom seriáli Ultimátum. Pri nich sa však ešte udržal na uzde, tentoraz ho však možnosti digitálnej technológie tak pohltili, že sa príbeh o prvej láske takmer vytratil a hlavnú úlohu si s trochou nadsázky zahrali digitálne triky. Kto má však rád akčné filmy ten si pri pozeraní tejto bláznivej čiernej komédii skutočne príde na svoje.

Škoda však, že tvorcovia neubrali paru, lebo ťažko pochopiť prečo prijala takú malilinkú rolu vychytená česká herečka Hana Vagnerová, ktorá sa ukáže v expozícii a zjaví na záver, aby si pozrela spúšť, ako jej ctitelia zdemolovali dom. K nej bol scenár najkrutejší. V tomto klipovitom rozprávaní nedokážeme uveriť ani tomu, že medzi ňou a Gorazdom je tak hlboký cit, že podrazia aj priateľa. Aj priateľstvo troch Lucia15 1 resizekamarátov stojí na vratkých nôžkach. Z celého tohto virvaru ostane najviac v pamäti skorumpovaný Jánoš. Vlado Černý síce nevybočí z celkového poňatia príbehu, ale jeho postava zaváňa autenticitou, živočíšnosťou, hlúposťou a chamtivosťou. Karikatúru skorumpovaného policajta Černý vystihol dokonale. Škoda, že väčší priestor nedostal aj Zdeněk Godla, myslím si, že by si ho bol zaslúžil a rozhodne využil. Z trojice kamarátov má možno najvďačnejšiu rolu Juraj Hrčka, ktorý si úlohu samovraha čo nechce zomrieť, vychutnal hádam najviac. Je to vďačná rola, stačí ju správne uchopiť a ostatné už ide samo. Podarilo sa. So svojimi partami poctivo bojovali aj Michal Kubovčík, ktorý svoj herecký register nijako nemohol využiť naplno a to isté platí aj o Martinovi Meľovi. Na Ville Lucii sa teda mohli najviac „vyblázniť“ režisér Michal Kollár, kameraman Matuš Široký majsterka strihu Darina Smržová a, samozrejme, trikoví majstri.

Zvyknutá som na všeličo, takže ma oveľa menej ako iných zaskočil tento akčný bláznivý film. Totiž Godla resizevychytené špičkové zahraničné krimikomédie, thrillery, či poprípade sci-fi, prezentujú niekedy ešte viac nepochopiteľností, no s úmyslom niekam sa dopracovať, buď humornou formou, buď absurditami posvietiť si na nežiadúce celosvetové javy, ako je napríklad odcudzenie, samota, korupcia, bieda a bezvýchodiskovosť. Villa Lucia sa o to pokúsila, ale len ich ofúkla ako ľahký vánok. Napriek niektorým výhradám si však myslím, že je prínosom a dobre, že vznikla. Ukázala naše klady, ale aj nedostatky, najmä to čo sa budeme musieť ešte dlho učiť. Predovšetkým precíznejšie pracovať ma scenári, jednotlivé charaktery nielen načrtnúť, ale presnejšie charakterizovať a dokázať ubrať plyn, aj keď človeka poháňa adrenalín. Je to lákavé, ale môže to skončiť aj haváriou. Villa Lucia mala k tomu veľmi blízko, našťastie, sa tak nestalo. Vďačí tomu predovšetkým precízne prepracovaným trikom a rýchlemu tempu, aj keď paradoxne práve tie potlačili samotný príbeh, v ktorom sa hrdinovia takmer stratili. Milovníkom akčných filmov však snímku odporúčam, nudiť sa nebudú...

Lucia10 resizeVilla Lucia, Slovensko, Česko, 2023
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Michal Kollár