Muž s kinoaparátom (Chelovek s kinoapparatom)

Kino resizeDziga Vertov (Denis Arkadevič Kaufman) patril spoločne s režisérmi Sergejom Ejzenštejnom, Vševolodom Pudovkinom alebo Alexandrom Dovženkom k vrcholným predstaviteľom tzv. Sovietskej montážnej školy 20. rokov minulého storočia. Išlo o relatívne divácky najprístupnejší avantgardný, respektíve experimentálny kinematografický smer, pretože jeho primárnou úlohou bolo šíriť ideológiu komunistickej strany. Táto ideológia obsahovala, aspoň navonok, rovnú spoločnosť, či zamestnanosť pre všetkých občanov. Za všetko hovorí aj Leninov výrok o tom, že film je najdôležitejšie umenie. Podobne, ako jeho kolegovia, po odoznení popularity tohto hnutia a nástupe socialistického realizmu od tridsiatych rokov musel svoje experimentálne prvky výraznejšie obmedziť. V roku 1919 vydal dôležitý manifest sovietskej montážnej školy s názvom Kino oko, v ktorom odmietal hercov, naratívne zápletky, zásahy štúdií a vyzdvihoval poctivosť dokumentu.

Na rozdiel od spomínaných tvorcov, ktorí sa venovali predovšetkým hranému filmu, Dziga Vertov nakrúcal dokumentárne snímky, vyhýbal sa inscenovanej Kino3 resizeakcii, ale stále v striktne experimentálnom štýle. Zameriaval sa na rôzne formálne hrátky s kamerou, obrazom a, samozrejme, strihom, jeho tvorba sa zaraďuje medzi dobovo veľmi populárne tzv. mestské symfónie. Medzi ne patrí aj jeho najznámejší a kriticky najoceňovanejší film Muž s kinoaparátom z roku 1929. Film býva prirovnávaný k legendárnemu Berlínu, symfónie veľkomesta; avšak pôsobí oveľa experimentálnejšie. Ten nakrútil tento ruský rodák po presťahovaní z Moskvy do Kyjeva v produkcii Ukrajinského štátneho štúdia. V krátkom čase tu nakrútil okrem svojho opusu magnum ešte výrazné diela Jedenásty rok (1928) a prvý ukrajinský zvukový film Symfónia Donbasu (1931).

Šesťdesiatosem minútový Muž s kinoaparátom sa odohráva počas jedného dňa vo veľkomeste, avšak to zastupovali hneď viaceré mestá; Odesa, Moskva, Kyjev a Jalta. Ako významný filmový teoretik sa snažil Kino4 resizeprenášať do svojich filmov aj vlastné teórie; v Mužovi s kinoaparátom sa snažil o oslobodenie od filmového jazyka a hudby a vytvoril akýsi absolútny jazyk filmu bez titulkov, čím sa výraznejšie odlišoval od svojich súčasníkov z hnutia montážnej školy. Využil v ňom takmer všetky dovtedy známe formálne techniky; mnohonásobné expozície, animáciu, zrýchlený a spomalený pohyb, rozdelený alebo zrkadlový obraz na plátne, spätný chod, približovanie a odďaľovanie predmetov, rozostrenú ohniskovú vzdialenosť a ďalšie triky. Rytmus diela vytvoril prostredníctvom zobrazených priemyselných strojov. Jeho dvorný kameraman Michail Kaufman, mimochodom jeho brat, nakrúcal aj veľké celky spomínaných miest. Na snímke s ním spolupracovala aj jeho manželka Jelizaveta Svilovová.

KIno7 resizeKamera a strih tu fungujú ako rovnocenné zložky diela. S Kaufmanom zobrazujú každodenný život moderného veľkomesta, akoby išlo „len“ o mimochodom zachytené zábery každodennosti. Nakrútený materiál v strižni strihala Svilovová a vytvára s Vertovom pôsobivý obraz nielen bežného života, ale aj oslavu života v Sovietskom zväze. Občas film prekvapí vtipným momentom, ako napríklad záber na nohy ženy, medzi ktorými sa objaví jej dieťa, ale sledujeme aj sanitku zachraňujúcu obete dopravnej nehody. Staré pracovné zvyky nahradzujú nové, pretože to, na čo v minulosti stačili ruky, už nahradili stroje. Nejde však o kritiku, práve naopak, o oslavu technického pokroku. Pásová výroba nie je vo Vertovovom podaní ubíjajúca, ale spoločnosti KIno8 resizeprospešná a ľuďom prinášajúca radosť. Ostáva, samozrejme, čas aj na šport a večernú zábavu v podnikoch.

Muž s kinoaparátom je ohromujúci aj takmer po jednom storočí od svojho vzniku a to nielen pre filmových kritikov a vedcov. Má vysoké tempo, neustále ohromuje vyspelými formálnymi aj naratívnymi (nelineárne rozprávanie) technikami a najlepšie, či už to znie ako klišé, vyzerá na veľkom plátne. Až doteraz k tomu nebola možnosť, film sa však dostáva do kino distribúcie a túto jedinečnú možnosť by si nemal nechať ujsť nikto, kto sa aspoň trochu vážnejšie zaujíma o dejiny filmu a jeho formálny vývoj.

KIno9 resizeMuž s kinoaparátom (Chelovek s kinoapparatom), Sovietsky zväz, 1929
Dĺžka: 68 minút
Réžia: Dziga Vertov