Fortunova hra (Operation Fortune: Ruse de guerre)

Hra resizeBritský režisér Guy Ritchie zaujal na prelome milénií vtipnými, ale i drsnými kriminálnymi filmami, ktoré boli v slovenskej distribúcii uvádzané pod názvami Zbaľ prachy a vypadni a Podfu(c)k. Napriek nešťastným prekladom však zostali tieto filmy aj v našich končinách obľúbenými kultovkami, pričom Ritchie sa postupne preorientoval k akčnejším žánrom a ponúkol modernú verziu príbehov Sherlocka Holmesa či akčný špionážny film Krycie meno U.N.C.L.E. Pod kategóriu akčného špionážneho filmu s odľahčenými komickými momentami by sme mohli zaradiť aj jeho najnovší počin Fortunova hra, v ktorej siahol Ritchie opäť po svojom obľúbenom hercovi Jasonovi Stathamovi. Ten vo filme predstavuje typ drsného, ale i vynachádzavého Orsona Fortunu, akéhosi priamočiarejšieho Jamesa Bonda, ktorý sa však na rozdiel od svojho kolegu nepúšťa do milostných románikov ani nepadá do náručí nebezpečných žien. Zdá sa, že pri svojom plnom nasadení nemá na podobné záležitosti čas.

Hnacím motorom príbehu je kufrík s tajomným obsahom, ktorý môže ohroziť stabilitu sveta. Britská vláda teda poveruje Orsona Fortunu, aby sa prípadu ujal. Hra2 resizeOrson je svojský typ, ktorý sa neštíti riešiť vyhranené situácie hrubou silou a podobne ako Bond miluje luxus. Na rozdiel od tohto známeho agenta 007 však nepracuje sám, ale stojí za ním tím zvláštnych špecialistov, medzi ktorých patrí aj šarmantná hackerka Sarah (stvárňuje ju sympatická Aubrey Plaza) schopná preniknúť do množstva utajených systémov a sietí. Situácia sa komplikuje, keď sa k tajnej misii pripletie aj tím konkurenčných agentov s rovnakou úlohou získať a odhaliť obsah mier ohrozujúceho kufríka. Vyzerá to tak, že pre vládu pracujú dve od seba nezávislé skupiny, čo komplikuje celú operáciu a napomáha zločincom priblížiť sa k vykonaniu svojho zlovestného plánu.

Po krátkom čase naši hrdinovia zisťujú, že do kšeftov s kufríkom je zapojený snobsky pôsobiaci maklér Hra3 resizeGreg Simmonds. Ten má veľkú záľubu v hollywoodskom filmovom priemysle a jeho hereckých hviezdach. Na pomoc je teda privolaná hollywoodska celebritka Danny Francesco (k spolupráci ho presvedčia vďaka kompromitujúcemu videozáznamu jeho laškovania so švagrinou), známa ako hviezda z komerčných akčných filmov. Ten má zbohatlíka zabaviť, aby sa tak agenti mohli votrieť do jeho luxusného sídla a zistiť o jeho obchodoch viac. Medzi Gregom a Dannym vzniká zvláštne puto a Danny si plnými dúškami užíva pozornosť, ktorú mu jeho veľký fanúšik Greg venuje. Zdá sa, že plán funguje podľa predstáv, no na scéne sa objavujú aj Fortunovi konkurenti a situácia sa opäť zamotáva.

Hra6 resizeAkčná novinka Guya Ritchieho sa môže pochváliť hviezdnym obsadením. V jednej zo svojich najzábavnejších úloh sa tu predstavuje aj Hugh Grant ako miliardár Greg Simmonds, ktorý sa objavil aj v minulých projektoch režiséra Ritchieho a vyhranil sa tak voči svojim úlohám romantického idola žien, ktoré ho sprevádzali takmer dve dekády. Humorne pôsobí aj americký herec Josh Harnett, ktorý vo svojej úlohe tak trocha paroduje hviezdičky typu Toma Cruisa a ochotou pôsobiť smiešne sa rovnako vzdialil úlohám ženských sexsymbolov.

Ako sme si už u Ritchieho zvykli, Fortunova hra je zamotaný film s množstvom zaujímavých postáv a s dávkou čierneho humoru, ktorý nám tento raz ponúka v šate akčného filmu. Nechýbajú prestrelky, Hra9 resizeautomobilové naháňačky ani exotické destinácie, čo je vlastne aj korením najznámejších špionážnych filmov. Fortunova hra je predovšetkým zábavným filmom, ktorý síce nie je zvlášť inovatívny, ale má schopnosť udržať divákovu pozornosť. Pomáha tomu kvalitné herecké obsadenie, humorný tón, či dobre zvládnuté akčné sekvencie vyrovnávajúce tak občasnú „urozprávanosť“ tejto 114 minútovej výbojnej jazdy s badateľným rukopisom režiséra Guya Ritchieho.

Hra5 resizeFortunova hra (Operation Fortune: Ruse de guerre), USA , Čína, 2023
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Guy Ritchie
Scenár: Ivan Atkinson, Marn Davies, Guy Ritchie
Kamera: Alan Stewart
Hudba: Christopher Benstead
Strih: James Herbert
Zvuk: Mark Taylor
Scénografia: Martyn John, Neil Floyd, Erim Gayretli, Sedef Ramazanoğulları, Chloe Kletsa
Kostýmy: Tina Kalivas
Produkcia: Ivan Atkinson, Bill Block, Jason Statham
Hrajú: Jason Statham, Aubrey Plaza, Josh Hartnett, Cary Elwes, Hugh Grant, Max Beesley, Eddie Marsan, Eugenia Kuzmina, Kaan Urgancıoğlu, Peter Ferdinando, Lourdes Faberes, Bugzy Malone, Aksel Üstün, Sam Douglas, Conor MacNeill, Oliver Maltman, Bestemsu Özdemir
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 5. januára 2023