Muž menom Otto (A Man Called Otto)

Oto7 resizeJe to už šesť mesiacov, čo jeho milovaná žena Sonya (v retrospektívach z mladosti Rachel Keller) zomrela. Šesťdesiatročný Otto Anderson (Tom Hanks), bezdetný a aktuálne už aj bez práce, žije na predmestí Pittsburghu a svoje dni trávi tým, že v rámci svojej komunity kontroluje všetko, čo sa dá. Dali ste pri separácií odpadu omylom plechovku do kontajnera s plastom, či zaparkovali svoj bicykel mimo vyhradeného stojanu? Buďte si istý, že si vás podá. Váš pes sa niekomu vymočil na trávnik? Cvičíte na ulici v obtiahnutom krikľavom oblečení ako podľa jeho slov „rumunská gymnastka“? Ajajáj... Tak Otto si práve kúpil dostatočne pevný háčik na stenu a 180 centimetrové lano, o ktorého cenu sa, samozrejme, nezabudol hneď pekne zostra pohádať so zamestnancami železiarstva. Skôr, než sa však ako diváci dozvieme, načo konkrétne ho chcel použiť, Ottove plány naruší prítomnosť úplne novej rodiny v susedstve...

Keď vidí, ako sa Tommy (Manuel Garcia-Rulfo) neobratne pokúša zaparkovať svoje auto aj s vozíkom, je tak znechutený, že si až zvesí slučku z krku a ide Oto resizemu naproti, aby zaparkoval zaňho. Pritom spoznáva ako jeho roztomilú tehotnú manželku Marisol (nádherná Mariana Treviño), tak dve malé dcérky Lunu (Christiana Montoya) a Abbie (Alessandra Perez). A potom vždy, keď najviac cíti potrebu byť sám a venovať sa svojím sebadeštruktívnym záležitostiam, Mariosol zazvoní na zvonček pri jeho dverách, aby mu priniesla jedlo, čo práve uvarila... Tommy s otázku, či by mu nepožičal rebrík, lebo potrebuje zvonka otvoriť podkrovné okno... A potom zase Mariosol s prosbou o odvoz do nemocnice, lebo Tommy zletel z požičaného rebríka. Otto v ich blízkosti mierne pookreje, možno sa dá aj nahovoriť na občasné stráženie detí, prípadne na lekcie šoférovania. Medzi tým urovnáva staré spory s bývalým kamarátom Reubenom (Peter Lawson Jones), toho času ochrnutým po mozgovej príhode a jeho manželkou Anitou (Juanita Jennings), ktorej parkinsonovu chorobu sa snaží využiť zástupca spoločnosti Dye & Merica Real Estate (Mike Birbiglia) Oto4 resizena ich vysťahovanie. Zblíži sa s bývalým študentom svojej manželky Malcolmom (Mack Bayda), ktorý to kvôli vlastnej inakosti nemá doma práve najideálnejšie, možno tiež zachráni jednu túlavú mačku pred zamrznutím... A hoci sa svojich pôvodných plánov úplne nevzdáva, pretože smútok zo straty naňho dolieha stále viac, v čase najväčších emocionálnych kríz sem-tam proti svojej vôli aj niekomu zachráni život - pretože ľudia súčasnosti niekedy namiesto toho, aby priložili ruku k dielu radšej trávia čas hľadením do mobilov, prípadne nakrúcaním všetkého, čo sa okolo nich deje...

Nebolo by to po prvý raz, čo vznik úspešného, nenápadného cudzojazyčného filmu zmobilizoval Oto2 resizemarketingové „oddelenie“ hollywoodskych štúdií k nápadu nakrútiť čo najskôr minimálne z remeselného hľadiska adekvátny americký remake. Snímka Muž menom Otto v réžií Marca Forstera je vzácnym príkladom toho, keď si štúdiová „napodobenia“ zachováva kvality inak veľmi sympatického originálu aj vďaka pokornému tvorivému prístupu scenáristu Davida Mageea, či osvedčenému hereckému obsadeniu. V roku 2015 vznikol švédsky film Muž menom Ove režiséra Hannesa Holma v hlavnej úlohe s hercom Rolfom Lassgårdom, adaptácia rovnomenného knižného bestselleru Fredrika Backmana. Príbeh kombinoval horkejšie aspekty sentimentálnej melodrámy o vyrovnávaní sa so stratou, s trpkou iróniou opakujúcich sa a komicky neúspešných samovražedných pokusov hlavného Oto3 resizeprotagonistu, pričom nezabúdal ani na inšpiratívny, láskavý humor scén čerpajúcich z všednej každodennosti života. Štruktúra príbehu ako Muža menom Ove, tak Muža menom Otto zostáva v zásade nezmenená. Rozdiely je možné nájsť len v drobných detailoch.

Zatiaľ, čo Ove v origináli vítal v susedstve kultúrne snáď ešte kontrastnejšiu Iránku Parvaneh (Bahar Pars) aj s rodinou, Otto v remakeu „čelí“ rodine s mexickými koreňmi a ich príjemným temperamentným prejavom. Kým Tom Hanks naplno využíva svoj herecký šarm, vzhľad everymana a aj vo svojom protivnom móde je stále za „sympaťáka“, pozornosť publika na seba prekvapivo strháva Marisol Oto5 resizeMariany Treviño. Jej postava získava väčší priestor v deji, než mal jej iránsky predobraz. Patrí jej väčšina svižných, ľahko zapamätateľných replík. Síce rozosmeje aj dojme vďaka o poznanie jemnejšej gestikulácií, no dokáže tiež poriadne chytiť za srdce pri jednej vhodne doplnenej hysterickej scéne. Príbeh kombinuje scény aktuálnej súčasnosti s rozsiahlymi, presne „dávkovanými“ retrospektívami, z ktorých každá sa udeje v tom správnom momente. Mladšiu verziu Otta dôstojne stvárňuje syn Toma Hanksa Truman. Remake pri tom redukuje scény z detstva protagonistu aj jeho vzťah s otcom na minimum, aby nechal naplno vyznieť romantiku jeho zoznámenia sa so Sonyou, či scény z ich spoločného manželského života.

Kým v Muž menom Ove retrospektívy slúžili aj na sprístupnenie charakteru titulnej postavy - najmä na poodhalenie určitých inšpiratívnych charakterových kvalít, ktoré Oveho staršia verzia zásadne Oto6 resizenechávala skryté pod povrchom, Muž menom Otto presúva svoju pozornosť na Sonyu a robí z nej takmer až akúsi zbožštenú protagonistovu modlu. Zostručnené časti však nechávajú tvorcom priestor pre detailnejšie sústredenie sa na postavy zabývajúce súčasný Ottov svet. Dovoľujú mexickej rodinke v susedstve akosi uveriteľnejšie „dýchať“ v jeho blízkosti, tlmočiť divákovi príbeh akýmsi univerzálnejším filmovým jazykom. Samozrejme, nejakej tej citovej manipulácií s divákom sa tvorcovia remakeu úplne nevyhnú – tej sa nedokázal vyhnúť ani švédsky originál, aj keď stopy po nej bolo možné nájsť v často odlišných scénach.

Kamera Matthiasa Koenigswiesera sa sústredí na herecký výraz hlavnej hviezdy, hľadá aj to Oto9 resizenajdrobnejšie gesto, záchvev tváre komponovaný s remeselnou istotou. A keď hrozí, že niekto hlavnú hviezdu vlastným výkonom „prebije“, rozhodne si to nenecháva ujsť. Kochá sa jednotnou podobou domov pittsburghskej predmestskej komunity zvolenej autorkou výpravy Barbarou Ling, kde aj to, či niekto odpratal spred svojho vchodu sneh, môže divákovi naznačiť emocionálne naliehavú informáciu. Hudba Thomasa Newmana nenápadne dotvára sentimentalitu jednotlivých scén, aj nenásilne tlmí emócie ľahkovážne komickými vsuvkami. Všetko to dohromady s kultivovane odmeraným režijným tvorivým prístupom robí z Muža menom Otto remake, ktorý svoj pôvodný švédsky predobraz v ničom nekazí, zachováva si jeho ducha a myšlienku, tlmočí príbeh nespochybniteľnými remeselnými kvalitami a navrch zostáva stále svoj.

Oto10 resizeMuž menom Otto (A Man Called Otto), USA, Švédsko, 2022
Dĺžka: 126 minút
Réžia: Marc Forster
Predloha: Fredrik Backman (kniha)
Scenár: David Magee
Kamera: Matthias Koenigswieser
Hudba: Thomas Newman
Strih: Matt Chessé
Scénografia: Barbara Ling
Kostýmy: Frank L. Fleming
Produkcia: Gary Goetzman, Tom Hanks, Fredrik Wikström Nicastro, Rita Wilson
Hrajú: Tom Hanks, Rachel Keller, Manuel Garcia-Rulfo, Mariana Treviño, Cameron Britton, Mike Birbiglia, Elle Chapman, Kelly Lamor Wilson, Kailey Hyman, Spenser Granese, Josefine Lindegaard, Juanita Jennings, Christiana Montoya, Robyne Parrish, Branislav R. Tatalovic, Jon Osbeck
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 5. januára 2023