Alcarràs

Ras5 resizeNajnovší film španielskej režisérky Carly Simón, ktorý si možno pozrieť na festivale Be2Can, v mnohom nadväzuje na jej debut - Leto 1993. V snímke Alcarràs sa opäť sa zameriava na obraz dedinského života, konkrétne na rovnomenný sad, v ktorom rodina Solé trávi leto prácou a zábavou. Opäť sa zameriava na kontrastnosť mestského života a vidieckeho, na jeho rozdielne plynutie času a intenzívnejšie rodinné väzby. Alcarràs už stihol obdŕžať Zlatého medveďa za najlepší film na tohtoročnom Berlinale, teraz sa navonok pokojný, nie príliš vzrušujúci výsek života jednej rodiny dostáva k nám.

Prišlo leto a s ňou úroda broskýň. Všetky tri generácie Soléovcov - starí rodičia, rodičia a vnúčatá - sú v plnom nasadení. Takmer všetci žijú pod jednou Ras resizestrechou, v dome uprostred plantáže. Traktory hučia v diaľave, deti behajú pomedzi stromami, babka rozpráva príbehy z minulosti a denná úroda sa po večeroch vozí na družstvo. Každému je jasné, že táto úroda bude s najväčšou pravdepodobnosťou posledná. Hrozí im totiž, že prídu o pozemky, pretože ich majiteľ ich chce späť, aby tam mohol zriadiť solárny park. Ostáva im zvyšok leta, do konca žatvy, aby sa mohli preškoliť v údržbe solárnych energetických systémov alebo si zbaliť kufre.

V nikam sa nenáhliacom, pokľudnom tempe sledujeme každodenné výjavy spoločnej práce, zábavy, rodinných konfliktov vychádzajúcich z narastajúceho napätia v rámci tejto rodiny. Vedľa mnohých postáv tu hrá dôležitú rolu príroda vo svojich rôznych podobách, obdarujúcej a neprajnej, zábery na slnkom zaliate ovocné stromy striedajú chvíle silných dažďov ničiacich úrodu. Zároveň je však Ras2 resizezdôraznený význam, aký pozemky pre rodinu majú, vedľa získavania obživy je to miesto zbližovania jej členov, zastáva dôležitú pozíciu v histórii tejto rodiny. Skutočne pri pozeraní máme pocit, že sledujeme obyčajnú autentickú španielsku rodinu, čomu napomáha i fakt, že Carla Simón svoj film obsadila prevažne nehercami. Názory na hroziacu situáciu sa v rodine rozchádzajú, generačné rozdiely predstavujú jednu z hlavných tém filmu.

Starý otec Rogelio (Josep Abad) sa nedokáže vyrovnať so skutočnosťou, že kolegiálne podanie ruky, ktoré kedysi toľko znamenalo, už dnes stratilo svoju hodnotu. Zúfalo sa snaží apelovať na staré sľuby, Ras3 resizeaž kým nestratí reč. Quimet (Jordi Pujol Dolcet) odmieta akceptovať realitu a svoj prekypujúci hnev a zúfalstvo si vylieva na zvyšku rodiny. Až bolestne sa drží tradičného povolania a upadajúceho spôsobu života, a hoci by mu fyzicky menej náročná práca prospela, nadrie sa často za svoju hranicu. Na rozdiel od svojich rodičov nemajú deti jasne vytýčene ciele, naopak, ich budúcnosť je neistá. Roger (Albert Bosch) by sa mal učiť do školy, ale radšej tajne pestuje marihuanu. Jeho mladšia sestra Mariona (Xènia Roset) prechádza pubertálnou fázou a svoj čas preferuje tráviť tancovaním pri TikTokových videách. Do istej miery deti pri svojich bezstarostných hrách prejavujú viac múdrosti ako dospelí.

Ras6 resizeZatiaľ čo rodičia žijú v neustálych obavách zo zajtrajška, deti žijú prítomnosťou a užívajú si ju, kým sa dá. V protestoch a demonštráciách Quimetových kolegov, ktorí vyžadujú primeranú odmenu za ich tvrdú prácu, sa zrkadlí problematika európskej poľnohospodárskej politiky a potláčanie drobných hospodárov veľkými koncernami. Simón nám pripomína, že lákavo vyznievajúca vízia obnoviteľných, emisií pozbavených energií vyžaduje isté obete, napríklad v podobe ľudí, ktorí budú pod danými štruktúrnymi zmenami trpieť. Film tak predstavuje istý nostalgický ohľad za vyhasínajúcim spôsobom života, poctu tradičnému poľnohospodárstvu. Len je to na dvojhodinový film, ktorému chýba jediná zapamätateľná scéna či akákoľvek iskra, trochu málo.

Ras8 resizeAlcarràs, Španielsko, Taliansko, 2022
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Carla Simón