Striedavka (Střídavka)

Davka resizeHonza (Martin Hoffman) je muž na prahu štyridsiatky a čaká dieťa so svojou priateľkou, 28-ročnou Zuzanou (Kristína Svarinská). Ide však o rozvedeného muža, pred randením so Zuzanou bol manželom svojráznej Adély (Jitka Čvančarová), s ktorou má dvoch dospievajúcich chlapcov. Adéla taktiež dlho nesmútila a vydala sa za kutila Roberta (Jiří Vyorálek). Robert je už taktiež raz rozvedený, jeho bývalá manželka Katka (Anna Polívková) však stále k nemu prechováva city, respektíve ju doteraz sexuálne priťahuje a je single. Obaja majú spoločne dve dcéry. Keďže ide v manželstvách predovšetkým o výchovu detí, je zrejmé, že to postavy nemajú vôbec jednoduché. Najlepším riešením sa zdá byť presný týždenný plán, kto si kedy koho vyzdvihne, kto koho kam odvezie a podobne. Situáciu ešte viac komplikuje Zuzanina babka trpiaca alzheimerom (Eva Holubová). No a aby to stále nebolo málo, Honza je aj trénerom amatérskeho ženského rugbyového družstva a to čaká najdôležitejší zápas sezóny.

Z takéhoto divokého námetu odpozorovaného z bežného života dnešných mestských obyvateľov môže vzniknúť buď psychologická dráma, alebo bláznivá Davka2 resizekomédia. Režisér Petr Nikolaev a scenáristka Lucie Konečná sa rozhodli skôr pre druhú možnosť, avšak aj s obrúsenými hranami dramatického žánru. V praxi to znamená, že o postavy a ich vzťahy sa reálne báť nemusíte, ako jednotlivé príbehy skončia, nie je komplikované vopred odhadnúť. Nikolaevovým zámerom bolo atmosféru jeho novinky priblížiť smutnej komédii a zároveň jeho najznámejšiemu dielu Báječná léta pod psa z roku 1997.

Výsledok je však zameniteľný skôr s ľubovoľnou českou, či česko-slovenskou, mestskou lifestylovou dramédiou. Autor umelecky ambicióznych drám, ako Kousek nebe, Lidice alebo Príbeh kmotra tentokrát išiel radšej na istotu a „iba“ pretavil na plátno riadky scenára Lucie Konečnej (seriály Linka a Prístav). Tomu dali život jednotliví herci, pričom platí, že čím lepšie napísaná postava, tým lepší herecký výkon. Najviac vynikajú Hoffman a Čvančarová ako bývalí manželia a pôsobia aj najprirodzenejším dojmom. Eva Holubová ako „dementná“ babička nemá šancu uhrať niektoré trápne pôsobiace scény tak, aby sa Davka6 resizedivák naplno dokázal pobaviť a nie je to chyba herečky. Kristína Svarinská najskôr pôsobí ako pohodová, až submisívna mladá žena, scenár jej ale predpisuje nie príliš uveriteľné reakcie na chovanie jej životného partnera.

Výsledkom sú situácie, ked žena vyhadzuje muža z domu kvôli tomu, aby sa vybláznil so svojimi blízkymi na záhrade v bazéne a na druhej strane sa ďalší pár pokojne dohaduje o tom, či nevera znamená aj to, ak súčasný muž občas spáva so svojou bývalou manželkou. V tomto prípade bez následkov. Akoby sa postavy riadili v inom čase filmu rozdielnymi morálnymi pravidlami a menili svoje charaktery podľa potreby zvratov v scenári a nutnosti posúvať dej vpred a vyvolávať konflikty za každú cenu. Do hry sa zapája aj Honzov sedemnásťročný syn so svojou rovnako starou priateľkou, keď rodičom oznámia nečakanú, ale divákom ľahko vopred odhadnuteľnú novinu.

Davka5 resizeNa dialógoch založený film občas prinesie vydarenú hlášku alebo vtipné vypointovanie situácie. Väčšinou však nie je text ani dostatočne dramatický, ak takým chcel byť, ani dostatočne vtipný, ak išlo iba o to diváka pobaviť. Všetko sa tak nesie v zameniteľnom priemere s dobre známymi hercami hrajúcich úlohy, aké by ste od nich očakávali. Možno s výnimkou Holubovej postavy, tá však nie je príliš šťastne uchopená. I keď cítiť určitú snahu o realizmus, film vo výsledku život až príliš zjednodušuje a naopak ho komplikuje v niektorých málo uveriteľných situáciách.

Striedavka ponúka pre svoje cieľové publikum solídnu zábavu a asi ho ani nesklame. Pokiaľ však očakávate od Petra Nikolaeva výraznejšiu pridanú hodnotu, tak si musíte zopakovať buď niektoré z jeho snímok z minulosti, alebo si počkať na jeho ďalší projekt. Bude ním vojnová dráma s neoficiálnym názvom Legionáři – sibířská anabáze a v kinách by sme sa jej mali dočkať na budúci rok.

Davka8 resizeStriedavka (Střídavka), Česko, 2022
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Petr Nikolaev