Jablká (Mila)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Jablka 2Film Jablká odpovedá na otázku, čo by sa stalo v prípade, že by sa vo svete rozšírila čudesná pandémia, ktorej efektom by bola absolútna strata pamäti u všetkých nakazených. V istom zmysle by sme teda mohli film považovať za svojrázne science-fiction, no zrejme výstižnejšie je v tomto prípade označenie špekulatívna fikcia. Atraktívny námet, s potenciálom zaujať aj žánrových fanúšikov, však debutujúci grécky režisér Christos Nikou nakrúca v štýle európskeho umeleckého filmu a nesnaží sa teda nijakým spôsobom robiť kompromisy smerom k masovému divákovi. Z toho vyplýva aj pomalé až meditatívne tempo a uvoľnená štruktúra príbehu.

Hlavný protagonista filmu Aris sa jedného dňa zabudne v autobuse, bez toho, aby tušil kým je a kam smeruje. Následne sa stáva súčasťou ozdravného programu. Vzhľadom na to, že je pamäť pre Arisa nenávratná, zmyslom programu je vyvolať v pacientovi falošné spomienky a vytvoriť mu novúJablka 1 identitu. Deje sa tak pomocou jasných úkonov, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou Aris vykonával počas svojho bežného života, pričom jeho úlohou je tieto úkony zaznamenávať pomocou fotografického prístroja. Fotky vzápätí reprezentujú Arisove falošné spomienky a vyobrazujú veci, ktoré mohol mať kedysi rád. Aris sa však od tohto momentu stáva nesvojprávnym a jeho kroky závisia už len od magnetofónových pások s pokynmi zdravotníkov. Tie poslušne nasleduje s vedomím, že nájde samého seba, no vo vnútri cíti, že je v skutočnosti len bezduchou figúrkou. Úlohy lekárov sa mu nezdajú byť vlastné, ich plnenie nie je prirodzené, a vidina šťastnej budúcnosti teda nadobúda čoraz nejasnejšie obrysy.

Krátky záblesk nádeje vidí Aris v žene, ktorá sa takisto zúčastňuje ozdravného programu, no ich vzájomná neschopnosť vymaniť sa z osídiel lekárskych návodov, z nich robí len jedincov zúčastňujúcich sa vedeckého experimentu, v ktorom sa vytráca všetko prirodzené, dokonca aj cit a vášeň. Jablka 3Tomu zodpovedá i forma, ktorú volí režisér Nikou. Jeho štýl pôsobí až seversky chladne, pričom herecké výkony možno označiť za minimalistické. Aj výkon hlavného predstaviteľa Arisa Servetalisa (volá sa rovnako ako filmová postava, ktorú stvárňuje) je veľmi rezervovaný. Jeho tvár je kamenná, nedáva na sebe poznať emócie, čo však v konečnom dôsledku ladí s jeho postavou strateného a dezorientovaného muža postihnutého amnéziou.

Film aj napriek temnejšiemu vyzneniu obsahuje aj ľahko komické momenty, ktoré vyplývajú z absurdných situácií, do akých sa Aris vinou svojej choroby dostáva. Možno spomenúť napríklad scénu, v ktorej sa snaží presvedčiť o svojej schopnosti jazdiť na bicykli, keďže, ako sa vraví, jazda na bicykli sa nezabúda. Na túto príležitosť si Aris požičiava detský bicykel od zmätene vyzerajúcich chlapcov na detskom ihrisku. Zo scény však možno usúdiť, že niečo v minulosti zostalo v Arisovi stále zakonzervované, čo sa napokon preukáže aj v nasledujúcich momentoch. Jablka 5V inej scéne si napríklad Aris pamätá slová piesne, ktorá zaznie v rádiu, a tak je zrejmé, že si túto pieseň rád pospevoval aj pred svojou poruchou. Z obdobia pred amnéziou pochádza aj jeho záľuba v konzumácii jabĺk. Tie sa napokon stávajú zrejme najvýraznejším spojením s jeho minulým životom.

Jablká predstavujú originálny pohľad na svet, z ktorého sa vytratili city a režisér Nikou túžbou narúšať klasické rozprávacie šablóny vytvára ďalší príspevok k nezvyčajným gréckym filmom, ktorými zaujal už jeho starší kolega Yorgos Lanthimos, dnes už etablovaný režisér nakrúcajúci filmy mimo gréckeho prostredia za účasti známych filmových tvárí. Bežného diváka však pravdepodobne odradí pomalé tempo a fragmentárne rozprávanie s nevýraznou gradáciou. Napriek tomu sú Jablká zaujímavým pokusom kontrastovať s klasicky naratívnymi postupmi v súčasnej kinematografii a pre debutujúceho Christosa Nikoua môžu predstavovať odrazový mostík k jeho ďalším ambicióznejším projektom.

Jablka 4Jablká (Mila), Grécko / Poľsko / Slovinsko, 2020
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Christos Nikou
Scenár: Christos Nikou
Kamera: Bartosz Świniarski
Hudba: Alexander Voulgaris
Strih: Giorgos Zafeiris
Scénografia: Sevi Morou, Efi Birba
Kostýmy: Dimitra Liakoura
Produkcia: Iraklis Mavroidis, Christos Nikou, Angelos Venetis, Mariusz Włodarski
Hrajú: Aris Servetalis, Sofia Georgovassili, Anna Kalaitzidou, Kostas Laskos, Babis Makridis, Alexandra Aidini, Kimon Fioretos
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 7. júla 2022
Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.