Veľa šťastia, pán Veľký (Good Luck Leo Grande)

TeStastie2 resizematizácia nenaplnených osudov žien po šesťdesiatke nie je pre masové publikum veľmi atraktívna. Sú už v penzijnom veku, možno osamelé, možno obklopené problémami svojich dospelých detí, alebo starosťami o vnúčatá, možno na odchode z prominentných kariérnych postov. Dramatické peripetie okolo straty sexuálnej príťažlivosti už majú za sebou a hľadanie ďalšej náplne a zmyslu života zaujíma veľmi obmedzenú divácku klientelu. S nejakými hlbšími zábermi do pozitívneho duchovného statusu, rámcovaného skúsenosťami a novozískanou osobnou rovnováhou a múdrosťou, si scenáristi veľmi poradiť nedokážu. Je príliš komplikované hľadať pre tieto hodnoty nejaký zmysluplný a vyčerpávajúci príbeh.

Asi tou najposlednejšou šancou akosi pritiahnuť pozornosť k tejto vekovej kategórii, je vymyslieť situáciu, kedy si starnúce žienky chcú dopriať splnenie Stastia3 resizenerealizovaných sexuálnych rozkoší. Takto sa to stalo i vo filme Veľa šťastia, pán Veľký, založenom na jedinej situácii. Bývalá učitelka Nancy Stokesová sa rozhodne zaplatiť si gigola a pokúsiť sa o sexuálny reštart. Fešnému profesionálovi sa zverí s frustrujúcimi okolnosťami. Nikdy nezažila orgazmus a svojmu manželovi ho len imitovala. Odvahu oddať sa bez zábran tomuto dobrodružstvu nemá a celý film sledujeme jej trpezlivo asistovaný zápas o plnohodnotnú súlož. Nakoniec zrejme k degustácii sexuálneho menu dôjde, ale deje sa tak decentne a ohľaduplne. Opatrné dózovanie nahoty, ktorá by k tomuto druhu komorného posteľového naratívu patrila, je obojstranné, lebo je tu evidentná vôľa hrať o čomsi inom, než čisto ľudskej potrebe biologického splynutia.

Nancy nechce len telo na prenájom, chce sa kamarátiť. Zistí si o Leovi všetko dostupné a prekročí nedovolenú hranicu. Samozrejme, sa mu to nepáči, o tento druh priateľstva, prirodzene, nemá záujem. Tu sa začne i skončí jediná skromná peripetia celého príbehu. Chýba mu humor a chýba mu i tak Stastia5 resizeprepotrebná dráždivosť novoobjavenej telesnej slobody, ktorá musí mať rozsiahlejší kontext. Nedozvieme sa nič o tom, ako s ňou Nancy dokáže žiť ďalej, i po tom, keď jej seniorská peňaženka na drahého milenca nestačí. Tento jemný detail síce v bohatej konverzácii padne, ale ďalej sa nerozvádza. Vidieť pani učiteľku, ako zháňa peniaze na svoje nové hobby by bolo iste zaujímavým impulzom deju, postupne strácajúcemu dramatickú mobilitu. Možno veselou, možno smutnou a najlepšie by príbehu sadlo oboje, pretože táto téma by mohla byť v originálnejšej dejovej kompozícii svieža a zaujímavá.

Nedočkáme sa ani žiadúceho pohľadu do súkromia oboch postáv mimo hotelovej izby, kde sa odohráva takmer celý príbeh, tuším okrem hotelového lobby, kde čakajúcu Nancy rozoznáva jej bývalá žiačka. Nevieme, ako sa do jej zrejme ustáleného stereotypu premietajú nové zážitky, čo sa zmenilo a čo ju Stastie6 resizezačalo viac zaujímať. V rozhovore s Leom padne otázka, aká bola jeho najstaršia klientka a prekvapená kandidátka na orgazmus sa dozvie, že taká bola. Mala osemdesiat dva rokov. To si divák radšej ani neskúša predstaviť. Je asi z katalógu geriatrickej grotesky.

Emma Thompson je v úlohe Nancy uveriteľná, ostatne tak, ako vo väčšine svojich filmov. Jej dôkladnosť a akási posadnutosť analytickým prístupom ku všetkému, čo by chcela a nemôže, je možno chvíľu trochu dojímavá. Tak ako osamelé a nahé defilé pred zrkadlom, kde vidí všetko, čo už nikdy nemôže byť ani zvodné, ani sexi. O Leovi toho nevieme veľa, nerozoberá svoju brigádu, ktorou si šetrí na štúdiá s nikým, jeho inkognito je také dôkladné, že ho divák nemôže ani ľutovať, ani mu závidieť jeho profesionálnu schopnosť vykúzliť svojim frustrovaným klientkám ilúziu čohosi, čo už nie je a možno ani Stastie7 resizenikdy nebolo.

Oveľa bohatšia bola jej postava Kate Newbury, ostrieľanej protagonistky populárnej talkshow vo filme Späť na výslnie (2019). Prekonáva dramatický oblúk od arogantnej veliteľky tvorivého tímu, závislej od svojej slávy a moci až k akejsi nútenej empatii, zosobnenej v postave novej členky jej scenáristického tímu, istej Moly, zástupkyni indickej menšiny prirodzene. Hrá sa nielen o postave urputnej hviezdy, ale tvorcovia pred nami otvárajú prostredie šoubiznisu vrátane jeho neľútostného zákulisia. Je tu prítomné i pojednanie spoločenských rozdielov a sociálnych podmienok, za ktorých si oná Moly, kontrolórka kvality v nejakej chemičke plní svoje sny.

Stastie resizeVeľa šťastia, pán Veľký ((Good Luck Leo Grande), Veľká Británia, 2022
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Sophie Hyde