Hádkovci (Hádkovi)

Kovci resizeTridsaťpäť ročný Vojtěch Moravec debutoval na poli celovečerného filmu minulý rok vcelku vydarenou snímkou Matky. Išlo o príbeh štyroch tridsiatničiek, ktorých spája motív materstva. Na scenári sa spolupodieľala aj herečka Sandra Nováková, jedna zo štyroch hlavných protagonistiek. Nováková napísala, tentokrát spoločne s Moravcom (dnes už manželom), aj scenár k jeho druhému celovečernému filmu Hádkovci a zároveň si v ňom zahrala jednu z hlavných úloh. V tomto konkrétnom prípade to však znamená, že skoro žiaden z ústredných štyroch, respektíve piatich, postáv, ktoré tu vystupujú, nezlezie počas celej stopáže z plátna. Hádkovci sú totiž tým typom dramedy, kde sa odohráva takmer celý dej v jednom uzavretom priestore (ak nerátame lodžiu ako otvorený priestor).

V našom prípade ide o panelákový byt v pôvodnom stave, toho času vo vlastníctve muža po osemdesiatke a zároveň nachádzajúcom sa na smrteľnej posteli Kovci3 resizev nemocnici. Dá sa predpokladať, že starý pán sa nedožije ďalšieho roka a nie je isté, kto z rodiny bude po ňom dediť. V dobe, keď ceny bytov stúpajú neúmernou rýchlosťou, sa jeho dvaja vnuci rozhodnú, že si pôjdu byt premerať ručným metrom a odhadom si zrátajú, aký výnos by mali z jeho predaja. V tomto prípade však skôr platí pravidlo, že za všetkým treba hľadať ženu. Ich manželky sú totiž iniciátorky celej akcie, keďže manželia sú toho času, alebo možno už od dôb randenia, takzvane pod papučou.

Každý plán má však svoje slabé miesta. Oba páry; Adam so Silvou a David s Terezou, si totiž naplánujú obhliadku normalizačne retro vyzerajúceho bytu v takmer identickom čase. No a, samozrejme, druhá strana nesmie poznať plán tej prvej. Keď sa však v bytovke „omylom“ stretnú, hľadať výhovorky nebude jednoduché. Adam a David sú pomerne rozdielni bratia, možno niekde hlboko vo svojom jadre stále dobráci, ale už dávno udupali alfa zložku ich osobností pani manželky. V súčasnosti skôr pôsobia ako Kovci6 resizevlastné karikatúry a prejavujú sa predovšetkým naivitou a zbabelosťou. Silva a Tereza vzbudzujú ešte o niečo menej sympatií, pretože sú hašterivé a sú to ony, ktoré túžia najviac po novom majetku. Implicitne však cítiť, že so svojimi beta manželmi prežívajú frustrujúce partnerstvá a boli možno kedysi milé ženy, respektíve dievčatá.

Do hry sa časom zapája aj ich otec a vtedy sa už začínajú otvárať všetky skryté fľašky alkoholu skryté v rôznych kútoch bytu. Následkom toho sú postavy zhovorčivejšie a napätie medzi nimi sa začína stupňovať a pochopiteľne musí aj poriadne vygradovať. Scenár je, našťastie, napísaný vkusne, dá sa povedať, že na telá svojich predstaviteľov, a pripomenie napríklad staršie normalizačné české komédie typu Zítra to roztočíme, drahoušku…! Alebo Co je doma, to se počítá, pánové… Predovšetkým však zasadením do interiéru jedného bytu vzbudzuje dojem divadelnej hry zameranej na britké dialógy a kvalitné herecké výkony. Hynek Čermák, Jitka Čvančarová, Sandra Nováková, Jakub Prachař aj Kovci2 resizeOndřej Pavelka ako otec sa do svojich úloh vžili a častokrát pôsobia prirodzene aj napriek nie vždy dokonalým dialógom.

Hádkovci sú vo svojom jadre skôr drámou v štýle Boha Masakru Romana Polanskiho, avšak česká komediálna tradícia velí do podobných príbehov vnášať čo najviac humorných prvkov. Viackrát to v priebehu deja skvele zafunguje, ku koncu sa však vtipný tón už trochu bije s predpokladaným tragickým vyústením scenára a ústrednou myšlienkou. Navyše nie každý fór padne na úrodnú pôdu. Napriek tomu si aj scenár zaslúži pochvalu, skutočne nejde o nič v štýle Kameňákov a tých najjednoduchších vzťahových komédií.

Kovci8 resizeOtázkou však zostáva dôveryhodnosť východiskovej zápletky, podobná situácia by bola pravdepodobnejšia v časoch hlbokého socializmu, dnes by sa postavy asi o probléme dedičstva bavili už oveľa skôr a otvorenejšie. A zrejme aj kedysi. Netreba sa však príliš zaoberať realizmom Hádkovcov, pretože film dostatočne zabaví a trochu nás núti popremýšľať aj o tom, ako by sme sa zachovali v podobnej situácii aj my. No a je takmer isté, že množstvo párov pri návšteve kina si pri sledovaní dialógov medzi manželmi začne uvedomovať, že ich životy nie sú až tak od antihrdinov snímky odlišné. Ak to bolo tiež zámerom tvorcom, tak majú ďalšie plusové body navyše.

Kovci9 resizeHádkovci (Hádkovi), Česko, 2022
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Vojtěch Moravec