Muréna (Murina)

Muri resizeDlhometrážny debut mladej chorvátskej režisérky Antonety Alamat Kusijanović vychádza z filmárkinho oceňovaného študentského filmu Do hlbín, v ktorom sa po prvý raz stretávame s dievčaťom menom Julija. Tá sa túži vymaniť z osídiel despotického otca, čo sa dozvedáme z jej úvodných slov, no tento motív vzápätí ustupuje do úzadia a film sa koncentruje väčšmi na komplikované vzťahy medzi dospievajúcimi ľuďmi na bližšie neurčenom chorvátskom ostrove. Zatiaľ čo v krátkom filme Do hlbín je vzťah medzi dcérou a agresívnym otcom iba nepriamo naznačený, v ambicióznej prvotine Muréna je tento motív hnacím motorom celého filmu. Ak mal byť film Do hlbín len istým odidealizovaným výsekom z letných dní chorvátskej mládeže, Muréna zaujme komplexnejšou psychológiou postáv a starostlivo vystavaným scenárom posilňujúcim dramatický náboj príbehu.

V Muréne sa stretávame opäť s protagonistkou Julijou, ktorá sa tento raz nachádza niekde na rázcestí medzi detstvom a dospelosťou. Spolu so svojou Muri2 resizerodinou obýva malý prístav v objatí nádhernej prírody, no toto miesto, inak obľúbená turistická destinácia, je pre ňu skôr väzením ako rajom. Neznesie sa totiž so svojim autoritatívnym otcom Antem, ktorého návaly hnevu napokon strpčujú život nielen Juliji, ale takisto jej utiahnutej matke Nele. Po príchode tajomného Juana, starého rodinného známeho, ktorého do oblasti privedú obchodné záujmy, sa však rodinné vzťahy ešte komplikujú. Juan je úplne iný ako Julijin otec. Je atraktívny, pôsobí pokojne, miestami až bohémsky, a svojou charizmou si podmaní nielen Juliju, ale rovnako jej matku Nelu. V Julii vzápätí prebúdza túžbu po lepšom, slobodnejšom živote – bez otcovskej diktatúry, bez matkinej slabosti. Ako bývalý nápadník Julijinej matky je však Juan napokon hlavnou príčinou vyostrujúcej sa rodinnej situácie, obnovuje staré rany a dáva falošné nádeje, keďže, ako aj Julija za krátku dobu zisťuje, cesta z otcovského zovretia nie je vôbec ľahká a cenou za slobodu je absolútne roztrhnutie rodinných pút.

Muri3 resizeSympatický na filme Muréna je fakt, že charaktery postáv nie sú jednotvárne. Temperamentný otec Antem nepredstavuje zlo, rovnako ako Juan nie je zástupcom všeobecného dobra. Julijine vnímanie situácie ovplyvňuje nenávisť k otcovi a silná náklonnosť k Juanovi, ktorého začne vnímať ako svojho osloboditeľa. Práve kvôli Juanovi sa pred ňou začnú rozprestierať nové vyhliadky, kvôli ktorým je ochotná pochovať celý svoj minulý život. Je zrejmé, že prepadla Juanovmu šarmu a napriek tomu, že sa film explicitne nevyjadruje k vzťahu medzi Nelou (Julijinou matkou) a Juanom, možno sa dovtípiť, že plameň medzi nimi dosiaľ nevyhasol a stará láska ani v tomto prípade „nezhrdzavela“. Vzhľadom na to, že udalosti vnímame cez Juliju, ostáva však tento vzťah opradený tajomstvom a o tom, či Nela atraktívnemu návštevníkovi podľahla, sa môžeme rovnako ako Julija iba domnievať.

Na výslednej kvalite filmu sa podpisujú aj výborné herecké výkony hlavných predstaviteľov. Gracija Filipović (Julija) si zopakovala svoju úlohu zo študentského filmu Do hlbín a vo svojom prvom celovečernom filme sa po boku starších a skúsenejších kolegov nijak nestráca. Leon Lučev, známy už Muri4 resizez oceňovaného balkánskeho filmu Grbavica, výborne pretavuje svoj južanský temperament do postavy cholerického otca a talentovaná herečka Danica Curcic (v súčasnosti známa zo severského krimi-seriálu Gaštanko z produkcie streamovacej služby Netflix) podáva presvedčivý obraz utiahnutej, ale s osudom zmierenej, matky Nely. Prekvapením môže byť obsadenie pôvodom novozélandského herca Cliffa Curtisa, známeho predovšetkým z filmov hollywoodskej produkcie, ktorý sa v Muréne zhosťuje postavy šarmantného Juana a prehlbuje tak svoj herecký potenciál.

Muréna je atraktívnym filmom, v ktorom prívetivé prostredie kontrastuje s ťaživým ponorom do komplikovaných rodinných vzťahov. Vykresľovať beznádejnú situáciu mladej hrdinky však nie je režisérkiným zámerom. Žiadna silná individualita totiž nemôže byť spútaná navždy, čo Kusijanović naznačuje aj v symbolickom závere filmu.

Muri5 resizeMuréna (Murina), Chorvátsko, Brazília, USA, Slovinsko, 2021
Dĺžka: 92 minút
Réžia: Antoneta Alamat Kusijanović